Τη δεύτερη διαδοχική θητεία θα διεκδικήσει στις προσεχείς αυτοδιοικητικές εκλογές ο νυν δήμαρχος Καλαμαριάς, Γιάννης Δαρδαμανέλης, επιδιώκοντας να συνεχίσει το έργο του στον Δήμο.
Η παράταξή της οποίας ηγείται, η «Γενιά Δημιουργίας», μετρά 88 υποψηφίους, οι οποίοι ετοιμάζονται να δώσουν συνέχεια σε ό,τι ξεκίνησε να «τρέχει» το 2019.
Οι προκλήσεις πολλές, τα ανοιχτά έργα επίσης πολλά και ακόμη περισσότερες οι διεκδικήσεις, ώστε η περιοχή να γίνει πιο «προσβάσιμη, πράσινη, ανθρώπινη και ευρωπαϊκή», έννοιες-κλειδιά στην Καλαμαριά του κ. Δαρδαμανέλη.
Ο δήμαρχος Καλαμαριάς παραχώρησε μεγάλη συνέντευξη στο Mynews.gr, αναλύοντας σκέψεις, προβληματισμούς και δίνοντας απαντήσεις σε όσα έγιναν και -κυρίως- πρόκειται να γίνουν από εδώ και στο εξής, εφόσον πάρει το χρίσμα από τους συνδημότες του.
Η απόδοση του «Κόδρα» και το χρονοδιάγραμμα για τη διάνοιξη της οδού Πόντου
Δήμαρχε, διεκδικείτε δεύτερη θητεία με τη «Γενιάς Δημιουργίας». Πώς προέκυψε η ονομασία του συνδυασμού;
«Δουλεύαμε αρκετό καιρό το όνομα του συνδυασμού. Η ομάδα έχει σκοπό να δημιουργήσει, γιατί οι περισσότεροι ήμασταν άνθρωποι της δουλειάς, που συνεργαζόμασταν σε διάφορα επαγγελματικά επίπεδα.
Κάποια στιγμή αποφασίσαμε να βάλουμε στην άκρη τις προσωπικές δουλειές και να εργαστούμε για το κοινό καλό.
Έτσι θελήσαμε να δείξουμε πως θέλουμε να δημιουργήσουμε και να το επικοινωνήσουμε στον κόσμο.
Εξ’ αρχής, κάναμε γνωστό ότι δεν υπήρχε ηλικιακός, παραταξιακός ή κομματικός διαχωρισμός, δεν μας ενδιαφέρουν κόμματα και πεποιθήσεις, αλλά ο βασικός γνώμονας, σε όσους ενταχθούν στην ομάδα, είναι η προσφορά στον τόπο μας. Θέλουμε τα παιδιά μας να ζήσουν και να μεγαλώσουν σε καλύτερο περιβάλλον από εκείνο που μεγαλώσαμε εμείς».
Η «Γενιά Δημιουργίας» κοιτάζει την επόμενη 4ετία, αλλά δημιουργία υπήρξε και από το 2019 μέχρι και σήμερα…
«Στην 4ετία που πέρασε κάναμε αρκετά πράγματα. Κρατήσαμε τον λόγο μας, φτιάξαμε υποδομές σεβόμενοι και την ιστορία του τόπου μας. Δημιουργήσαμε υποδομές, όχι απλώς για να επιβιώνουμε, αλλά για να ζούμε άνετα. Πολλές φορές ερχόμαστε αντιμέτωποι με καθυστερήσεις, διαδικασίες που είναι χρονοβόρες…
Αρκεί να σας πω ότι για έναν διαγωνισμό χρειαζόμαστε περίπου 6-8 μήνες, μέχρι να βρούμε εργολάβο για χρήματα που έχουμε ή δεσμεύονται σε μια δεδομένη χρονική στιγμή. Ή για να κουρέψουμε απλώς το στρατόπεδο Κόδρα, χρειάστηκε μακροχρόνια επικοινωνία και αλληλογραφία με τους αρμόδιους φορείς.
Αναλώσαμε σχεδόν 1,5 χρόνο σε αλληλογραφία, άρα χάνεται ενέργεια, ανθρώπινο δυναμικό και εργατοώρες σε πράγματα που δεν πρέπει. Σε 4 χρόνια δημιουργήσαμε αρκετά σε ό,τι αφορά στην καθημερινότητα, όπως η μείωση των δημοτικών τελών κατά 35%.
