Πώς είναι το personal brand σου; Πώς φαίνεται το βιογραφικό σου σε έναν recruiter; Πόσα βιογραφικά χρειάζεσαι; Μήπως τα social media σου σε σαμποτάρουν;
Ξεκινώντας να «χτίζεις» ένα προφίλ υποψηφίου που θα κινήσει θετικά το ενδιαφέρον των εργοδοτών, λογικά έχεις μπροστά σου μία checklist για να βεβαιωθείς ότι τα έκανες όλα:
- Έφτιαξες ένα περιποιημένο personal brand για σένα;
- Έχεις ένα σωστό elevator pitch;
- Το βιογραφικό σου τραβάει το ενδιαφέρον ή θα πεταχτεί με ψηλοκρεμαστό σουτ στον κάλαθο των αχρήστων;
- Portfolio έχεις ή δεν χρειάζεσαι;
- Cover letter να γράψεις ή όχι;
- Οι σελίδες σου στο Facebook, στο Instagram κτλ τι λένε για σένα, αν τις ψάξει ο υποψήφιος εργοδότης σου; (Που ψυλλιαζόμαστε ότι θα τις ψάξει.)
- Το LinkedIn σου έχει όσα χρειάζεσαι;
Όλα αυτά θα τα δούμε συνοπτικά παρακάτω – ώστε να αρχίσεις να τα σβήνεις ένα-ένα από την checklist σου:
1. Personal Brand
Τι είναι το personal brand; Είναι αυτό που γνωρίζουν, σκέφτονται και νιώθουν οι άλλοι για σένα. Θες να ξεχωρίζεις από το πλήθος, έτσι δεν είναι; Οπότε φρόντισε να φτιάξεις για τον εαυτό σου μια εικόνα που θα σε αντιπροσωπεύει και θα σε «διαφημίζει» καλά.
Πώς θα τη φτιάξεις αυτή την εικόνα;
- Με το να έχεις ένα… killer βιογραφικό.
- Με το να έχεις μια φυσική αλλά και online παρουσία που σε αναδεικνύει και δε σε «χαντακώνει».
- Με το να δείχνεις το ποιος είσαι, το τι ξέρεις και το τι ψάχνεις με σαφήνεια και αυτοπεποίθηση.
Δεν ισχύει ότι “ακόμα και η αρνητική διαφήμιση είναι διαφήμιση” στην περίπτωσή σου. Το personal brand σου πρέπει να απαρτίζεται από στοιχεία που σε τιμούν και δείχνουν στους άλλους ότι μπορούν να βασιστούν σε σένα.
2. Elevator pitch
Φαντάσου ότι είσαι σε ένα ασανσέρ με κάποιον που έχει διευθυντική θέση σε μια εταιρεία που σε ενδιαφέρει. Τι θα του έλεγες για να του τραβήξεις την προσοχή και να σου δώσει μια δεύτερη ευκαιρία να σε ξαναδεί; Αυτό είναι το elevator pitch! Δηλαδή να μπορείς να παρουσιάσεις με ελκυστικό τρόπο προφορικά τον εαυτό σου σε πολύ σύντομο χρόνο (δηλαδή όσο περίπου θα διαρκούσε μια… βόλτα με το ασανσέρ).
Το elevator pitch πρέπει να φαίνεται αυθόρμητο και ενθουσιώδες, αλλά αυτό θέλει πολύ πρόβα. Γράψε τα βασικά σημεία του σε ένα χαρτί και μετά κάνε πρόβα πώς θα τα έλεγες σε κάποιον σε ανύποπτο χρόνο.
3. Βιογραφικό (CV)
Όταν λάβει το βιογραφικό σου ένας recruiter, ένας HR manager ή ένας εργοδότης, ξέρεις σε πόσο χρόνο το διαβάζει σε πρώτη φάση;
Ο μέσος όρος είναι 6 δευτερόλεπτα. Ελάχιστο, ε;
Γι’ αυτό πρέπει να αποδώσεις έξυπνα όσα θέλει να μάθει και να μην το «μπουκώσεις» με περιττή πληροφορία. Αν κερδίσεις τον recruiter με την πρώτη ματιά, θα αφιερώσει στο CV σου μετά περισσότερο χρόνο!
