Οι αυξήσεις στα διόδια πλέον έχουν μπει στην τελική ευθεία, έπειτα από τις διαπραγματεύσεις των παρόχων και του υπουργείου Υποδομών, και το μόνο που μένει είναι να ανακοινωθούν ακριβώς οι τιμές που θα συμφωνηθούν. Την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου, φέρεται να οριστικοποιήθηκε πως οι αυξήσεις θα επιμεριστούν σε τρία έτη, με μείωση της ονομαστικής αύξησης από 12% στο 10%.
Η πρώτη αύξηση θα τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του έτους και μένει να ανακοινωθεί πώς θα μοιραστεί, ενώ πληροφορίες μιλούν για ετήσια αναπροσαρμογή κατά 6% στην οποία θα ενσωματωθεί πιθανώς και η αύξηση του πληθωρισμού του Σεπτεμβρίου που ήταν 1,6% και αφορά στην προβλεπόμενη τιμαριθμική αναπροσαρμογή διοδίων του 2024. Η διαμόρφωση των αυξήσεων στα διόδια, που θα επωμιστούν οι οδηγοί για τα έτη 2025 και 2026, θα είναι σύμφωνα με το 2% συν του πληθωρισμού κάθε έτους.
Πώς διαμορφώνονται τα διόδια
Αν ισχύσουν οι παραπάνω αυξήσεις, το κόστος των διοδίων για ένα ΙΧ από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη θα ανέλθει σε 33,75 ευρώ από 31,35 ευρώ. Στα Ιωάννινα, μέσω γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου θα αυξηθεί στα 41,15 ευρώ από 38,25 ευρώ, η διαδρομή Αθήνα ως Πάτρα στα 12,70 ευρώ έναντι 11,80 ευρώ και η διαδρομή από Αθήνα ως Καλαμάτα στα 15 ευρώ από 13,95 ευρώ.
Τα ποσά θα οριστικοποιηθούν με τις στρογγυλοποιήσεις που θα κάνουν οι εταιρείες ανά σταθμό και κατηγορία οχήματος, με βάση όσα ορίζει κάθε σύμβαση και θα τα ανακοινώσουν τις επόμενες μέρες οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών απέφυγε να δώσει λεπτομέρειες για την συνάντηση με τις εταιρείες, ωστόσο η συμφωνία δείχνει ότι υπήρξαν αμοιβαίες υποχωρήσεις ώστε να δοθεί αίσιο τέλος στις συζητήσεις των τελευταίων μηνών.
Οι εταιρείες που διαχειρίζονται τους αυτοκινητόδρομους (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Κεντρική Οδός, Μορέας, Γέφυρα Ρίο -Αντίρριο) είχαν υπαναχωρήσει στο θέμα της ανατίμησης των διοδίων πέρσι, παρότι προβλέπεται από τις συμβάσεις τους η ετήσια αναπροσαρμογή με βάση τον πληθωρισμό, μετά από παρέμβαση της προηγούμενης κυβέρνησης, να παγώσουν τις αυξήσεις κατά την προεκλογική περίοδο.
Οι εταιρείες επανήλθαν μετά τις εκλογές, με αίτημα την άμεση αναπροσαρμογή των διοδίων, απόφαση όμως που τις έφερε σε αντιπαράθεση με την πολιτική ηγεσία, ενώ πάγωσαν ξανά μετά τις καταστροφικές πλημμύρες της Θεσσαλίας.