Μετά από 38 χρόνια έφτασε η ώρα το Μετρό
Θεσσαλονίκης να παραδοθεί στους πολίτες
της πόλης.
Ήταν
το μακρινό 1986, όταν ο τότε δήμαρχος
Θεσσαλονίκης, Σωτήρης Κούβελας,
οραματίστηκε τη δημιουργία του. Από
σήμερα, μέσα από πολλές δυσκολίες,
εμπόδια και καθυστερήσεις, η Θεσσαλονίκη
θα έχει μετρό, και, μάλιστα, ένα από το
πιο σύγχρονα και εντυπωσιακά της Ευρώπης,
ένα «κόσμημα» όπως πολλές φορές έχει
χαρακτηριστεί από Έλληνες και ξένους
που το έχουν ήδη επισκεφθεί.
Το
έργο ανέλαβε να υλοποιήσει η κοινοπραξία
«Θεσσαλονίκη Μετρό» τον Μάρτιο του 1999
με την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης
από τη Βουλή των Ελλήνων και τρία χρόνια
αργότερα... έληξε λόγω έλλειψης πόρων.
Φτάσαμε,
αισίως, στο 2013, όταν το Κεντρικό
Αρχαιολογικό Συμβούλιο συναίνεσε τελικά
στην απόφαση απόσπασης των αρχαιοτήτων
και επανατοποθέτησή τους στον σταθμό
Βενιζέλου, ο οποίος και πολλές φορές
βρέθηκε ένα βήμα πριν εγκαταλειφθεί η
λειτουργία του.
Η
απόφαση για την in situ διατήρηση των
αρχαιοτήτων λήφθηκε τον Οκτώβριο του
2015 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και η σχετική
μελέτη εγκρίθηκε από το ΚΑΣ στις αρχές
του 2017.
Στις
7 Σεπτεμβρίου 2019 ο νεοεκλεγείς πρωθυπουργός
Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την
απόσπαση και την επανατοποθέτηση των
ευρημάτων εντός του σταθμού Βενιζέλου
και ακολούθησε σειρά προσφυγών στο
Συμβούλιο της Επικρατείας, που τελικά
απορρίφθηκαν οριστικά δύο χρόνια
αργότερα.
Σημαντικές
καθυστερήσεις στην υλοποίηση του μετρό
Θεσσαλονίκης, προέκυψαν και λόγω των
οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπισε
η ανάδοχος του έργου ΑΕΓΕΚ η οποία κατά
τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης
οδηγήθηκε στην κατάρρευση. Το 2017, επί
κυβέρνησης Τσίπρα το έργο πέρασε στην
‘ΑΚΤΩΡ, που είχε ήδη αναλάβει την
επέκταση προς την Καλαμαριά. Το 2023 η
Intrakat ανέλαβε τον έλεγχο της ΑΚΤΩΡ και
από τότε η υλοποίηση του έργου «έτρεχε»
με ταχύτητα …φωτός.
Όπως πρόσφατα
επισημάνθηκε από την πολιτική ηγεσία
του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,
το μετρό Θεσσαλονίκης κόστισε 3 δισ.
ευρώ, μαζί με την επέκταση στην Καλαμαριά
που αναμένεται να δοθεί για χρήση μέχρι
το τέλος του 2025, ενώ η κατασκευή της
βασικής γραμμής, έφερε στην επιφάνεια
περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά
ευρήματα.
Και
κάπως έτσι, εν μέσω συμπληγάδων και
μεταξύ της Σκύλλας και της Χάρυβδης, ήρθαμε στο σήμερα και στην τελευτή εγκαινίων.
Δείτε την ιστορία του Μετρό Θεσσαλονίκης στο παρακάτω βίντεο: