Πρώτο κουδούνι σήμερα (14/9) για τη νέα σχολική χρονιά για χιλιάδες μαθητές που θα επιστρέψουν στο σχολείο τους με τσάντες και μάσκες.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας, οι μαθητές θα πάνε στο σχολείο στις 8.15 και θα παραμείνουν μέχρι την τέλεση του αγιασμού στις 11:00.
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως θα παραστεί σήμερα σε αγιασμό σχολείου μαζί με τον πρωθυπουργό, και η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη θα παραστεί σε αγιασμούς στην Ηλεία.
Το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης και των επιδημιολόγων είναι το άνοιγμα των σχολείων να είναι ασφαλές και να μην υπάρχει μεγάλη αύξηση των κρουσμάτων.
Η χρήση μάσκας, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα μέτρα πρόληψης, προκρίθηκε από τους ειδικούς ως «όπλο» ενάντια στη διασπορά του ιού, δεδομένου ότι ήταν πολύ σημαντική η συνέχιση της λειτουργίας των σχολείων.
Στο σημερινό πρόγραμμα περιλαμβάνεται, ως είθισται, η ενημέρωση για το ωρολόγιο πρόγραμμα της εβδομάδας και η διανομή των βιβλίων της νέας σχολικής χρονιάς, με εξαίρεση φυσικά τα νηπιαγωγεία.
Ιδιαίτερα για τα δημοτικά προβλέπεται και η διανομή των παγουριών ανά μαθητή και η διανομή των βιβλίων της νέας σχολικής χρονιάς ανά θρανίο.
Όλα όσα πρέπει να ξέρουν μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως δίνει αναλυτικές οδηγίες για τη λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων εν μέσω πανδημίας του κορωνοϊού.
Το άρθρο 2 αφορά την υποχρεωτική χρήση μάσκας.
Συγκεκριμένα:
Η χρήση μη ιατρικής (ή ιατρικής/χειρουργικής) μάσκας είναι υποχρεωτική για τους μαθητές σε όλες τις τάξεις, τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό, καθώς και για τους επισκέπτες των σχολικών μονάδων.
Ειδικά για τους μαθητές από το Νηπιαγωγείο έως και την Γ’ Δημοτικού ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εκπαίδευση και εξοικείωση με την ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας.
Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική στις ακόλουθες περιπτώσεις:
σε όλους τους εσωτερικούς χώρους των σχολικών μονάδων,
στους εξωτερικούς χώρους των σχολικών μονάδων όταν υπάρχει συνωστισμός, όπως ενδεικτικά κατά την προσέλευση και αποχώρηση από τη σχολική μονάδα, καθώς και στην περίπτωση συνωστισμού σε κυλικεία εξωτερικού χώρου, στα μέσα μεταφοράς μαθητών,
κατά την περίοδο προσαρμογής στο νηπιαγωγείο, από υγιή, σταθερό συνοδό (γονέα, κηδεμόνα ή άλλο πρόσωπο). Δεν είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας κατά τη διάρκεια του φαγητού και κατά τη διάρκεια της γυμναστικής/ άθλησης.
Κατά τη διαδικασία υποστήριξης από εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) ή Σχολικό Νοσηλευτή, καθώς και στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και στα Κέντρα Εκπαίδευσης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), προκρίνεται η διαφανής ολοπρόσωπη προστατευτική προσωπίδα ή ειδική υφασμάτινη μάσκα με διαφανές πρόσθιο τμήμα στο μέρος του στόματος για τους μαθητές ή το προσωπικό, για τις περιπτώσεις όπου η χειλεοανάγνωση αποτελεί μέσο επικοινωνίας. Οι συνοδοί μαθητών στα ΚΕΣΥ φέρουν υποχρεωτικά μη ιατρική μάσκα.
Η χρήση της χειρουργικής μάσκας έναντι της απλής υφασμάτινης μπορεί να προκριθεί από τους γονείς κατ’ επιλογήν τους ή τον θεράποντα ιατρό για παιδιά με υποκείμενα νοσήματα, όπως ενδεικτικά περιγράφονται στον παρακάτω πίνακα:
Μαθητές με προηγούμενο ιστορικό σοβαρής ανοσοκαταστολής (χημειοθεραπεία, μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων ή συμπαγούς οργάνου),
Μαθητές με ινοκυστική νόσο,
Μαθητές που λαμβάνουν βιολογικούς παράγοντες, όπως είναι τα παιδιά με ρευματολογικά νοσήματα ή φλεγμονώδη νόσο του εντέρου,
Μαθητές με μεσογειακή αναιμία,
Μαθητές με σακχαρώδη διαβήτη.
