Τρεις εβδομάδες συμπληρώθηκαν από την ημέρα που χτύπησε για πρώτη φορά το κουδούνι στα σχολεία για τη φετινή χρονιά.
Χρονιά εξίσου δύσκολη και πρωτόγνωρη με την περσινή, λόγω του κορωνοϊού. Πώς όμως άρχισε η σχολική χρονιά και πώς κυλάει μέχρι στιγμής; Στο metrosport.gr μίλησε ο Ανδρέας Μαυρίδης, Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Εκπαιδευτικός με πολύ μεγάλη εμπειρία που γνωρίζει άρτια τα προβλήματα της παιδείας.
Ο Ανδρέας Μαυρίδης (αριστερά στη φωτό) μίλησε για όλα τα θέματα στο metrosport.gr
-Πώς ξεκίνησε η φετινή σχολική χρονιά, ποιοι είναι οι στόχοι σας και οι επιθυμίες σας;
«Στις πρωτόγνωρες συνθήκες στις οποίες όλοι πλέον καλούμαστε να λειτουργήσουμε, η επάνοδος στα σχολεία απαιτεί την προετοιμασία μας για μια απαιτητική, ιδιαίτερη και ίσως απρόβλεπτη σχολική χρονιά. Οφείλω να ομολογήσω πως η νέα σχολική χρονιά πραγματοποιήθηκε υπό εξαιρετικές συνθήκες, καθώς όλοι οι εκπαιδευτικοί μας υπερβάλλουν εαυτούς, προκειμένου να σταθούν στο ύψος που απαιτούν οι περιστάσεις και να ανταποκριθούν στο όραμα μιας ποιοτικής εκπαίδευσης με νέα δυναμική που θα προάγει και θα αναβαθμίζει τον άνθρωπο. Ξεκινήσαμε με αισιοδοξία και όραμα, αλλά και με σεβασμό στους/στις μαθητές/τριές μας, ώστε στο τέλος της νέας σχολικής χρονιάς να δικαιωθούν οι κόποι και οι προσπάθειες όλων μας. Ευελπιστώ πως με την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων που έχουν τεθεί από την Πολιτεία, τα σχολεία μας θα συνεχίσουν να προσφέρουν δια ζώσης εκπαίδευση και οι μαθητές/τριές μας δεν θα στερηθούν ούτε μία μέρα από το σχολικό τους περιβάλλον».
-Υπάρχουν κενά με ελλείψεις δασκάλων και γενικότερα εκπαιδευτικού προσωπικού;
«Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε με αναπροσαρμογή των ωρολογίων προγραμμάτων των σχολικών μονάδων, να καλύπτουμε άμεσα τα κενά που προκύπτουν, έτσι ώστε οι μικροί/ες μαθητές/τριές μας να μη στερούνται ούτε μία ώρα παιδαγωγικής διαδικασίας. Περιμένουμε και την αναπλήρωση των όποιων κενών υπάρχουν».
-Ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα είναι αυτό της παράλληλης στήριξης για πολλούς μαθητές. Θα καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν (σε σχέση με τα παιδιά που χρειάζονται βοήθειας και τους διαθέσιμους δασκάλους που υπάρχουν) σε πολλά σχολεία της Ανατολικής Θεσσαλονίκης;
«Σε προηγούμενες σχολικές χρονιές, οι προσλήψεις εκπαιδευτικών εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης πραγματοποιούνταν προς τα τέλη Σεπτεμβρίου. Να σημειωθεί πως η κάλυψη των κενών παράλληλης στήριξης πραγματοποιείται αποκλειστικά από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Τόσο την περσινή, όσο και τη φετινή σχολική χρονιά, οι αναπληρωτές προσλήφθηκαν πριν από την έναρξη του σχολικού έτους και την 1η Σεπτεμβρίου ήταν ήδη στις σχολικές μας μονάδες. Πράγματι υφίστανται ακόμη κενά σε μαθητές/τριες των σχολείων μας, αλλά ευελπιστούμε πως με την πραγματοποίηση της Β΄ φάσης προσλήψεων αναπληρωτών που αναμένεται από μέρα σε μέρα θα καλυφθεί περίπου το 90% των αιτημάτων της Διεύθυνσής μας».