Πόσο μεγάλο να είναι;
Μία σελίδα, το πολύ δύο. Αν σου βγει τελικά δισέλιδο, μην το τυπώσεις μπρος-πίσω. Τύπωσέ το σε δύο φύλλα.
Πώς να το στήσω;
Μια πολύ καλή ιδέα (αν δεν είσαι designer ας πούμε) είναι να χρησιμοποιήσεις ένα έτοιμο template. Έτοιμα templates θα βρεις στο Office365 (ή το Google Docs) αλλά και στο Pages (για Mac), στο Zety.com, στο Canva.com, στο Ikono.me, στο Behance.net κλπ.
Να προτιμήσω κάτι πιο «σοβαρό» ή κάτι πιο «δημιουργικό»;
Εξαρτάται από το είδος της δουλειάς που διεκδικείς. Άλλο υπόδειγμα βιογραφικού είναι για μια δουλειά στη Λογιστική και άλλο για μια δουλειά στη Διαφήμιση.
Έχω παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια ή συνέδρια κλπ. Να τα αναφέρω όλα;
Να αναφέρεις μόνο τα σημαντικότερα (αυτά από τα οποία αποκόμισες σημαντικές δεξιότητες) ή τα πιο πρόσφατα.
Έχω συμμετάσχει σε διαγωνισμούς ή έχω διακρίσεις. Να τα αναφέρω;
Ναι! Αν είναι σχετικά με το αντικείμενό σου φυσικά και να τα αναφέρεις. Συνοπτικά και κωδικοποιημένα.
Αν κάποιο διάστημα παρέμεινα αδρανής και έχω κενά στο βιογραφικό μου, τι να κάνω;
Πρωτίστως, να μην τα «κουκουλώσεις» με ανακρίβειες ή αναλήθειες. Μην ανησυχείς, τα τελευταία χρόνια, με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η αγορά εργασίας, τα κενά στα βιογραφικά είναι σύνηθες φαινόμενο. Το σημαντικό είναι να μπορείς να εξηγήσεις αν σε ρωτήσουν τι έκανες την περίοδο του «κενού»: π.χ. έκανες μια ευκαιριακή δουλειά ή ασχολήθηκες με την ανάπτυξη των skill σου.
Παρακάτω δες ένα πλήρες αλλά ενδεικτικό δείγμα που φτιάξαμε για σένα:
Extra -πολύ σημαντικά- tips:
- Πρόσεχε τα ορθογραφικά και τα τυπογραφικά λάθη. Στην ανάγκη, δώσε το και σε μια φίλη / έναν φίλο σου να του κάνει ένα cross check.
- Κράτα μια συνοχή (consistency): π.χ. μην έχεις τις ημερομηνίες ολογράφως σε ένα σημείο (Μάιος 2021), και αριθμητικά σε άλλο (1/2021). Ή μην έχεις άλλη γραμματοσειρά σε ένα σημείο, και άλλη πιο κάτω. Το ‘πιασες το νόημα.
- Προτίμησε fonts που να μην είναι καλλιγραφικά ή εξεζητημένα. Μείνε σε πιο safe γραμματοσειρές.
- Χρησιμοποίησε τις σωστές λέξεις-κλειδιά. Φρόντισε το αρχείο σου να περιλαμβάνει κατάλληλες λέξεις-κλειδιά (keywords) και φράσεις-κλειδιά (keyphrases) που να ταιριάζουν με την περιγραφή της θέσης στην οποία κάνεις την αίτηση, ώστε το CV σου να αναδειχθεί:
α) στα αυτοματοποιημένα ATS (applicant tracking systems) που χρησιμοποιούν κάποιες εταιρείες για να εντοπίζουν τα πιο κατάλληλα βιογραφικά υποψηφίων
β) και στα μάτια του recruiter που θα το παραλάβει, διευκολύνοντάς τον να δει σύντομα αν είσαι αυτό που ψάχνουν. - Αποθήκευσε και στείλε το CV σου σε Word (ή αντίστοιχο αρχείο κειμένου) ή σε ανοικτό PDF αρχείο! Ονόμασε το αρχείο π.χ. ANASTASIOS_PAPADOPOULOS_CV, ώστε να διευκολύνεις στο search τον recruiter που θα το λάβει.
