Η απόφαση της efood να αλλάξει το εργασιακό καθεστώς των διανομέων της προκάλεσε οργίλες αντιδράσεις στα social media και πήρε πολιτικές προεκτάσεις. Πολλές αντιδράσεις έχει προκαλέσει η απόφαση της εταιρίας efood να αλλάξει τις εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων της στις διανομές.
Όπως έγινε γνωστό, η εταιρία κάλεσε με μήνυμα διανομείς της, των οποίων οι τρίμηνες συμβάσεις είχαν λήξει, να συνεχίσουν υπό το καθεστώς του freelancer. Μάλιστα, δεν έδινε εναλλακτική, ειδοποιούσε δηλαδή τους εργαζόμενους ότι είτε θα συνεχίσουν ως "ελεύθεροι συνεργάτες" είτε δε θα συνέχιζαν καθόλου και επικαλούνταν για την απόφαση ενός τύπου αξιολόγηση.
Το καθεστώς του "ελεύθερου συνεργάτη" προβλέπει εργασιακό καθεστώς στο οποίο ο εργαζόμενος δε δικαιούται δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα, αντίθετα πληρώνονται με το κομμάτι.
efood - Το μήνυμα προς τους εργαζομένους
Οι εργαζόμενοι ενημερώθηκαν με το ακόλουθο μήνυμα: "Αγαπητή Rider, στο πλαίσιο της αύξησης της παραγωγικότητας του στόλου και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, θα θέλαμε να σου προτείνουμε να συμμετάσχεις και εσύ στο σχήμα συνεργασίας freelancing.
Θέλουμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας αλλά με βάση τα παραπάνω και το batch σου εκτιμούμε ότι θα ήταν καλύτερο να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer… Σε διαφορετική περίπτωση, θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης…” '
Για το θέμα, το οποίο έχει λάβει πολύ μεγάλες διαστάσεις και είναι ένα από τα πρώτα trend στο ελληνικό twitter, εξέδωσε ανακοίνωσε σε υψηλούς τόνους το Συνδικάτο Επισιτισμού-Τουρισμού Ξενοδοχείων Νομού Αττικής.
Η ανακοίνωση έχει ως εξής: «Η μη ανανέωση των τρίμηνων συμβάσεων μέσω της δουλεμπορικής εταιρείας Manpower Group αποδείχτηκαν το εργαλείο της efood ώστε, όποτε τη συμφέρει, να απαλλάσσεται από τα εργατικά και ασφαλιστικά δικαιώματα των διανομέων. Τέτοιο εργαλείο είναι και η αξιολόγηση με τα batch, που με τα λεγόμενα κριτήρια παραγωγικότητας αυξήθηκε η εντατικοποίηση της δουλειάς, οι μεγάλες αποστάσεις παραλαβής και παράδοσης. Τελικά, αποδεικνύεται περίτρανα ότι είναι ψέματα όσα είχαν ειπωθεί στις συνεντεύξεις και στην εκπαίδευση σχετικά με το ότι στον έναν χρόνο εργασίας όσοι είναι με τη Manpower, αποκτούν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους.
Μάλιστα, η εταιρεία εκβιάζει τους συναδέλφους διανομείς με χαμηλή αξιολόγηση, με το δίλημμα ή άνεργος ή "συνεργάτης". Όπου "συνεργάτης", εννοείται η εφαρμογή του νέου νόμου της κυβέρνησης που φωτογραφίζει το freelancer, όπου προβλέπεται εξάμηνη ορισμένου χρόνου σύμβαση που απαλλάσσει την εταιρεία από ασφαλιστικές εισφορές, Δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα πληρώνοντας με το κομμάτι. Τακτική που ακολουθεί έτσι και αλλιώς η πολυεθνική Delivery Hero σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται και με αυτόν τον τρόπο ανταγωνίζεται και όλες τις υπόλοιπες».
