Mια μικρή κωμόπολη της Δυτικής Μακεδονίας και η περιοχή της Ραφήνας προτείνονται ως οι πρώτες πόλεις-πιλότοι που θα υποδεχτούν το υδρογόνο για οικιακή και εμπορική χρήση.
Το εναλλακτικό καύσιμο, που θεωρείται ένα από τα θεμέλια της πράσινης συμφωνίας και της πορείας προς την απανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής οικονομίας, έχει ενταχθεί στα πλάνα της ΕΔΑ Αττικής και της ΔΕΔΑ. Οι δύο θυγατρικές του ομίλου της ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία πλέον βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα του ιταλικού κολοσσού της Italgas, μετά και την πρόσφατη επιτυχημένη ιδιωτικοποίηση, σχεδιάζουν την επόμενη μέρα στα δίκτυα φυσικού αερίου, στα οποία τα αέρια καύσιμα όπως το βιομεθάνιο και το υδρογόνο έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η ΕΔΑ Αττικής, η οποία αναπτύσσει το δίκτυο φυσικού αερίου στην Αττική, έχει εντάξει στον σχεδιασμό της και πρόσφατα παρουσίασε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ένα σχέδιο για έγχυση υδρογόνου σε δίκτυο διανομής που θα αναπτυχθεί στη Ραφήνα. Αντίστοιχο σχέδιο επεξεργάζεται και η ΔΕΔΑ, η οποία έχει την ευθύνη της ανάπτυξης και διείσδυσης του φυσικού αερίου στην υπόλοιπη χώρα πλην Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας. Η ΔΕΔΑ σχεδιάζει να εγκαταστήσει δίκτυο διανομής με χρήση υδρογόνου στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας.
Πώς θα γίνει η επέκταση στο υδρογόνο
O Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου αποτελεί μια περιοχή που προσφέρεται για το πιλοτικό σχέδιο, καθώς είναι απομακρυσμένη, δεν συνδέεται με το υφιστάμενο δίκτυο και έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον να συνδεθεί με το φυσικό αέριο.
Aν και εκκρεμούν αρκετά θέματα σε ρυθμιστικό επίπεδο για τη χρήση του υδρογόνου στην κατανάλωση, η ΕΔΑ Αττικής έχει μελετήσει το επόμενο βήμα. Σε πρώτη φάση το υδρογόνο θα καλύψει 9 χιλιόμετρα του δικτύου της Ραφήνας, κατά πάσα πιθανότητα, από το 2023 και θα συνδέσει 300 κατοικίες και 100 εμπορικούς καταναλωτές.
Το εκτιμώμενο πλήθος καταναλωτών για την επόμενη 20ετία από την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου στην περιοχή υπολογίζεται σε 1.200. Μέσα από το πιλοτικό πρόγραμμα θα εξεταστούν οι επιπτώσεις της χρήσης μείγματος υδρογόνου – φυσικού αερίου τόσο στα υλικά και τις συσκευές του δικτύου διανομής όσο και στην εσωτερική εγκατάσταση των τελικών καταναλωτών αλλά και τα επίπεδα μείωσης των εκπομπών CO2.
Για την παραγωγή υδρογόνου θα αξιοποιηθεί εικονικός αγωγός CNG (συμπιεσμένο αέριο), ο οποίος θα τροφοδοτεί με αέριο την εγκατάσταση του τελικού χρήστη για να παράγεται το λεγόμενο μπλε υδρογόνο.
Η παραγωγή πράσινου υδρογόνου, δηλαδή ηλεκτρόλυσης, με τη χρήση πράσινης ενέργειας δεν προσφέρεται σε αυτή τη φάση, καθώς η τεχνολογία του υδρογόνου είναι πολύ ακριβή. Το έργο προτείνεται σε συνεργασία με το Εργαστήριο Θαλάσσιων Μεταφορών του ΕΜΠ (Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ) και τον Δήμο Ραφήνας-Πικερμίου και προβλέπει την κατασκευή δικτύου διανομής χαμηλής πίεσης με χρήση μείγματος υδρογόνου-φυσικού αερίου στο δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Ενέργεια από πράσινο βιομεθάνιο
Κάτι αντίστοιχο προετοιμάζει και η ΔΕΔΑ στη Δυτική Μακεδονία. Η εταιρεία ανάπτυξης δικτύου φυσικού αερίου κατέθεσε πρόσφατα αίτηση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για την έγχυση βιομεθανίου μέσα από το δίκτυό της για τις ίδιες χρήσεις με το φυσικό αέριο, δηλαδή για νοικοκυριά, επιχειρήσεις και βιομηχανία. Οπως εξηγεί στο «b.s.» ο επικεφαλής της ΔΕΔΑ Μάριος Τσάκας, η εταιρεία θα εκμεταλλευτεί τον ρόλο της για ανάπτυξη δικτύου έξω από τα αστικά κέντρα και θα γίνει ο πρώτος διαχειριστής στην Ελλάδα που θα αξιοποιήσει ανανεώσιμα αέρια καύσιμα.