-Υπάρχουν προβλήματα με τα σχολικά κτίρια και αν ναι σε ποιες περιοχές κυρίως;
«Οι σχολικές μας μονάδες ανήκουν σε πέντε Δήμους, ήτοι το Δήμο Θερμαϊκού, το Δήμο Θέρμης, το Δήμο Θεσσαλονίκης, το Δήμο Καλαμαριάς και το Δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη. Με την έναρξη της νέας χρονιάς, οι Δημοτικές αρχές κατέβαλλαν σημαντικές προσπάθειες ώστε τα σχολεία μας να βρίσκονται σε πλήρη ετοιμότητα, προκειμένου να γίνει ομαλά και με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια, η επανέναρξη της λειτουργίας τους, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Υγείας. Περαιτέρω, τα προβλήματα με τη σχολική στέγη που είχαν προκύψει τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της θεσμοθέτησης της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης, έχουν επιλυθεί σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό. Χρειάζονται βέβαια ακόμα συντονισμένες και συνεχείς προσπάθειες, έτσι να ώστε όλοι/ες οι μαθητές/τριες μας να φιλοξενούνται σε σύγχρονες και ασφαλείς σχολικές μονάδες».
-Είναι «πρόβλημα» για έναν εκπαιδευτικό η άρνηση του γονέα να ακούσει κάτι αρνητικό για το παιδί του ή μία καλοπροαίρετη παρατήρηση για κάτι που έχει κάνει;
«Οι γονείς, αδιαμφισβήτητα, από την πρώτη στιγμή της ύπαρξης των παιδιών τους προσπαθούν με κάθε τρόπο να τα μεγαλώσουν με πολλή αγάπη και θέλουν να τα εφοδιάσουν με τις απαραίτητες γνώσεις και αξίες που επιθυμούν οι ίδιοι. Με την είσοδο των μικρών μαθητών/τριών μας στη σχολική ζωή, οι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν την εκπαίδευση των παιδιών και συμμετέχουν στη διαμόρφωση των χαρακτήρων τους. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να καλλιεργήσουν την εμπιστοσύνη των γονέων προς το πρόσωπό τους, η οποία είναι απαραίτητη για την ομαλή σχέση και συνεργασία ανάμεσα σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Μόνο έτσι και οι γονείς θα μπορούν να δεχτούν την καλοπροαίρετη κριτική, με στόχο πάντα τη βελτίωση και πρόοδο των παιδιών τους».
-Πρέπει να είναι οι γονείς συνεργάτες των εκπαιδευτικών τελικά;
«Η εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων και η επίτευξη των παιδαγωγικών στόχων δύνανται να πραγματοποιηθούν μόνο μέσω της συνεργασίας εκπαιδευτικών και γονέων. Η εμπιστοσύνη και η καλή συνεργασία ανάμεσα σε έναν γονιό και έναν/μια εκπαιδευτικό αποτελούν συστατικά κομβικής σημασίας για την πρόοδο των μαθητριών/των μας σε όλα τα επίπεδα».
-Ποια είναι τα tips για μία άρτια συνεργασία δασκάλων-παιδιών και γονέων;
«Οι γονείς – κηδεμόνες των μαθητριών/τών μας θα πρέπει να στέκονται αρωγοί στο έργο των εκπαιδευτικών μας, να τους στηρίζουν και να αντιλαμβάνονται πως ο ρόλος ενός/μιας εκπαιδευτικού έρχεται να συμπληρώσει το έργο των γονιών και όχι να το αντικρούσει. Είναι, επίσης, απαραίτητο να συνειδητοποιήσουν οι δύο πλευρές ότι έχουν κοινούς στόχους, και αυτό πρέπει να τους κάνει συμμάχους και όχι ανταγωνιστές.
Η συχνή επικοινωνία, η ανταλλαγή απόψεων, η διαλογική συζήτηση και η προώθηση της ενεργούς συμμετοχής των γονέων στα εκπαιδευτικά ζητήματα θεωρώ πως είναι απαραίτητα για την επίτευξη μιας άρτιας συνεργασίας».
-Προσφάτως δεχθήκατε επισκέψεις βουλευτών. Τι εντυπώσεις σας άφησαν αυτές;
«Οι επισκέψεις πολιτικών αρχηγών και υποψηφίων βουλευτών είναι ευπρόσδεκτες στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, της οποίας προΐσταμαι. Σε πνεύμα συνεργασίας και διαλογικής συζήτησης αναφερθήκαμε στην έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς εν μέσω της πανδημίας και δήλωσαν έτοιμοι/ες να στηρίξουν τις προσπάθειές μας για ταχεία αντιμετώπιση και προώθηση άμεσων λύσεων σε τυχόν προβλήματα μπορεί να ανακύψουν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς».