Μικρές οι αυξήσεις τον Οκτώβριο στα ράφια των σούπερ μάρκετ, της τάξεως του 1%. Όμως, οι καταναλωτές δεν αύξησαν τις αγορές, καθώς αφιέρωσαν μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων στο ρεύμα και τη βενζίνη.
Τα περισσότερα χρήματα που κλήθηκαν να πληρώσουν οι καταναλωτές τον Οκτώβριο για βενζίνη και ηλεκτρική ενέργεια φαίνεται ότι ήταν ο βασικός παράγοντας που έβαλε φρένο στις αγορές που έκαναν οι Έλληνες στα σούπερ μάρκετ τον συγκεκριμένο μήνα. Η μέση αύξηση των τιμών στην κατηγορία των ταχυκίνητων αγαθών στο οργανωμένο λιανεμπόριο αγγίζει περίπου το 1%, την ίδια στιγμή που ο ευρύτερος πληθωρισμός στη χώρας μας ανήλθε στο 3,4%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η εταιρεία μετρήσεων NielsenIQ στο πλαίσιο του συνεδρίου που διοργάνωσε το ΙΕΛΚΑ, αν και τον Οκτώβριο, τον πιο πληθωριστικό μήνα του έτους, οι τιμές στα προϊόντα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν με ρυθμό 1%, ένα ποσοστό το οποίο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σαν μεγάλος πληθωρισμός, ωστόσο η κατανάλωση σε όγκο στο οργανωμένο λιανεμπόριο εμφάνισε σταθεροποιητικές τάσεις. Το φρένο αυτό φαίνεται να μπήκε από τον ευρύτερο πληθωρισμό του 3,4%, ο οποίος επηρέασε σε ένα βαθμό και την κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ.
Οι καταναλωτές αποφάσισαν να περιορίσουν το καλάθι των αγορών τους στις αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου, οι οποίες άλλωστε το 2020 είχαν την τιμητική τους καθώς είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 1 δισ. ευρώ συνολικά, προκειμένου να διαχειριστούν τα αυξημένα έξοδα που προήλθαν από το μέτωπο των φουσκωμένων λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και της βενζίνης. Παρόμοια εικόνα εμφανίζει και η υποκατηγορία των τροφίμων, όπου και εκεί παρατηρήθηκε μια αύξηση τιμών κοντά στο 1% ενώ παράλληλα σημειώθηκε μια αδύναμη ανάπτυξη στην κατανάλωση.
Σύμφωνα με την έρευνα της NielsenIQ, ένα ακόμη στοιχείο που αναμένεται να επηρεάσει μελλοντικά το μείγμα των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ είναι και η ανοδική πορεία που καταγράφουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από τον περασμένο Ιούλιο, μετά από ένα παρατεταμένο προηγούμενο διάστημα όπου κατέγραφαν διαρκώς πτώση μεριδίων. Μάλιστα, η αύξηση των μεριδίων για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνοδεύεται με την σταδιακή μείωση της έντασης των προωθητικών ενεργειών στην κατηγορία των τροφίμων και ποτών, μια κίνηση η οποία γίνεται στο πλαίσιο της προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανεμπόρων να προετοιμάσουν το έδαφος για το επερχόμενο κύμα ανατιμήσεων, εκλογικεύοντας παράλληλα την προωθητική δραστηριότητα.
Κατά το γ΄ τρίμηνο, οι κάψουλες καφέ, τα σνακ για κατοικίδια και οι σάλτσες ήταν εκείνα τα προϊόντα από την υπερκατηγορία των τροφίμων, τα οποία αν και αυξήθηκαν οι τιμές τους, παράλληλα ενισχύθηκε και ο όγκος των πωλήσεών τους σε ένα υγιές πλαίσιο. Αξιοσημείωτο είναι ότι η κατηγορία των προϊόντων προσωπικής φροντίδας, η οποία το 2020 γνώρισε σημαντική ανάπτυξη, ωστόσο τον περασμένο Οκτώβριο ήταν εκείνη η υπερκατηγορία η οποία παρουσίασε τη μεγαλύτερη οπισθοχώρηση καθώς οι καταναλωτές περιόρισαν τις δαπάνες τους για τα συγκεκριμένα προϊόντα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων.
Πηγή: businessdaily.gr