Το βασικότερο, που δεν έχει φανεί ακόμη στους συνδημότες μας, είναι ότι έχουμε οργανώσει και φέρει τις χρηματοδοτήσεις, ώστε να ξεκινούν πολλά έργα. Στο Ελεγκτικό Συνέδριο έχουμε τέσσερα έργα αξίας περίπου 30-35 εκατομμυρίων ευρώ και περιμένουμε τις εγκρίσεις, κάτι που δεν συνέβαινε τις προηγούμενες 10ετίες».
Αναφερθήκατε στο στρατόπεδο Κόδρα μία ιστορία, που έχει τον χαρακτηρισμό «πονεμένη» στο πέρασμα των ετών. Τι έχει αλλάξει έως τώρα και τι σκοπεύετε να αλλάξετε από εδώ και πέρα;
«Ως ένα βαθμό, ο χαρακτηρισμός ”πονεμένη ιστορία” αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα σε ό,τι έχει να κάνει με όσα θέλει να δει ο πολίτης στο συγκεκριμένο έργο.
Το «Κόδρα» δεν το διαμορφώνουμε σε πάρκο μόνο για τους δημότες Καλαμαριάς. Είναι μεν διέξοδος για εμάς, αλλά θέλουμε να αποτελέσει πόλο έλξης για όλη τη Θεσσαλονίκη. Νομίζω όμως ότι είναι μοναδικό έργο και στα Βαλκάνια, γιατί γειτνιάζει με τη θάλασσα και διαθέτει 350 στρέμματα, στοιχεία που το καθιστούν μοναδικό. Ωστόσο πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα.
Εκείνο που καταφέραμε, και σύμφωνα με όσα είχαμε εξαγγείλει, είναι ότι τον καθιστούμε επισκέψιμο και ασφαλή χώρο. Απομακρύναμε το παράνομο κυνοκομείο, που ήταν φόβος και τρόμος, κάτι που μπορεί να έχει ξεχαστεί. Κάναμε έργο, χωρίς να σκεφτούμε το πολιτικό όφελος κι αυτή ήταν η οδηγία στην ομάδα. Κάναμε άμεσα πράξεις τις μεγάλες αποφάσεις, δηλαδή το 2019, και όχι τελευταία στιγμή, όπως έχει συνηθίσει ο Καλαμαριώτης.
Η απόδοση του «Κόδρα» ήταν μία τέτοια απόφαση. Και στα χρόνια της πανδημίας και σήμερα, το στρατόπεδο είναι χώρος που φωτίζεται, άρα έχει και ασφάλεια, ενώ έχουν περιφραχτεί 16 κτίρια, για να μην αποτελούν κίνδυνο.
Απομακρύνθηκαν οι όποιοι καταπατητές και πλέον μιλάμε για χώρο που έχει ενταχθεί στην καθημερινότητα του κάθε Καλαμαριώτη. Αλλάζει η κουλτούρα και το «Κόδρα» γίνεται διέξοδος ως χώρος υπερτοπικού χαρακτήρα.
Επίσης, ο Περιφερειάρχης δεσμεύτηκε ότι, με το που ωριμάσει από άποψη μελέτης, τότε θα φέρει περισσότερα κονδύλια, για να το δούμε διαμορφωμένο ολοκληρωτικά. Πρόκειται για φανταστικό χώρο και έχουν να το λένε όσοι τον επισκέπτονται».
Από τους κομβικούς στόχους του Δήμου είναι η διάνοιξη της οδού Πόντου. Σε ποια φάση βρισκόμαστε και πότε προβλέπεται να ξεκινήσει η υλοποίηση;
«Η διάνοιξη της Πόντου είναι έργο που το ακούμε 40 χρόνια τώρα.
Φτάσαμε στο σήμερα, όπου εξασφαλίσαμε 8 εκατομμύρια ευρώ, γιατί έπονται και άλλα 7,5 εκατ., για να γίνουν οι απαλλοτριώσεις και να ξεκινήσει το έργο με μία μελέτη που κάνουμε ως Δήμος και που δεν τη δώσαμε έξω. Θεωρώ ότι θα αποδοθεί στους δημότες μας και θα αλλάξει τη μορφή της πόλης, περίπου σε βάθος 5ετίας.