Να έχω το βιογραφικό μου και στα Αγγλικά; Ναι, βεβαίως. Ιδίως αν «απαντάς» σε αγγελία που δημοσιεύθηκε στα αγγλικά, πρέπει να στείλεις αποκλειστικά την αγγλική version. Προσοχή: κάθε φορά που κάνεις τροποποιήσεις στο ελληνικό βιογραφικό, μην ξεχνάς να τις περνάς και στο ξενόγλωσσο.
Οι εταιρείες τι λένε;
4 στοιχεία που πρέπει να έχει το ιδανικό για εμάς βιογραφικό*:
*όπως μας τα μετέφερε ο Δημήτρης Βασαλάκης, Senior HR Business Partner στην INTRASOFT International
>Να αναφέρει ξεκάθαρα τα skills, ειδικά τα technical skills.
>Να αποτυπώνει συνοπτικά και περιεκτικά την μέχρι τώρα επαγγελματική εμπειρία και τις σπουδές.
>Να απορρέει διακριτά το ενδιαφέρον για τον ρόλο ή την επαγγελματική κατεύθυνση που αναζητά ο υποψήφιος.
>Να αναφέρει ενδεικτικά επαγγελματικά ή/και ακαδημαϊκά επιτεύγματα.
+ 5 δεξιότητες που έχουν μεγάλη σημασία:
Ευελιξία (με την έννοια του Agility)
Προσαρμοστικότητα
Υπευθυνότητα
Διάθεση για μάθηση και διαρκή εξέλιξη
Αίσθημα ομαδικότητας
4. Κι άλλα βιογραφικά…
Ένα και μόνο βιογραφικό σημείωμα δεν θα σε βοηθήσει για όλες τις αιτήσεις που κάνεις, όπως και ένα κλειδί δεν ανοίγει όλες τις πόρτες. Με λίγα λόγια: βιογραφικό-πασπαρτού δεν υπάρχει. Φτιάξε διαφορετικό βιογραφικό για κάθε θέση που διεκδικείς, ανάλογα με το προφίλ υποψηφίου που ζητάει η κάθε θέση.
5. Portfolio
Είναι απαραίτητο για επαγγέλματα που εκτός από βιογραφικό, πρέπει να δείξουν και δείγμα δουλειάς τους, όπως φωτογράφοι, graphic designers, software developers και άλλοι.
Δεν έχεις ακόμα υλικό για το portfolio; Ξεκίνα να φτιάχνεις υλικό για να το βάλεις μέσα.
Θυμήσου:
- Δεν πρέπει να είναι γεμάτο, αλλά γ@μάτο (ουπς, κακή λεξούλα). Δηλαδή μη βάζεις πράγματα μόνο για να το γεμίσεις, βάλε μόνο τα αγαπημένα πρότζεκτ σου.
- Μην επεξηγείς, μη γράφεις λόγια. Άσε τη δουλειά σου να μιλήσει για εσένα.
- Προσάρμοσέ το ανάλογα με τη δουλειά που θες να «χτυπήσεις».
- Σε κάποια πρότζεκτ σου, βάλε και το πώς έφτασες στο τελικό αποτέλεσμα, δηλαδή τα drafts σου. Είναι ωραίο να δουν οι υποψήφιοι εργοδότες το process.
- Να έχεις ένα online portfolio αλλά και ένα τυπωμένο (φρόντισε να είναι σε καλό χαρτί, καλά «δεμένο» και καθαρό, μην κάνεις τσιγγουνιές εκεί, είναι η βιτρίνα της δουλειάς σου).
Σε τι μορφή να στείλω το online portfolio;
Μπορείς να χρησιμοποιήσεις πλατφόρμες όπως το Behance (ή αν έχεις τις απαραίτητες γνώσεις στείλε μια δική σου ιστοσελίδα, που μπορείς να την έχεις φτιάξει στο Wix). Αν είσαι developer η λύση σου λέγεται Github.