Από την υποχρεωτική χρήση μη ιατρικής μάσκας εξαιρούνται οι ακόλουθες κατηγορίες μαθητών, οι οποίοι προσέρχονται κανονικά στο σχολείο, αφού προσκομίσουν τα απαραίτητα σχετικά δικαιολογητικά:
μαθητές με γνωσιακή, αναπτυξιακή, ψυχική διαταραχή ή διαταραχή συμπεριφοράς,
μαθητές με σοβαρό νευρολογικό ή μυϊκό ή άλλο νόσημα που τους εμποδίζει να χειριστούν τη μάσκα τους.
Για τους μαθητές σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και στους μαθητές που προσέρχονται στα ΚΕΣΥ, συστήνεται η χρήση μάσκας μόνο εφόσον είναι εφικτό και συμβατό με τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας/ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης.
Προβλέπεται εκπαίδευση εντός της σχολικής μονάδας για την ενδεδειγμένη χρήση μάσκας από εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Σε περίπτωση που μαθητής δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του ως προς την υποχρεωτική χρήση μάσκας (μη ιατρικής ή ιατρικής/χειρουργικής), δεν του επιτρέπεται η είσοδος στη σχολική τάξη και λαμβάνει απουσία, ενώ, εφόσον είναι ανήλικος, παραμένει σε ειδικό χώρο, με τήρηση όσο το δυνατόν επαρκούς απόστασης και των λοιπών μέτρων προστασίας, μέχρι την παραλαβή του από τους γονείς/κηδεμόνες του.
Ο ειδικός χώρος ορίζεται με απόφαση του Συλλόγου διδασκόντων, υπό την εποπτεία του Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Κατά την άφιξη των γονέων/κηδεμόνων, επισημαίνονται η χρησιμότητα και η αναγκαιότητα της χρήσης μάσκας.
Τι θα γίνει με τις απουσίες
Οι απουσίες μαθητών σχετικά με τον κορωνοϊό COVID-19 καταγράφονται, αλλά δεν προσμετρώνται στις ακόλουθες περιπτώσεις:
Αν νοσεί από COVID-19 ο ίδιος ο μαθητής ή κάποιος που κατοικεί στο σπίτι του, με απαραίτητη προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης.
Αν ο μαθητής ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου, όπως έχουν οριστεί από τον ΕΟΔΥ, με απαραίτητη προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης από τον θεράποντα ιατρό ή από ιατρό της σχετικής ειδικότητας.
Μαθητές που λαμβάνουν χημειοθεραπεία για κακοήθεια ή μετά από ομόλογη μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων, εάν έχουν παρέλθει λιγότερο από 6 μήνες από την ολοκλήρωσή της.
Μαθητές μετά από αλλογενή μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων, εάν έχουν παρέλθει λιγότεροι από δώδεκα (12) μήνες.
Μαθητές μετά από μεταμόσχευση συμπαγούς οργάνου, εάν έχουν παρέλθει λιγότεροι από εικοσιτέσσερις (24) μήνες.
Μαθητές με δρεπανοκυτταρική αναιμία.
Μαθητές με σοβαρή συγγενή ή επίκτητη ανοσοα-νεπάρκεια (HIV και CD4 <500).20mg/μέρα).xtagstartz/p>
Μαθητές με σοβαρή χρόνια νεφρική νόσο ή νεφρική ανεπάρκεια.
Μαθητές με αιμοδυναμικά σημαντική συγγενή καρδιοπάθεια ή γνωστή μυοκαρδιοπάθεια.
Μαθητές με χρόνια, σοβαρή πνευμονοπάθεια, όπως κυστική ίνωση με αναπνευστική ανεπάρκεια ή μαθητές με σοβαρό και μη ελεγχόμενο άσθμα, σύμφωνα με τη γνωμάτευση εξειδικευμένου κέντρου.
Μαθητές με σύνθετα μεταβολικά ή νευρολογικά προβλήματα.
Μαθητής που έχει υποβληθεί σε μοριακή διαγνωστική εξέταση για τον κορωνοϊό COVID-19 και για όσο χρόνο αναμένει την έκδοση του αποτελέσματος.
Για τους μαθητές που απουσιάζουν εντασσόμενοι σε ευπαθείς ομάδες, προβλέπεται η παρακολούθηση μαθημάτων μέσω σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Λειτουργία κυλικείων
Το προσωπικό των κυλικείων των σχολείων θα πρέπει να εφαρμόζει σχολαστικά τους γενικούς κανόνες καθαριότητας, απολύμανσης χώρων και ατομικής υγιεινής. Η χρήση προστατευτικής μάσκας και γαντιών κατά τη διάρκεια της εργασίας στο κυλικείο (προετοιμασία ή διανομή προϊόντων) είναι υποχρεωτική.
Τα κυλικεία των σχολείων θα πρέπει να διαθέτουν μόνο τρόφιμα και υγρά που είναι συσκευασμένα ή έχουν ετοιμαστεί από το κυλικείο πριν από την ώρα διάθεσής τους σε ατομικές συσκευασίες που προστατεύονται από κατάλληλο υλικό.