Το 2023 και το 2024 θα αναλωθούν σε μελέτες.
Το 2025, πιστεύω, πως θα είναι όλα ώριμα για να ξεκινήσει το έργο, με τη βοήθεια της Περιφέρειας, η οποία έχει δηλώσει παρούσα στο έργο, κρίνοντας πόσο σοβαρό είναι και πόσο, επίσης, σημαντική είναι και η λειτουργία του Μετρό, καθώς πρόκειται για αλληλένδετα έργα».
Η πρόσβαση στην Καλαμαριά από το αεροδρόμιο είναι από τα ζητήματα που αφορούν τον Δήμο, αλλά δεν άπτονται αποκλειστικά των χειρισμών της δημοτικής αρχής. Παρόλα αυτά ως θέμα απασχολεί έντονα…
«Είναι ζήτημα που φυσικά δεν αφορά μόνο τον Δήμο, αλλά έχουμε κάνει επαφές με όλους τους συναρμόδιους φορείς. Τέτοια θέματα, όπως για τον σταθμό μετεπιβίβασης, είτε τον σταθμό του Μετρό μέχρι το αεροδρόμιο, γίνονται πολλές επαφές και ενόψει του Fly Over έχουν κινηθεί περισσότερο τα πράγματα και με τον ΟΣΕΘ και τον ΟΑΣΘ. Βρισκόμαστε συχνά και προσπαθούμε να περάσουμε το νόημα ότι μετρό χωρίς την Καλαμαριά και την επέκταση προς το αεροδρόμιο αλλά και τα δυτικά, για να μην αδικούμε κανέναν, είναι μισό.
Όσον αφορά στον Δήμο, είναι έτοιμος να αναλάβει ένα κομμάτι του συγκοινωνιακού έργου, συστήνοντας δημοτική συγκοινωνία. Ήδη έχουμε στο πρόγραμμα ”Αντώνης Τρίτσης” να πάρουμε δύο ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, τα οποία θέλουμε να εντάξουμε στον Δήμο και να διευκολύνουμε κυρίως τις εγκάρσιες κινήσεις.
Έχουμε θέσει σε ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ το ζήτημα της κάθετης κίνησης, για να επεκταθούν κάποιες γραμμές. Εάν δεν συμβεί αυτό, τότε θα έρθουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, που έχουν εγκριθεί και τα περιμένουμε, ώστε να διευκολύνουμε τους συνδημότες μας».
Ανάπτυξη μέσω παραλιακού μετώπου και Πλαζ Αρετσούς
Καλά όλα αυτά, για τους πολίτες που επιλέγουν τα ΜΜΜ, για να κινηθούν. Ποια είναι, παρόλα αυτά, η πρόβλεψη του Δήμου, και για όσους -αναγκαστικά ή μη- παίρνουν το ΙΧ τους και δυσκολεύονται να βρουν θέση πάρκινγκ;
«Η δυσκολία στο πάρκινγκ είναι κάτι σχετικό. Στην Καλαμαριά έχουμε δύο πάρκινγκ, που υπολειτουργούν, άρα σημαίνει ότι δεν υπάρχει ζήτηση. Κατά τα άλλα, ούτε ακριβά είναι, ούτε δύσκολο να εισέλθει κάποιος. Ίσως λίγο έχουμε βολευτεί με την άναρχη στάθμευση, που δημιουργεί πολλά προβλήματα.
Σιγά-σιγά, χρησιμοποιώντας πιο πολλά ΜΜΜ και αλλάζοντας νοοτροπία, όπως να εντάξουμε στην καθημερινότητα τα πάρκινγκ, τα οποία θα περάσουν στην ιδιοκτησία του Δήμου, θα καταφέρουμε να μειώσουμε την ανάγκη ΙΧ στους δρόμους, η οποία έτσι κι αλλιώς Καλαμαριά, με εξαίρεση μία με δύο περιοχές, δεν είναι προβληματική.
Στα παραπάνω, όμως, πρέπει να προσθέσουμε και έργα, που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα του οδικού δικτύου.