Το βιομεθάνιο θα παράγεται τόσο από υπολείμματα του αγροτικού και κτηνοτροφικού τομέα όσο και από το οργανικό κλάσμα των στερεών αστικών αποβλήτων έχοντας ελάχιστο έως μηδενικό αποτύπωμα.
Ηδη, όπως σημειώνει, η ΔΕΔΑ έχει έρθει σε συμφωνία με δύο υφιστάμενες μονάδες παραγωγής βιοαερίου, οι οποίες θα συμμετάσχουν στα πιλοτικά έργα για την αναβάθμισή τους σε μονάδες παραγωγής βιομεθανίου το οποίο, στη συνέχεια, θα εγχέεται στα γειτνιάζοντα δίκτυα της ΔΕΔΑ χαμηλής και μέσης πίεσης και θα διανέμεται ως μείγμα με το φυσικό αέριο προς τους χρήστες.
Το αμέσως επόμενο βήμα θα είναι η αξιοποίηση μείγματος αερίου – υδρογόνου, ένα πρότζεκτ που βασίζεται σε μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών. Το έργο προβλέπεται να ξεκινήσει σε χωριό της Δυτικής Μακεδονίας, αλλάζοντας και τον μηχανισμό εσωτερικής καύσης των κατοικιών ώστε τα σπίτια να θερμαίνονται με ενέργεια που θα παράγεται από το υδρογόνο. Εξετάζονται διάφορες περιοχές (π.χ Φλώρινα, Γρεβενά, Καστοριά), αλλά η τελική επιλογή θα γίνει σε συνεργασία με τους δήμους και με βάση τον χρόνο προετοιμασίας που θα χρειαστεί για να προχωρήσει το έργο. Η υλοποίηση του σχεδιασμού της ΔΕΔΑ προβλέπεται να ξεκινήσει προς το β’ εξάμηνο του 2022.
Θα προηγηθούν όμως τα δύο πιλοτικά έργα βιομεθανίου με τα οποία η εταιρεία εγκαινιάζει την παρουσία της στην αγορά των εναλλακτικών καυσίμων. Το πρώτο αφορά τον Δήμο Νιγρήτας στις Σέρρες το οποίο θα τροφοδοτήσει νοικοκυριά και εμπορικούς πελάτες και το δεύτερο την Ημαθία που θα χρησιμοποιήσει βιομεθάνιο για βιομηχανικούς πελάτες και θα μπορεί να χορηγεί σε συνεργασία με το ΔΑΠΠΕΠ πράσινα πιστοποιητικά, τα οποία πιστοποιούν το είδος καυσίμου από το οποίο παράχθηκε η ηλεκτρική ενέργεια.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΔΕΔΑ, τα έργα αυτά βασίζονται σε ολοκληρωμένες μελέτες της εταιρείας σε συνεργασία με το ΚΑΠΕ και το Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).
Η εταιρεία έχει ήδη χαρτογραφήσει το δυναμικό των διαθέσιμων πρώτων υλών για την παραγωγή βιομεθανίου σε όλες τις περιοχές στις οποίες δραστηριοποιείται και έχει διαπιστώσει ότι υπάρχουν αρκετές ποσότητες ικανές να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες και σε περιοχές όπως η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, η Δυτική Ελλάδα αλλά και σε άλλες περιφέρειες.
Επιπλέον διερευνήθηκαν τεχνικά θέματα όπως ο τρόπος που οι υφιστάμενες μονάδες βιοαερίου θα μετατραπούν σε μονάδες βιομεθανίου αλλά και το ρυθμιστικό πλαίσιο.
Η ΔΕΔΑ έχει ετοιμάσει συγκεκριμένες προτάσεις, τις οποίες θα καταθέσει στους αρμόδιους φορείς για τις απαραίτητες νομοθετικές και ρυθμιστικές προσθήκες στο υφιστάμενο πλαίσιο διανομής προκειμένου να αναπτυχθεί η αγορά του βιομεθανίου.
newmoney.gr