Η Αθήνα έχει «φουλάρει» τις μηχανές για το πρόγραμμα απόκτησης των μαχητικών F-35, με τις διαπραγματεύσεις για την ένταξη της χώρας μας στη βιομηχανική συμπαραγωγή του μαχητικού πέμπτης γενιάς να μην έχουν αποσυρθεί από το τραπέζι .
Τα F-35 έχουν διάρκεια ζωής πάνω από 40 χρόνια. Ο σχεδιασμός των συγκεκριμένων αεροσκαφών εστιάζει στο να είναι όσο το δυνατό περισσότερο αόρατα αξιοποιώντας ένα συνδυασμό προηγμένων υλικών και τεχνικών απόκρυψης από τα ραντάρ καθιστώντας τον πολύ πιο δύσκολο εντοπισμό από τα εχθρικά συστήματα ραντάρ.
Τα F-35 είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρονικά συστήματα αιχμής επιτρέποντας τα να συλλέξουν τεράστιες ποσότητες δεδομένων από διάφορες πηγές (ραντάρ, αισθητήρες και άλλα αεροσκάφη) και να παρουσιάζουν μια συνεκτική εικόνα στον πιλότο. Αυτό οδηγεί σε μία καλύτερη σάρωση της κατάστασης ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα του σκάφους.
Οπως έχει αναφέρει ο Νίκος Δένδιας σε συνέντευξή του, η Ελλάδα πρόκειται να προμηθευτεί την νέα έκδοση του F-35, το Block 4, το οποίο βρίσκεται ακόμη στο στάδιο εξέλιξης. Πριν από λίγο καιρό ξεκίνησαν στις ΗΠΑ οι δοκιμές του πρωτότυπου F-35 με αριθμό ουραίου το AF-7, στη διαμόρφωση Technology Refresh 3 (TR-3).
Το TR-3 παρέχει την υπολογιστική ιπποδύναμη για την υποστήριξη των αναβαθμισμένων δυνατοτήτων που έχει ο τύπος Block 4 του F-35. Στις συγκεκριμένες δυνατότητες συμπεριλαμβάνονται οι νέες σουίτες αισθητήρων, περισσότερα όπλα ακριβείας μεγάλης εμβέλειας, οι βελτιωμένες λειτουργίες ηλεκτρονικού πολέμου, πιο ισχυρή σύντηξη δεδομένων και αυξημένη διαλειτουργικότητα μεταξύ πλατφορμών. Αυτές οι δυνατότητες παρέχουν στο TR-3 πλεονέκτημα μάχης για να αναγνωρίζει, να παρακολουθεί, να εμπλέκεται και να επιβιώνει ενάντια σε προηγμένες αεροπορικές, επίγειες επιθέσεις και κυβερνοαπειλές. Το TR-3 φέρει μεγάλη αναβάθμιση στην επεξεργαστική ισχύ του πυρήνα και στη χωρητικότητα μνήμης, γεγονός που θα επιτρέψει στο F-35 να «τρέχει» προηγμένο λογισμικό, γεμάτο με υπερσύγχρονες δυνατότητες πολεμικής μάχης, καθιστώντας το μια εξελιγμένη ιπτάμενη πλατφόρμα που διαμοιράζει πληροφορίες και ρόλους. Η Πολεμική Αεροπορία αναμένεται να παραλάβει τα πρώτα τέσσερα F-35 το 2028, με το σύνολο των παραδόσεων να ολοκληρώνεται το 2030.
Εκτός από αυτά τα 20 μαχητικά, η χώρα μας αναμένεται να κάνει και μια νέα ξεχωριστή παραγγελία για επιπλέον 20 F-35.
Το κόστος προμήθειας των 20 μαχητικών θα αγγίξει τα 2,4 δισ. ευρώ. Η τιμή περιλαμβάνει, εκτός από τα μαχητικά, την προμήθεια επιπλέον δύο κινητήρων, όπως και δύο εξομοιωτών πτήσης, ταυτόχρονα με την υποστήριξη για 2+5 χρόνια μαζί με την εκπαίδευση ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού. Εκτός του οικονομικού πακέτου θα είναι τα οπλικά συστήματα, για τα οποία θα υπάρξει ξεχωριστή σύμβαση.
Εντός κάδρου φέρεται να μπαίνουν ελληνικές εταιρίες οι οποίες μαζί με την ΕΑΒ, θα μπορούσαν να αναλάβουν υποκατασκευαστικό έργο στην παραγωγή των F-35.
Αμέσως μετά το πράσινο φως στην Ελλάδα για την εισαγωγή στο πρόγραμμα 5ης γενιάς , η χώρα μας αναμένεται να πάρει ένα μέρος από το κατασκευαστικό κομμάτι εξαρτημάτων , κάτι που είχε αναλάβει τα προηγούμενα χρόνια η Τουρκία, πριν τεθεί οριστικά εκτός. Ήταν το 2020 , όταν η Άγκυρα αποπέμφθηκε οριστικά από την κοινοπραξία κατασκευής του F-35.
Οι ΗΠΑ και η κατασκευάστρια εταιρία έχουν εκφράσει την επιθυμία τους για την εισαγωγή της Ελλάδας στις χώρες που έχουν μέρος της παραγωγής – μία πρόθεση που είχε τονίσει ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Ευρώπης της Lockheed Martin, Τζόναθαν Χόιλ, σε συνέντευξη του τον Νοέμβριο του 2022.
Στα F-35 που θα προμηθευτεί η Ελλάδα από τις ΗΠΑ αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, Γιασάρ Γκιουλέρ, σε συνέντευξή του στο CNN Turk αναφέροντας χαρακτηριστικά « Τα F-35 δεν είναι ικανότητα κατά της Τουρκίας στο Αιγαίο. Ως μέλος του ΝΑΤΟ, θα ήμασταν ευχαριστημένοι εάν η Ελλάδα αποκτούσε F-35. Επίσης, έρχεται το δικό μας αεροπλάνο KAAN. Επιπλέον, δεν ξέρουμε πού θα οδηγήσει το ζήτημα των F-35 με τις ΗΠΑ. Κάθε πόλεμος σημαίνει καταστροφή. Δεν επιθυμούμε μια κακή σχέση με κανέναν από τους φίλους μας».
Ο Υπουργός Άμυνας της Τουρκίας επανέλαβε την επιθυμία της Άγκυρας να αγοράσει τα ευρωπαϊκά μαχητικά αεροσκάφη Eurofighter, όπως και στο φρένο της Γερμανίας σε σχέση με την συγκεκριμένη αγορά αναφέροντας «το Eurofighter δεν είναι ένα αεροσκάφος που ανήκει μόνο στους Γερμανούς φίλους μας. Θέλουμε να αγοράσουμε ένα τέτοιο αεροπλάνο και οι Γερμανοί φίλοι μας έχουν κάποια προβλήματα. Αποκλείεται να το δεχτούμε ως μέλος του ΝΑΤΟ. Μοιραζόμαστε πάντα με τους φίλους μας ότι δεν το δεχόμαστε αυτό. Πιστεύω ότι αυτό το θέμα θα λυθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα».
cnn.gr