Καταφέραμε να εξοικονομήσουμε χρήματα των συνδημοτών μας, της τάξης των 3 εκατ. ευρώ, τα οποία ρίξαμε το 2020-21, που ήταν οι ασφαλτοστρώσεις 36 δρόμων, όπως και τώρα στο άλλο μεγάλο έργο που είναι σε εξέλιξη και αφορά στην ασφαλτόστρωση άλλων 65 δρόμων.
Tίποτα δεν είναι τέλειο αυτή τη στιγμή, ωστόσο προσπαθούμε να βελτιώσουμε την κάθε λακκούβα και να γίνουμε καλύτεροι».
Στο κομμάτι που αφορά στην ανάπτυξη του Δήμου, υπάρχει κάποιο πλάνο για εισροή μεγαλύτερων εσόδων από την ευρύτερη περιοχή της Καλαμαριάς;
«Ο κόσμος πρέπει να γνωρίζει ότι τα χρήματα για τη βελτίωση της καθημερινότητας, όπως π.χ. αναφέραμε στην ασφαλτόστρωση του οδικού δικτύου, δεν είναι ατελείωτα.
Δυστυχώς, η Καλαμαριά δεν είχε φροντίσει την αναπτυξιακή προοπτική, όπως γειτονικοί δήμοι που έχουν έσοδα από εμπορικά κέντρα, αεροδρόμια, καζίνο κλπ.
Τα έσοδα από ίδιους πόρους είναι πολύ μικρά. Μπορεί να είμαστε τουριστικός δήμος, αλλά η κατάσταση θα αλλάξει, αναπτυξιακά, μέσω της αναβάθμισης στο παραλιακό μέτωπο.
Έχουμε εξασφαλίσει κονδύλια από το υπουργείο Τουρισμού, για να ξεκινήσει η ανάπλαση στον άξονα Σοφούλη-Πλαστήρα.
Δυστυχώς έχει καθυστερήσει και δεν έχει ολοκληρωθεί αλλά πλέον εκπονείται η μελέτη. Επίσης, έχουμε αναβαθμίσει κάθε κομμάτι του παζλ, που αφορά στο παραλιακό μέτωπο. Ο βραχίονας ανάπτυξης είναι μόνο η παραλία μας.
Λόγω επιλογής της αντιπολίτευσης δεν έχουμε την εκμετάλλευση της Πλαζ Αρετσούς. Έχουμε φέρει πρόταση από την ΕΤΑΔ για την παραχώρηση στον Δήμο, η οποία δυστυχώς δεν πέρασε από το Δημοτικό Συμβούλιο. Είναι από τα οξύμωρα και στενάχωρα, γιατί δεν είμαστε σύμφωνοι για κάτι που αφορά τον Δήμο μας.
Εφόσον πάρουμε την πλειοψηφία, μετά τις εκλογές, την επόμενη ημέρα θα ζητήσουμε από την ΕΤΑΔ να επανέλθει πρόταση και να την υλοποιήσουμε, αλλά με ουσιαστική αναβάθμιση, γιατί υπάρχει master plan στα χέρια μας. Πάντως, κάναμε έργο στην αναβάθμιση της Πλαζ.
Ελπίζω του χρόνου τον Μάιο να βάλουμε γαλάζια σημαία, αν οι μετρήσεις ποιότητας υδάτων είναι θετικές. Κινούμαστε επίσης στον τομέα της αξιοποίησης του πρώην νοσοκομείου «Παναγία», το οποίο θα επαναχρησιμοποιηθεί, της Μαρίνας Αρετσούς που σταμάτησε και, όταν επανέλθει το ΤΑΙΠΕΔ για αξιοποίηση, ελπίζω να λάβει υπόψη όσα έχει ζητήσει ο Δήμος».
Η χρηματοδότηση για την ανάπλαση Βότση-Κηφισιά και η αναβάθμιση του Φοίνικα
Η μεγάλη ανάπλαση Βότση-Κηφισιά αποτελεί επίσης ενεργό μέρος του προγράμματός σας. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται;
«Πρόκειται για έργο με χρηματοδότηση της Περιφέρειας, ένα έργο για το οποίο ολοκληρώσαμε και παραλάβαμε τη μελέτη και το εντάξαμε στο χρηματοδοτικό εργαλείο της Περιφέρειας.
Είναι η μεγαλύτερη χρηματοδότηση που έχει πετύχει ο Δήμος Καλαμαριάς, σχεδόν 11 εκατ. σε μία περιοχή, η οποία είναι υποβαθμισμένη σε ό,τι αφορά στην πυκνή δόμηση και το άναρχο παρκάρισμα.
