Άκαρπες παραμένουν οι επαφές του Δήμου Καλαμαριάς με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) σε ό,τι αφορά την υπόθεση αξιοποίησης της Μαρίνας της Αρετσούς.
Η υπόθεση βρίσκεται σε ένα πολύ κρίσιμο σημείο, καθώς μπορεί έναν χρόνο πριν (10 Μαρτίου του 2020), το δημοτικό συμβούλιο να άναψε το πράσινο φως για την αξιοποίηση τη Μαρίνας και την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού (διαρκεί από τις 28 Ιανουαρίου μέχρι και τις 11 Μαΐου), όμως έθεσε ορισμένες προϋποθέσεις, οι οποίες, όπως προκύπτει από τις τελευταίες εξελίξεις, δεν γίνονται δεκτές από το Ταμείο, το οποίο υπάγεται στο Υπουργείο Οικονομικών.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η θαλάσσια ζώνη της Μαρίνας καταλαμβάνει επιφάνεια της τάξεως των 100.000 τ.μ. και έχει δυνατότητες ελλιμενισμού άνω των 380 σκαφών, μήκους έως 50μ., ενώ η χερσαία επιφάνεια της μαρίνας καλύπτει έκταση της τάξεως των 78.000 τ.μ.. Η δυνατότητα δόμησης φτάνει τις 14.900 τ.μ..
Το δημοτικό συμβούλιο έθεσε συγκεκριμένους όρους που ψηφίστηκαν από την πλειοψηφία (διοίκηση και μείζων αντιπολίτευση) και αφορούν:
*Στην ελεύθερη πρόσβαση όλων των πολιτών στη μαρίνα
*Κατασκευή του αλιευτικού καταφυγίου
*Παραχώρηση της πλαζ Αρετσούς
*Ήπιες κατασκευές με χαμηλό συντελεστή δόμησης.
*Την προσεκτική επιπλέον δόμηση με αποκλειστικό σκοπό την εξυπηρέτηση της λειτουργίας μιας σύγχρονης Μαρίνας
* Τη συνέχιση των χρήσεων λειτουργίας από το δήμο σε βασικές δομές όπως το Remezzo κ.α.
ΤΑΙΠΕΔ: «Μεγάλη δόμηση, λίγα σκάφη»
Σε συνάντηση που έγινε πρόσφατα στην Αθήνα μεταξύ της διαπαραταξιακής επιτροπής του δήμου Καλαμαριάς (δήμαρχος Γιάννης Δαρδαμανέλης και δημοτικοί σύμβουλοι Αρης Τεμεκενίδης και Χριστίνα Φοροπούλου) με εκπροσώπους του ΤΑΙΠΕΔ, οι τελευταίοι παρουσιάστηκαν αμετακίνητοι στο πιο ουσιαστικό σημείο της διαφωνίας, τον συντελεστή δόμησης και των χρήσεων των εγκαταστάσεων.
Στη διαβούλευση για την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, το δημοτικό συμβούλιο είχε αποφασίσει κατά πλειοψηφία την ανάπτυξη της Μαρίνας με την ταυτόχρονη διασφάλιση του περιβάλλοντος, του δημοσίου συμφέροντος και την ελεύθερη προσβασιμότητα στην παραλιακή ζώνη των πολιτών, κάτι που με το υπάρχον σχέδιο θεωρείται επισφαλές.
Υπενθυμίζεται πως η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στη Μαρίνα φτάνει τις 14.900 τ.μ. και οι εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ κατέστησαν σαφές ότι για να είναι βιώσιμη η λειτουργία της απαιτείται η εξάντλησή τους και η ανάπτυξη Real Estate, διότι το ενδιαφέρον ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών είναι μικρό. Συνεπώς, αυτό που προβληματίζει τον Δήμο Καλαμαριάς είναι πως σημαντικό μέρος της Μαρίνας θα μετατραπεί σε χωριστά οικόπεδα, χώρους ιδιωτικών κατοικιών, όπου δε θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση οι πολίτες.
Πρόταση για δημοψήφισμα
Η πρόταση του Άρη Τεμεκενίδη για διεξαγωγή τοπικού δημοψηφίσματος για το θέμα βρίσκει ευήκωα ώτα σε μέλη του δημοτικού συμβουλίου, ενώ στελέχη της αντιπολίτευσης κατηγορούν τον δήμαρχο πως δεν τηρεί σθεναρή στάση. Ο Θεοδόσης Μπακογλίδης επίσης τάσσεται υπέρ της λεπτομερούς ενημέρωσης των πολιτών για το θέμα, ενώ και ο Αβραάμ Περσίδης θεωρεί πως πρέπει άμεσα να πάρουν θέση οι βουλευτές και ο Περιφερειάρχης. Ο δήμαρχος πάντως με δηλώσεις του αναφέρει ότι οι κόκκινες γραμμές που έχουν τεθεί παραμένουν και ότι δεν πρόκειται η δημοτική αρχή να κάνει πίσω, κινώντας τις νομικές διαδικασίες. Στο δημοτικό συμβούλιο της περασμένης Δευτέρας μάλιστα αποφασίστηκε να κλιμακωθούν οι αντιδράσεις, να υπάρξει καμπάνια ενημέρωσης, αλλά και να προχωρήσουν οι απαραίτητες νομικές ενέργειες για ακύρωση του διεθνούς διαγωνισμού.
Κι άλλες Μαρίνες;
Αξίζει να σημειωθεί πως την ίδια περίοδο, με πρωτοβουλία και επίβλεψη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, εκπονείται η μελέτη του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου του «Θαλάσσιου Μετώπου από το Καλοχώρι μέχρι το Αγγελοχώρι», στο οποίο προτείνεται η κατασκευή δύο επιπλέον Μαρινών, μία στην περιοχή του Ποσειδωνίου και μία στην περιοχή του ΙΚΕΑ! Εδώ προφανώς θα πρέπει να ξεκαθαρίσει η Περιφέρεια ποιο είναι το πλάνο της, αν «χωρούν» μέσα σε λίγα χιλιόμετρα τρεις Μαρίνες και πώς το πλάνο αυτό μπορεί να υποστηριχθεί με τους απαραίτητους περιβαλλοντικούς όρους.