Να βάλουμε οπτικό δείγμα portfolio
6. Cover letter
Είναι η συνοδευτική επιστολή που στέλνεις μέσα στο σώμα του mail ή σε ξεχωριστό αρχείο κειμένου. Η σωστή ερώτηση όμως είναι: «Χρειάζεσαι cover letter»;
Πολλοί recruiters δεν τα διαβάζουν. Αλλά εσύ σε γενικές γραμμές είναι καλή ιδέα να φτιάξεις ένα μικρό μαζί με το βιογραφικό σου, το οποίο όμως θα πρέπει:
-να είναι μικρό (το είπαμε αυτό, ε; Λίγες γραμμές ως μισή σελιδούλα είναι μια χαρά)
-να μην επαναλαμβάνει αυτά που γράφεις στο βιογραφικό, αλλά να εξηγεί πράγματα όπως «γιατί ταιριάζεις με τη θέση», «γιατί αποφάσισες να στείλεις αίτηση» κλπ.
-να είναι κομμένο και ραμμένο στη θέση στην οποία στοχεύεις (μη στέλνεις σε όλους το ίδιο δηλαδή)
-να το ‘χεις περάσει από χίλια κόσκινα για ορθογραφικά κλπ.
Πότε να ΜΗΝ στείλεις cover letter;
Αν η αγγελία εργασίας ή o εργοδότης γράφει ξεκάθαρα ότι δεν το θέλει. Ή αν η αίτηση γίνεται μέσα από φόρμα, που δεν συμπεριλαμβάνει upload για cover letter. Αφού δεν το συμπεριλαμβάνουν, σημαίνει ότι δεν το θέλουν.
7. Σελίδες social media
Πιάσε «σκούπα» και καθάρισέ τες.
Ξέρεις πόσο πιθανό είναι ένας υποψήφιος να εκτεθεί επειδή έχει ανάρμοστο περιεχόμενο στις σελίδες του στα social media (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok κλπ); Πολύ. Οι εργοδότες και οι recruiters, μπορεί να μας ψάξουν για να δουν τι «τύποι» είμαστε, οπότε κάνε τα εξής:
- Τσέκαρε τα privacies. Δες τι βλέπουν όσοι δεν είναι συνδεδεμένοι μαζί σου. Αν οι σελίδες σου είναι πολύ… προσωπικές, μην τις αφήνεις public, κάνε τις private.
- Πήγαινε πίσω στα χρονολόγιά σου και σβήσε ή κρύψε «περίεργα» posts. Χειμαρρώδη πολιτικά posts, χοντροκομμένα αστεία κλπ, μπορεί να σου στοιχίσουν.
- Βάλε σωστές φωτογραφίες προφίλ (δεν πειράζει, κι ας αποχωριστείς εκείνη τη φωτό προφίλ που σε έδειχνε ημίγυμνο στο Rockwave Festival).
- Φτιάξε λίγο την περιγραφή σου (το About) με πράγματα που σε αναδεικνύουν, σπουδές, επιτεύγματα κλπ.
- Άρχισε να δημοσιεύεις ειδήσεις, αποσπάσματα ή άρθρα (ή και την άποψή σου) σχετικά με τη δουλειά σου.
Το 79% των επαγγελματιών του HR, έχουν απορρίψει υποψήφιο εργαζόμενο επειδή είχε «ακατάλληλο» περιεχόμενο στα social media του. Δεν είναι να παίζουμε με αυτά τα πράγματα! (πηγή: Manifest 2020 Recruitment Survey)
8. Προφίλ στο kariera.gr
Ένα μότο της Vogue έλεγε: «Αν δεν είναι στη Vogue δεν είναι στη μόδα». Ε, λοιπόν κι εσύ, αν δεν είσαι στο kariera.gr, δεν είσαι στην αναζήτηση εργασίας.
- Φτιάξε λοιπόν ένα προφίλ που σε αντιπροσωπεύει στην πλατφόρμα.
- Ανέβασε το βιογραφικό σου, κάνοντας καίρια updates κάθε φορά που έχεις κάτι καινούργιο να πεις (π.χ. ένα νέο workshop που παρακολούθησες, μια εμπειρία που κέρδισες κλπ).
- Και -on top of that- βάλε Job Alerts, δηλαδή πες μας μας ποιες θέσεις εργασίας σε ενδιαφέρουν ώστε να σε ενημερώνουμε πρώτη/ο όταν ανοίγουν τέτοιες νέες θέσεις.