efood - Αντιδράσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ
Το θέμα λαμβάνει και πολιτική χροιά. Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην στέλεχος του Υπουργείου Εργασίας στις κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ Νάσος Ηλιόπουλος έκανε το ακόλουθο ποστάρισμα στο facebook: Η efood προχωράει σε μαζική μετατροπή συμβάσεων εργασίας. Από μισθωτή εργασία θέλει να μετατρέψει τους εργαζόμενους σε "αυτοαπασχολούμενους". Δεν υπάρχει καμία απορία για τη στάση που θα κρατήσει η κυβέρνηση και το Υπουργείο Εργασίας. Έχουν ήδη φροντίσει να δώσουν εργαλεία στους εργοδότες για αυτή την εξέλιξη. Διαλύουν τα ωράρια και τις συνθήκες εργασίας. Σταθερά νομοθετούν και κυβερνούν υπέρ των λίγων. Δική μας δουλειά η ανατροπή της πολιτικής τους. Για μια εργατική νομοθεσία που θα προστατεύει τον εργαζόμενο, θα του παρέχει ασφάλεια και έναν μισθό με τον οποίο θα μπορεί να ζει με αξιοπρέπεια".
Πολλοί χρήστες της πλατφόρμας τέλος γνωστοποίησαν μέσω το social media ότι θα αποχωρήσουν από αυτή θέλοντας να την μποϋκοτάρουν λόγω της απόφασής της.
efood: "Λανθασμένη επικοινωνία"
Η efood, μετά τις αντιδράσεις προχώρησε την Παρασκευή σε διευκρινιστική ανακοίνωση, σημειώνοντας ότι η λανθασμένη επικοινωνία που έγινε με τους εργαζόμενους δεν εκφράζει την εταιρεία και δεν ειναι εκβιαστική.
"Αδιαπραγμάτευτη στάση του efood είναι η διασφάλιση των δικαιωμάτων των διανομέων και των συνεργατών μας. Αποδοκιμάζουμε τη χθεσινή λανθασμένη επικοινωνία καθώς δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας.
To efood αποτελεί εδώ και 10 χρόνια τη Νο1 υπηρεσία delivery, επενδύοντας σε ένα πρότυπο περιβάλλον εργασίας με σταθερές συνεργασίες και αυτή τη στιγμή απασχολεί 3.700 εργαζόμενους εκ των οποίων οι 3.000 είναι διανομείς σε όλη την Ελλάδα.
Δεδομένης της ταχείας ανάπτυξης του κλάδου και των συνεχών επενδύσεων από την εταιρία υπολογίζεται να δημιουργηθούν άλλες 7.500 θέσεις εργασίας εντός του 2022 εκ των οποίων οι 7.000 αφορούν διανομείς. Οι διανομείς αποτελούν θεμέλιο της πλατφόρμας, αναδεικνύοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πρόσωπο της εταιρείας στους καταναλωτές.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του με τους διανομείς παρέχει συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου, καθώς και τη σύμβαση με πάροχο ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου (freelancer). Στην σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, προσαυξήσεις σε ημέρες και ώρες που προβλέπονται, ασφαλιστικές εισφορές, μηνιαίο bonus απόδοσης, μηνιαία παροχή σε κάρτα καυσίμων, ιδιωτική ασφάλεια, αποζημίωση δικύκλου, πλήρη επαγγελματικό εξοπλισμό, εκπαίδευση και ευκαιρίες εξέλιξης. Στο μοντέλο ανεξάρτητης συνεργασίας (freelancer), οι συνεργάτες - διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, αμοιβή ανά παραγγελία, πρόσθετη αμοιβή ανάλογα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, παροχή επαγγελματικού εξοπλισμού, προσωπικό προγραμματισμό στις ώρες και ημέρες εργασίας, απόλυτο έλεγχο των αποδοχών τους και εκπαίδευση.
Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε προς τους διανομείς, συνεργάτες και χρήστες του efood πως η λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021, δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και τη κουλτούρα της εταιρείας και σε καμία περίπτωση δεν ήταν εκβιαστική.
Ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας με την εταιρεία που θα λειτουργήσει θετικά προς τις δύο πλευρές.
Το efood τοποθετεί την πετυχημένη επιχειρησιακή του ύπαρξη δίπλα στους διανομείς και τους διαβεβαιώνει πως με βασικές αρχές του τη διαφάνεια, τη συνέπεια και το σεβασμό προς τους συνεργάτες του ουδεμία πρόθεση έχει να μειώσει το στόλο του, αντιθέτως τον αυξάνει διαρκώς", αναφέρει η efood.