Πρόκειται για περιοχή στην οποία δεν είναι εύκολο να κινηθεί κάποιος είτε με αμαξίδιο, είτε συμβατικά. Δεν υπάρχουν ελεύθερα πεζοδρόμια. Θα την αλλάξουμε ριζικά…
Φτιάχνουμε πεζοδρόμια, κυκλικούς κόμβους, πάρκα γειτονιάς, ώστε να γίνει σύγχρονη και φιλική και να νιώθεις ότι πηγαίνεις σε ευρωπαϊκή και όχι τριτοκοσμική περιοχή».
Μία από τις επίσης υποβαθμισμένες περιοχές του Δήμου είναι και ο Φοίνικας. Ποια η πρόβλεψή σας για τη βελτίωση της συγκεκριμένης συνοικίας;
«Πρόκειται για την είσοδο του Δήμου και εξ’ αρχής αποτελούσε βασική μας προτεραιότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι, στην παρούσα φάση, το μεγαλύτερο έργο που εξελίσσεται στην Καλαμαριά είναι το δίκτυο ομβρύων υδάτων, που εκτελείται από το υπουργείο Υποδομών. Αφορά έργο 10 εκατομμυρίων.
Έχει τελειώσει το κομμάτι του Φοίνικα, έχουμε περάσει στο κομμάτι του Αϊ Γιάννη, που ευελπιστώ να ολοκληρωθεί σε ένα περίπου χρόνο.
Είναι απαραίτητα έργα και – σημειολογικά – τα ξεκινήσαμε από τον Φοίνικα, γιατί, όντως, δεν είχε εκεί στραμμένο το βλέμμα του ο δήμος.
Με την πρώτη χορηγία που ήρθε από την ΕΔΑ ΘΕΣ, φτιάξαμε την είσοδο, βάλαμε μία πινακίδα «Καλώς ήρθατε στην Καλαμαριά», βάλαμε κάγκελα και δώσαμε λίγο χρώμα σε αυτό το γκρίζο που κυριαρχούσε στην περιοχή.
Το γήπεδο αποδόθηκε στον Δήμο Καλαμαριάς και είμαστε σε εγρήγορση για να γίνει, όπως πρέπει και να αθλούνται τα παιδιά μας, ενώ έχουμε στο πλάνο μας δημιουργία νέου ΚΑΠΗ.
Έχουμε βελτιώσει τις συνθήκες, αλλά πρέπει να βρούμε τρόπους, για να γίνονται κάποια πράγματα ταχύτερα και να καταλαβαίνουν οι συνδημότες μας την προσπάθεια που κάνει η δημοτική αρχή».
Κλείνοντας την κουβέντα μας, Δήμαρχε, υπάρχει συγκεκριμένη στόχευση σε ό,τι αφορά στον χώρο που αφορά στις καπναποθήκες και τη γενικότερη αναβάθμιση της Ν. Κρήνης;
«Το εν λόγω θέμα δεν εμπίπτει απόλυτα στις αρμοδιότητες του Δήμου, αλλά θέλουμε και επιζητούμε τον συγκεκριμένο χώρο, γι’ αυτό και τον διεκδικήσαμε από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, όπου και ανήκει. Είναι ελεύθερος χώρος περίπου 20 στρεμμάτων στη Ν. Κρήνη, η οποία δεν θεωρείται, επίσης, αναβαθμισμένη.
Αξίζει όμως να σημειώσω το εξής: Η Ν. Κρήνη φροντίσαμε να έχει έργα που θα την αναβαθμίσουν.
Το αλιευτικό καταφύγιο ήταν το πρώτο μας μέλημα και είναι θέμα χρόνου να ξεκινήσει, δηλαδή, να εγκατασταθεί ο εργολάβος. Επόμενο έργο είναι η διάνοιξη της Πόντου, η οποία καταλήγει στην περιοχή της Ν. Κρήνης, επίσης τεράστιο έργο.
Οι καπναποθήκες θα δώσουν άλλη πνοή στην περιοχή, καθώς θα είναι πράσινος χώρος αναψυχής, όπου θα μαζεύονται οι Κρηνιώτες, για να περάσουν όμορφα».