Το δεύτερο καλοκαίρι της πανδημίας βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη στη χώρα μας και όπως είναι λογικό τα προβλήματα είναι λίγο σπάνιο να εκλείψουν για τους επαγγελματίες του τουρισμού.
Οι ιδιοκτήτες καταλυμάτων στη Χαλκιδική είδαν αρχικά τη σεζόν να ξεκινάει αναιμικά, καθώς στις πύλες εισόδου οι Βαλκάνιοι τουρίστες δυσκολεύονταν ιδιαίτερα να μπουν στη χώρα μας λόγω των πολλαπλών ελέγχων στους συνοριακούς σταθμούς.
Η κατάσταση αυτή μπορεί να ομαλοποιήθηκε, όμως οι ιδιοκτήτες των ενοικιαζόμενων δωματίων, αλλά και όσοι ασχολούνται με βραχυχρόνια μίσθωση, έχουν να αντιμετωπίσουν έναν ακόμα σκόπελο, αυτό της έλλειψης προσωπικού για τον καθαρισμό των εγκαταστάσεων.
Οι καθαριστές και οι καθαρίστριες αποτελούν για τους επαγγελματίες.... είδος προς εξαφάνιση και μάλιστα σε μία περίοδο πανδημίας όπου ο ενδελεχής και επαρκής καθαρισμός των καταλυμάτων αποτελεί ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί.
Χωρίς φιλοξενία
Ένας εκ των δύο λόγων που το φαινόμενο έλλειψης προσωπικού καθαρισμού γίνεται εντονότερο τα τελευταία χρόνια, είναι η έλλειψη χώρων φιλοξενίας.
«Υπάρχουν αρκετές επιχειρήσεις που θέλουν να εξυπηρετήσουν την αυξημένη ζήτηση και για αυτόν τον λόγο επιστράτευσαν και χώρους που χρησιμοποιούσαν για τη φιλοξενία του προσωπικού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην δίνεται η δυνατότητα στο προσωπικό καθαρισμού να φιλοξενηθεί στην επιχείρηση που εργάζεται», εξηγεί στην Voria.gr ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Τουριστικών Καταλυμάτων Χαλκιδικής Τριαντάφυλλος Παπαϊωάννου.
Έτσι, ελλείψει χώρων, πολλοί επαγγελματίες στρέφονται σε προσωπικό που διαμένει στην ευρύτερη περιοχή ώστε να μην υπάρχει το προαπαιτούμενο της διαμονής.
«Άτομα που εργάζονται όμως στην καθαριότητα δεν υπάρχουν πολλά στη Χαλκιδική. Συνήθως έρχονται άτομα από Καλλικράτεια και Μουδανιά για να εξυπηρετήσουν επαγγελματίες σε Σιθωνία και Κασσάνδρα, όμως πάλι δεν επαρκούν. Ο κύριος όγκος των εργαζόμενων στην καθαριότητα προέρχεται από τη Θεσσαλονίκη και εκεί εάν δεν υπάρχει διαμονή δεν γίνεται να υπάρξει και συνεργασία», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Παπαϊωάννου.
Αξίζει να σημειωθεί πως ζήτημα με την έλλειψη προσωπικού δεν έχουν τα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής αφού απασχολούν για τη συγκεκριμένη εργασία δικό τους προσωπικό.
Ζήτημα με το part time
Εκτός του θέματος με τη φιλοξενία του προσωπικού, μία ακόμα συνθήκη η οποία δημιουργεί έλλειψη στις καθαρίστριες στα ενοικιαζόμενα αλλά και τα δωμάτια βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι οι συμβάσεις με εταιρείες που φέρνουν τουρίστες από βαλκανικές χώρες, στις οποίες βασικό προαπαιτούμενο είναι η εξασφάλιση χαμηλής τιμής.
Όπως αναφέρει στην Voria.gr επαγγελματίας με πείρα δεκαετιών στον κλάδο των ενοικιαζόμενων δωματίων, «προκειμένουν να πετύχουν καλή τιμή ζητούν από τους ιδιοκτήτες να περιορίζουν τη συχνότητα καθαρισμού των δωματίων. Έτσι από μέρα παρά μέρα, το άλλαγμα σεντονιών και η καθαριότητα πάει ανά τέσσερις ημέρες».
Αυτό, όπως επισημαίνει ο εν λόγω επαγγελματίας, οδηγεί σε περικοπή των ωρών εργασίας των επαγγελματιών στην καθαριότητας. «Ουσιαστικά καλούν ανθρώπους να δουλέψουν part time ενώ περιμένουν να εργαστούν με πλήρη ωράρια σε ένα εποχιακό επάγγελμα», εξηγεί ο επιχειρηματίας.
Το πρόβλημα, μάλιστα, γίνεται εντονότερο για τους επαγγελματίες με την έλλειψη συνεργείων καθαρισμού στη Χαλκιδική, που ίσως θα έλυνε τα χέρια πολλών.
Βαλκάνιοι και κοινωνικός τουρισμός σώζουν τη σεζόν
Την ίδια ώρα η κίνηση στα καταλύματα της Χαλκιδικής φαίνεται πως παίρνει την ανιούσα ενώ πλησιάζουμε στην καρδιά του Ιουλίου.
Σύμφωνα με τον Τριαντάφυλλο Παπαϊωάννου υπάρχουν πλέον καταλύματα που παρουσιάζουν πληρότητες 80% με 90%.
«Πρόκειται είτε για Σέρβους, Ουκρανούς και Ρουμάνους που έρχονται πια με μεγαλύτερη συχνότητα, είτε για δικαιούχους του τουρισμού που αξιοποιούν αυτή τη δυνατότητα» λέει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενοικιαζόμενων στη Χαλκιδική.
Η κίνηση τις επόμενες εβδομάδες εκτιμάται πως θα παρουσιάσει ανοδικές τάσεις, καλύτερες από αυτές που αναμένονταν αρχικά, ωστόσο η ρευστή κατάσταση με την επιδημιολογική εικόνα δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια για ασφαλείς εκτιμήσεις.
Πηγή: www.voria.gr