Μία σπουδαία εμπορική συμφωνία φαίνεται να έρχεται όλο και πιο κοντά για την χώρα μας.
Ο λόγος για τον αμερικάνικό κολοσσό ο οποίος θέλει να μετατρέψει την Ελλάδα σε μία ηλεκτρική λεωφόρο.
Επειτα από θεωρητικές συζητήσεις και κυοφορία χρόνων, µόλις τώρα η ελληνική πολιτεία αρχίζει να κάνει τα πρώτα βήµατα για τη χάραξη µιας εθνικής πολιτικής για την ηλεκτροκίνηση, µε την πιθανότητα η χώρα µας να µπει τάχιστα στις µεγάλες «ηλεκτρικές λεωφόρους» της Ευρώπης διά της... πλαγίας. Συγκεκριµένα, σύµφωνα µε πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», η αµερικανική αυτοκινητοβιοµηχανία Tesla, πρωτοπόρος στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχηµάτων, έχει συµπεριλάβει σηµαντικό µέρος των ελληνικών εθνικών οδών σε ένα mega project που αναπτύσσει και το οποίο αφορά την εγκατάσταση ταχυφορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε µια διαδροµή που ξεκινά από την Πορτογαλία και καταλήγει στην Τουρκία.
Το εάν τελικά η χώρα µας θα αξιοποιήσει την ευκαιρία και θα συµπεριληφθεί πράγµατι σε αυτήν την ηλεκτρική διαδροµή θα εξαρτηθεί σε µεγάλο βαθµό από το εάν η αµερικανική εταιρεία πεισθεί ότι δεν θα συναντήσει γραφειοκρατικά και άλλα εµπόδια επί ελληνικού εδάφους.
Γι’ αυτόν τον σκοπό, στελέχη της Tesla βρίσκονται αυτές τις ηµέρες στην Αθήνα και έχουν συναντήσεις µε κυβερνητικούς παράγοντες, καθώς και µε τις ρυθµιστικές και διαχειριστικές Αρχές.
Όραμα
Ενας βασικός τρόπος που έχει επιλέξει ο οραµατιστής ιδρυτής της εταιρείας, Elon Musk, για να «επιβάλει» τα δικά του ηλεκτρικά αυτοκίνητα έναντι εκείνων των µεγάλων αυτοκινητοβιοµηχανιών που µπαίνουν επίσης σιγά σιγά στον χώρο, είναι η δηµιουργία υπερεθνικών διαδροµών εξοπλισµένων µε έξυπνους ταχυφορτιστές, οι οποίοι παρέχουν απόλυτη αυτονοµία και εξυπηρέτηση στον στόλο των οχηµάτων της Tesla.
Ο Elon Musk έχει την άποψη ότι όσο γρηγορότερα «καταλάβει» τους διεθνείς αυτοκινητόδροµους µε τους δικούς του ταχυφορτιστές, τόσο µεγαλύτερη θα είναι η εξάρτηση των καταναλωτών από τα δικά του οχήµατα.
Εκτός από την αµερικανική ήπειρο, αυτός ο σχεδιασµός περιλαµβάνει την Ευρώπη, µια αγορά που η Tesla βλέπει µε ενιαία οπτική, ιδιαίτερα µετά τη µεγάλη επένδυση που υλοποιεί στη Γερµανία µε την κατασκευή του νέου «Gigafactory» στο Βερολίνο, ενώ ήδη λειτουργεί η γραµµή συναρµολόγησης στην Ολλανδία.
Στην Ευρώπη σήµερα µπορεί ένα αυτοκίνητο Tesla να κινηθεί µε απόλυτη κάλυψη σε διαδροµές, για παράδειγµα, από τη Νάπολη της Ιταλίας έως το Οσλο της Νορβηγίας.
Η µεγαλύτερη όµως ενιαία ηλεκτρική λεωφόρος που έχουν σχεδιάσει τα στελέχη της Tesla επί ευρωπαϊκού εδάφους θα ξεκινά από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, τη Νότια Γαλλία, την Ιταλία και θα συνεχίζει στην Ελλάδα, από την Πάτρα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, µέχρι την Αλεξανδρούπολη εντός ελληνικού εδάφους, και θα καταλήγει στην Ανατολική Θράκη και την Κωνσταντινούπολη.
Το ελληνικό τµήµα της διαδροµής θα ξεκινά από το λιµάνι της Πάτρας και ακολουθώντας τη διαδροµή της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας θα καταλήγει στην Αλεξανδρούπολη. Η συνολική ευρωπαϊκή διαδροµή Πορτογαλία - Τουρκία αριθµεί περί τα 4.800 χιλιόµετρα, στην οποία προβλέπεται να εγκατασταθούν συνολικά 1.500 φορτιστές, σε περίπου 250 σηµεία φόρτισης.
Το σύνολο της επένδυσης για τους 1.500 σταθµούς ταχυφόρτισης σε όλη τη διαδροµή θα φτάσει τα 60 µε 70 εκατ. ευρώ, ενώ η ελληνική διαδροµή, εάν τελικά ευοδωθεί, θα κυµανθεί στα επίπεδα των 10 εκατ. ευρώ.
Στελέχη της Tesla βρίσκονται στην Αθήνα και έχουν συζητήσεις µε την ελληνική κυβέρνηση, ενώ επαφές γίνονται και µε αρµόδιους φορείς, όπως η Ρυθµιστική Αρχή Ενέργειας και η ∆ΕΗ. Για την ερχόµενη εβδοµάδα έχει προγραµµατιστεί συνάντηση µε στελέχη από τον διαχειριστή του συστήµατος διανοµής ρεύµατος (∆Ε∆∆ΗΕ), προκειµένου να διαπιστωθεί ποιες είναι οι τεχνικές προϋποθέσεις για να «σηκώσει» το ελληνικό ηλεκτρικό δίκτυο τις υψηλές απαιτήσεις σε τάση που εµφανίζουν οι ταχυφορτιστές της Tesla.
