Το «πράσινο» φως για την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δίνει το προεδρικό διάταγμα από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Το master plan περιλαμβάνει τη χωροταξική και περιβαλλοντική τακτοποίηση του και έχει ήδη υπογραφεί από την πλειονότητα των συναρμόδιων υπουργών, προκειμένου μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να λάβει την σχετική έγκριση από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Μάλιστα, ο προϋπολογισμός των υποχρεωτικών επενδύσεων προς εκτέλεση ανέρχεται στο ποσό των 160 εκατ.ευρώ, ενώ σε αυτές περιλαμβάνεται η επέκταση της λιμενικής υποδομής στον 6 προβλήτα ποσού 130 εκατ. ευρώ, ο μηχανικός εξοπλισμός του 6ου προβλήτα 7 εκατ. ευρώ και η αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού 23 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα, η επέκταση της 6ης προβλήτας, που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και πολυαναμενόμενα έργα του λιμανιού, έχει δοθεί στο σχήμα «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ Α.Ε.», ενώ η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να γίνει από ιδία κεφάλαια της ΟΛΘ Α.Ε. αλλά και τραπεζικό δανεισμό.
Τι κατοχυρώνει το προεδρικό διάταγμα
Σύμφωνα με το ΑΠΕ, το προεδρικό διάταγμα του σχεδίου προβλέπει εξάλλου τα επιτρεπόμενα όρια της ζώνης του λιμένα των χρήσεων γης, των όρων και περιορισμών δόμησης στη χερσαία ζώνη, των επιτρεπόμενων προσχώσεων και των προγραμματιζόμενων έργων που εξυπηρετούν την επιβατική εμπορική τουριστική και βιομηχανική κίνηση αλλά και κάθε αναγκαίο στοιχείο για τη λειτουργικότητα του λιμένα.
Σύμφωνα με το άρθρο 4 του σχεδίου του προεδρικού διατάγματος καθορίζεται επίσης η ζώνη πλάτους 8 μέτρων εντός των ορίων της χερσαίας ζώνης του Λιμένα της Θεσσαλονίκης, στα σημεία όπου αυτή εφάπτεται με το ρυμοτομικό σχέδιο του Δήμου (bufferzone).
Στη ζώνη αυτή απαγορεύεται η δόμηση, ενώ επιτρέπεται η διατήρηση των υφιστάμενων κτισμάτων και εγκαταστάσεων, η κατασκευή φυλακίων και κτιρίων ελέγχου και επιτήρησης της ελεύθερης ζώνης και της λιμενικής εγκατάστασης ISPS.
Επίσης, με το άρθρο 5 τροποποιείται το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο Θεσσαλονίκης στο όριο με τη χερσαία ζώνη του λιμένα, ώστε να αρθεί η σχετική αλληλοεπικάλυψη ορίων και να τακτοποιηθεί μια εκκρεμότητα από το 1920.
Στο ίδιο άρθρο διευκρινίζεται, επίσης, ότι ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης Α.Ε. αναλαμβάνει, ως φορέας διοίκησης και εκμετάλλευσης του λιμένα, τις οικονομικές υποχρεώσεις του δήμου που προκύπτουν ένεκα ρυμοτομίας από την πολεοδομική τακτοποίηση της περιοχής.
Να σημειωθεί ότι το Master plan του λιμένα έχει λάβει ήδη τη θετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας, την έγκριση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από την αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλά και τη θετική γνωμοδότηση του δήμου Θεσσαλονίκης.