Οι μαθητές πρέπει να τηρούν αποστάσεις τουλάχιστον ενάμισι μέτρου κατά την αναμονή για εξυπηρέτηση από το κυλικείο (προτείνεται σήμανση στο έδαφος με τις προβλεπόμενες αποστάσεις).
Στις ειδικές περιπτώσεις που η τήρηση αποστάσεων σε κυλικεία εξωτερικών χώρων μεταξύ των μαθητών κατά την αναμονή δεν είναι δυνατή, η χρήση προστατευτικής μάσκας είναι απαραίτητη. Στα κυλικεία εσωτερικού χώρου πρέπει κατά την αναμονή να γίνεται πάντα χρήση μάσκας.
Γενικότερα, συνιστάται στους μαθητές να χρησιμοποιούν αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα χεριών μετά τη συναλλαγή με το κυλικείο και πριν από τη λήψη του γεύματος. Η ύπαρξη αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος χεριών δίπλα στο ταμείο του κυλικείου, το οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι μαθητές, είναι υποχρεωτική.
Το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ
Τα βήματα που προβλέπει το πρωτόκολλο για τα σχολεία είναι, μεταξύ άλλων, όπως τα είχε αναπτύξει η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας, Βάνα Παπαευαγγέλου τα εξής:
Σε κάθε σχολείο θα πρέπει να υπάρχει ένας υπεύθυνος για τη διαχείριση ύποπτων κρουσμάτων, ο οποίος επιφορτίζεται με το έργο της καταγραφής και των εκτιμήσεων κινδύνου ανάλογα με την περίπτωση.
Η ομάδα κρούσης, που συστήνεται από τα υπουργεία Υγείας, Παιδείας και Πολιτικής Προστασίας, θα βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τους Περιφερειακούς Διευθυντές και τους Διευθυντές Εκπαίδευσης.
Ο υπεύθυνος για τη διαχείριση κρουσμάτων θα πρέπει να κρατάει αρχείο καταγραφής απουσιών που συνδέονται με τον Covid-19 και θα ορίσει και τον ειδικά διαμορφωμένο χώρο στον οποίο θα μετακινούνται οι μαθητές ή οι εκπαιδευτικοί που παρουσιάζουν συμπτώματα.
Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής ή εκπαιδευτικός εμφανίσει συμπτώματα που σχετίζονται με τον κορωνοϊό, θα μεταφέρεται άμεσα σε καλά αεριζόμενο χώρο και θα φοράει μάσκα. Μετά την απομάκρυνσή του, ο χώρος θα καθαρίζεται.
Ανάλογα με την περίπτωση, την ένταση των συμπτωμάτων και την κρίση του θεράποντα ιατρού, το άτομο που θεωρείται ύποπτο κρούσμα θα κριθεί αν θα υποβληθεί σε τεστ. Εφόσον υποβληθεί και είναι αρνητικό, θα επιστρέψει στη σχολική κοινότητα μετά από 24 ώρες από την υποχώρηση του πυρετού. Εάν το τεστ βγει θετικό και εφόσον τα συμπτώματα έχουν υποχωρήσει, θα επιστρέψει μετά από 10 μέρες.
Ο υπεύθυνος για τον κορωνοϊό είναι επιφορτισμένος επιπλέον με την καταγραφή και αναγνώριση των στενών επαφών (όσοι ήρθαν σε επαφή με το κρούσμα το τελευταίο 48ωρο). Στην περίπτωση του Δημοτικού, που συνήθως ο ίδιος δάσκαλος κάνει μάθημα στα ίδια παιδιά, όλο το τμήμα θεωρείται ως στενές επαφές. Στα Γυμνάσια και τα Λύκεια, που υπάρχουν ειδικότητες εκπαιδευτικών και κάνουν μάθημα ταυτόχρονα σε πολλά τμήματα, θα γίνει εκτίμηση κινδύνου ανάλογα με τις ώρες διδασκαλίας, τον τρόπο χρήσης μάσκας αλλά και τη διάρκεια της επαφής.
Στην περίπτωση που στην ίδια σχολική μονάδα έχουν καταγραφεί δύο κρούσματα, ενημερώνεται η σχολική κοινότητα και εξετάζεται το εύρος της διασποράς. Ενισχύονται όλα τα μέτρα υγιεινής και γίνεται εκτίμηση για τυχόν διενέργεια τεστ ή για κλείσιμο ενός τμήματος.
Στην περίπτωση που σε ένα σχολείο καταγραφούν τρία επιβεβαιωμένα κρούσματα, εάν δεν υπάρχει σχέση μεταξύ των παιδιών (δηλαδή δεν είναι αδέρφια ή δεν έχουν επαφές εκτός σχολείου) και τα κρούσματα έχουν καταγραφεί εντός 14 ημερών, τότε θα εκτιμηθεί αν υπάρχει λόγος να κλείσει η σχολική μονάδα.
In.gr