9. LinkedIn
Πολλοί θα σε ψάξουν και μέσα από το LinkedIn – το ξέρεις. Οπότε φρόντισε τη σελίδα σου σε αυτό το Μέσο. Δεν φαντάζεσαι πόσες μέτριες και κάτω του μετρίου σελίδες βλέπουμε εκεί έξω.
- Αρχικά βάλε μια κατάλληλη φωτογραφία προφίλ. Όπου με το «κατάλληλη» εννοούμε να είναι πρόσφατη, να σε θυμίζει (μη σε δουν και πουν “ποιο είναι αυτό το άτομο”). Φρόντισε ώστε το πρόσωπό σου να καλύπτει περίπου το 60% της εικόνας (δηλαδή πες αντίο στις μακρινές λήψεις), φόρα αυτό που θα φορούσες και στη δουλειά, και χαμογέλα με τα μάτια.
- Βάλε μια ωραία background εικόνα να τραβάει το ενδιαφέρον και να σχετίζεται με το αντικείμενό σου (όχι πάλι το πρόσωπό σου, κάτι άλλο).
- Φτιάξε μια έξυπνη σύνοψη του εαυτού σου (το section “About”) γράφοντας για παράδειγμα από πού ξεκίνησες και πού έφτασες, ποια skills κέρδισες στην πορεία, πώς αυτά τα skills θα χρειαστούν σε έναν μελλοντικό σου εργοδότη κλπ.
- Να είσαι original. Μην γράψεις τα ίδια που γράφουν οι άλλοι (οργανωτικός, παθιασμένος με τη δουλειά του κλπ). Ακόμα και αν θες να γράψεις τα ίδια, χρησιμοποίησε δικές σου λέξεις.
- Συγχρόνισε το προφίλ σου με τις επαφές που έχεις στα mail σου, για να αυξήσεις το network σου.
- Τέλος: χρησιμοποίησε τα endorsements (συστάσεις) γιατί είναι ωραίο να σε συστήνουν οι άλλοι, θυμήσου να είσαι ενεργή/ός ποστάροντας ανά διαστήματα ενδιαφέροντα πράγματα σε σχέση με το αντικείμενό σου, και ακολούθα οπωσδήποτε influencers/γκουρού του επαγγέλματός σου.
10. Τεστ δεξιοτήτων
Τα Skills Assessments είναι online test που βρίσκεις στο LinkedIn και σου δίνουν τη δυνατότητα να τσεκάρεις το επίπεδο των δεξιοτήτων σου. Μπορείς να κάνεις όποιο τεστ θες, όσες φορές θες, να πάρεις ένα “Verified Skills badge” και να το προσθέσεις στο προφίλ σου.
11. Αξιοσημείωτα… σημεία
Τι είναι αυτό που σε κάνει αξιοσημείωτη/ο; Αν το γνωρίζεις αυτό, θα σε βοηθήσει πολύ να ξεχωρίσεις μέσα στο πλήθος.
Υπάρχει ένα ολόκληρο workshop της Google που λέγεται #IamRemarkable. Οι συμμετέχοντες καλούνται να σημειώσουν σε ένα χαρτί τους λόγους για τους οποίους είναι «remarkable». Πρέπει να γράψεις πράγματα για τα οποία ειλικρινά είσαι περήφανη/ος για τον εαυτό σου.
Για παράδειγμα: Έκανες μια επιλογή σπουδών κόντρα σε αυτή που σε πίεζαν οι γονείς σου; Σπούδαζες και δούλευες παράλληλα; Κέρδισες σε έναν διαγωνισμό νεοφυών ταλέντων; Πάσχεις από μια ασθένεια, και την καταπολεμάς μέρα με τη μέρα; Όλοι μα όλοι έχουμε μια προσωπική ιστορία που μας κάνει πιο δυνατούς. Κάθε φορά που θα νιώθεις ότι δεν αξίζεις και τόσο πολύ ή κάθε φορά που θα έχεις πεσμένη αυτοπεποίθηση, διάβαζε στον εαυτό σου το δικό σου “I am remarkable” και παίρνε δύναμη.
Πηγή: kariera.gr