Το κυριότερο όµως που θέλουν να διαπιστώσουν τα στελέχη της αµερικανικής εταιρείας είναι εάν θα έχουν ταχεία αδειοδότηση και, συνολικά, εάν το θεσµικό πλαίσιο θα τους διευκολύνει ή θα τους δηµιουργήσει εµπόδια.
Τα οφέλη
Από κυβερνητικής πλευράς δηλώνεται ότι υπάρχει κάθε θετική πρόθεση να διευκολυνθεί η επένδυση της Tesla για δύο λόγους.
Ο πρώτος είναι ότι το να συµπεριληφθεί η Ελλάδα σε µια τέτοια διαδροµή έχει τα αυτονόητα οικονοµικά πλεονεκτήµατα (τουρισµός, εµπόριο κ.ά.). Ο δεύτερος είναι ότι η χώρα µας υποχρεώνεται να ακολουθήσει ένα µεγάλο project ηλεκτροκίνησης και να µπει γρήγορα σε µια κατεύθυνση που είναι επιθυµητή και η οποία αποτελεί επίσης στόχο της ευρωπαϊκής οικονοµίας.
Υπό αυτήν την έννοια, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο έχει την ευθύνη για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, επιδιώκει να πείσει τα στελέχη της Tesla να δώσουν το πράσινο φως για την ένταξη της ελληνικής διαδροµής στο project. «Ηδη οι συζητήσεις είναι προχωρηµένες και έχουµε δώσει πρακτικές λύσεις αλλά και τη διαβεβαίωση ότι θα κινηθούµε γρήγορα και αποφασιστικά» υπογραµµίζουν κύκλοι του ΥΠΕΝ, σηµειώνοντας µε νόηµα ότι η προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι από τους βασικούς στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίµα (ΕΣΕΚ), το οποίο έχει καταρτίσει και υποβάλει στις Βρυξέλλες η χώρα µας.
Πράγµατι, το ΕΣΕΚ έχει θέσει υψηλούς στόχους για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα µας, προβλέποντας ότι µέχρι το 2030 το ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα που θα ταξινοµούνται θα είναι ηλεκτρικό.
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Ενέργειας, υπό την ευθύνη της γενικής γραµµατέως Αλεξάνδρας Σδούκου, εκπονεί το νέο σχέδιο -οδικό χάρτη- για την επίτευξη του στόχου διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης σε ποσοστό 30%.
Το σχέδιο που αναµένεται να παρουσιαστεί τους επόµενους µήνες θα περιλαµβάνει µια «βεντάλια µέτρων» που θα ξεκινά από µια σειρά τεχνικών θεµάτων, όπως ανάπτυξη δικτύου φορτιστών, ενισχύσεις του δικτύου ηλεκτρισµού, και θα επεκτείνεται σε ζητήµατα κινήτρων, αξιοποίησης κοινοτικών πόρων και επιδοτήσεων. Επίσης θα προωθεί και τις αναγκαίες προσαρµογές του ρυθµιστικού πλαισίου.
Σήµερα το µερίδιο των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι µικρότερο του 1%, ενώ αξίζει να σηµειωθεί ότι η ίδια η Tesla εµφανίζεται να έχει πουλήσει στη χώρα µας µόλις τρία αυτοκίνητα.
Κακές αναμνήσεις
Σύµφωνα µε ορισµένες πηγές, η επιφυλακτικότητα που δείχνει η Tesla σχετικά µε το πόσο γρήγορα θα υπάρξουν εξελίξεις πηγάζει από το 2012, όταν η εταιρεία διερεύνησε την προοπτική να στήσει στην Ελλάδα τη µονάδα παραγωγής αυτοκινήτων της για την Ευρώπη.
Πέραν της οικονοµικής κρίσης που βρισκόταν σε εξέλιξη, στελέχη της εταιρείας διαπίστωσαν ότι οι αδειοδοτήσεις και οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις δεν είναι µια εύκολη υπόθεση στη χώρα µας, µε αποτέλεσµα να επιλέξουν το Tillburg της Ολλανδίας, όπου και τελικά δηµιουργήθηκε η πρώτη ευρωπαϊκή γραµµή συναρµολόγησης.
Επιτυχηµένη όµως ήταν η έλευση της Tesla στη χώρα µας τον Νοέµβριο του 2017, όταν µπήκαν οι βάσεις για να εγκατασταθεί στο Κέντρο Ερευνών «∆ηµόκριτος» το ελληνικό τµήµα έρευνας και ανάπτυξης ηλεκτροκινητήρων της αυτοκινητοβιοµηχανίας. Ισως γιατί η προσπάθεια στηρίχθηκε σε τρεις Ελληνες επιτελείς του Elon Musk, την «ελληνική οµάδα» της Tesla, η οποία εργαζόταν για χρόνια στο Palo Alto της Καλιφόρνια, όπου βρίσκεται και η έδρα του κέντρου έρευνας της εταιρείας.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι στις αρχές του 2019 στελέχη της Tesla επισκέφθηκαν την Ελλάδα και συναντήθηκαν µε στελέχη του υπουργείου Ενέργειας, προτείνοντας την υλοποίηση πιλοτικού project ενεργειακής αυτονοµίας για τα ελληνικά νησιά, µε τη χρήση συστηµάτων ΑΠΕ και µπαταριών της Tesla. Το σχέδιο αυτό δεν έχει εγκαταλειφθεί, αλλά συνεχίζει να ενδιαφέρει τους Αµερικανούς.