Το F-35 θεωρείται
συνήθως ως ένα υπερσύγχρονο και εκλεπτυσμένο
μαχητικό, που δημιουργήθηκε με προηγμένα
χαρακτηριστικά που δίνουν έμφαση στην
απόκρυψη και τη χειρουργική ακρίβεια.
Πράγματι, το F-35 είναι ένα μαχητικό
stealth πέμπτης γενιάς, κατασκευασμένο για
να φιλοξενεί λογισμικό που βελτιώνει
τη συνδεσιμότητα δικτύου και την κοινή
χρήση δεδομένων. Αλλά η κοινή αντίληψη,
δυσφημεί το F-35 για την ευελιξία του και
για την ικανότητά του να «σηκώνει τα
μανίκια του».
Θυμηθείτε,
το F-35 είναι ένα μαχητικό πολλαπλών ρόλων
και, όταν απαιτηθεί, μπορεί να διαμορφωθεί
εκ νέου ως ένα απλό, βομβαρδιστικό
αεροσκάφος που σύρει τις αρθρώσεις. Η
αναδιάρθρωση είναι γνωστή ως «Λειτουργία
θηρίου».
Πτήση All Out
Σχεδιασμένο
με τεχνολογία stealth, το F-35 είναι ικανό να
εισέρχεται στον αμφισβητούμενο εναέριο
χώρο, να αποφεύγει τον εντοπισμό και να
εμπλέκεται με εχθρικούς στόχους, όλα
αυτά πριν εδραιωθεί η αεροπορική υπεροχή.
Πραγματικά, το F-35 έχει σχεδιαστεί ρητά
για να θεμελιώνει αρχικά την αεροπορική
υπεροχή. Και επειδή το F-35 έχει σχεδιαστεί
για να είναι stealth, έγιναν παραχωρήσεις
όσον αφορά τα ωφέλιμα φορτία όπλων.
Για να
βελτιώσει τα χαρακτηριστικά του stealth,
το F-35 χρησιμοποιεί έναν εσωτερικό χώρο
όπλων, αντί για εξωτερικά σκληρά σημεία
που αυξάνουν δραστικά τη διατομή ραντάρ
ενός αεροσκάφους. Ενώ η εσωτερική φωλεά
όπλων δημιουργεί ένα πιο κρυφό πλαίσιο,
ο αποθηκευτικός χώρος, μέσα στην άτρακτο,
είναι περιορισμένος.
Stealth ή Carry
Στη λειτουργία
stealth, όταν το F-35 φέρει όπλα εσωτερικά,
το τζετ μπορεί να χειριστεί μόλις 5.700
λίβρες σε βάρος. Αυτό αναλύεται είτε σε
τέσσερις πυραύλους AIM 120 AMRAAM (για αποστολές
αέρος-αέρος), είτε εναλλακτικά – για
υβριδικές αποστολές – δύο AMRAAM σε
συνδυασμό με δύο βόμβες GBU-31 JDAM. Αυτό δεν
είναι πολύ μεγάλη δύναμη πυρός, αλλά η
παραχώρηση αξίζει τον κόπο για να
κερδίσει οφέλη μυστικότητας.
Ωστόσο, μόλις
εδραιωθεί η εναέρια υπεροχή, όταν ο
εχθρός χάσει τα αντιαεροπορικά του
συστήματα, όπως πυραύλους και πυροβόλα
αεράμυνας, καθώς και τους αισθητήρες
αναχαίτισης, η λειτουργία stealth γίνεται
λιγότερο σχετική. Και όταν το stealth χάσει
τη συνάφειά του, το F-35 μπορεί να μπει
στο Beast Mode και να χρησιμοποιήσει τα
εξωτερικά σκληρά σημεία του για να
μεγιστοποιήσει την ισχύ του πυρός του.
Στη λειτουργία
Beast Mode, το F-35 μπορεί να χειριστεί τέσσερις
φορές περισσότερα φορτία από ότι, όταν
λειτουργεί σε λειτουργία stealth.
Χρησιμοποιώντας τα εξωτερικά σκληρά
σημεία συν τον εσωτερικό χώρο όπλων, το
F-35 μπορεί να μεταφέρει 22.000 λίβρες βάρος
φορτίου. Αυτό κατανέμεται σε 14 AMRAAM και
δύο πυραύλους AIM-3x Sidewinder για βλήματα
αέρος-αέρος.
Ή, για υβριδικές
αποστολές, το τζετ μπορεί να εξοπλιστεί
με δύο AMRAAM, δύο Sidewinder και έξι βόμβες JDAM
2.000 λιβρών. Πράγματι, η ώθηση στην ισχύ
πυρός είναι σημαντική αν και, στη
λειτουργία Beast Mode, η επιχειρησιακή
εμβέλεια του F-35 μειώνεται στο μισό, σε
μόλις 1.400 χιλιόμετρα.
Ωστόσο, αν
σκεφτεί κανείς ότι το πρόγραμμα F-35
κόστισε στους φορολογούμενους 1,7
τρισεκατομμύρια δολάρια, η ιδέα της
χρήσης του τζετ μόνο για να διασφαλιστεί
η αεροπορική υπεροχή στην εναρκτήρια
σύγκρουση γίνεται «προσβλητική».
Και για τις
ΗΠΑ, οι οποίες έχουν την τάση να εισβάλλουν
σε χώρες με υποτυπώδη συστήματα αεράμυνας,
το F-35 πρέπει να είναι σε θέση να κάνει
περισσότερα από το διατηρεί τις ιδιότητες
stealth και να εξαφανίζει τα συστήματα
αεράμυνας στις πρώτες μέρες της
σύγκρουσης.
Για αυτό, αν
η Ελλάδα προμηθευτεί F-35, δεν θα μιλάμε
απλά για υπεροπλία, αλλά για αεροπορική
κυριαρχία της χώρας μας στο Αιγαίο και
την Ανατολική Μεσόγειο.
Πηγή: enoplos.gr