Δυσάρεστα είναι τα νέα για την τιμή της βενζίνης, η οποία ήδη ξεπερνά κατά πολύ τα 2 ευρώ ανά λίτρο στην Ελλάδα. Κι αυτό, διότι η ευρωπαϊκή αγορά είναι πιθανό να αντιμετωπίσει στο άμεσο μέλλον σημαντικές ελλείψεις σε νάφθα - ένα ενδιάμεσο προϊόν διύλισης του πετρελαίου, το οποίο χρησιμοποιείται για την παραγωγή καυσίμων.
Οι εξαγωγές της Ρωσίας, η οποία αποτελεί τον Νο.1 προμηθευτή παγκοσμίως, έχουν διολισθήσει στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων πολλών ετών (από το 2016), καθώς οι χώρες της Δύσης συνεχίζουν να αποφεύγουν τα πετρελαϊκά προϊόντα της Μόσχας, μετά τη στρατιωτική εισβολή στην Ουκρανία.
Η νάφθα χρησιμοποιείται για την παραγωγή διάφορων προϊόντων, από καύσιμα έως και πλαστικά. Ενόσω πλησιάζουμε προς την καλοκαιρινή περίοδο, κατά την οποία τα ταξίδια είναι περισσότερα και η κατανάλωση μεγαλύτερη, τα εργοστάσια πετροχημικών ετοιμάζονται να επιστρέψουν σε φουλ ρυθμούς παραγωγής, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση της διεθνούς ζήτησης για νάφθα.
Πρόκειται για ακόμη ένα παράδειγμα του πώς ο πόλεμος και η επιστροφή στις προ-Covid συνήθειες (ταξίδια αναψυχής) επηρεάζουν τις διακυμάνσεις στις τιμές των εμπορευμάτων. Και τώρα η κατάσταση, όπως όλα δείχνουν, θα γίνει ακόμη πιο περίπλοκη, εφόσον τελικά οι Βρυξέλλες καταλήξουν σε συμφωνία για την επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και στα ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα.
«Υπάρχει κίνδυνος από τη ρωσική έλλειψη σε νάφθα» τονίζει ο Joseph McDonnel, αναλυτής της Energy Aspects. «Η συνολική ρωσική προσφορά στην Ευρώπη είναι ένα μεγάλο κενό, το οποίο πρέπει να καλυφθεί» προσθέτει, μιλώντας στο πρακτορείο Bloomberg.
Οι ρωσικές εξαγωγές νάφθας κατρακύλησαν τον Απρίλιο σε μόλις 333.000 βαρέλια ημερησίως, το χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές του 2016. Τον προηγούμενο μήνα η Ευρώπη αντικατέστησε την Ασία ως τον Νο.1 αγοραστή των ρωσικών προϊόντων, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης των αποθεμάτων.
Την ίδια ώρα, οι παραδόσεις στη Νότια Κορέα που αποτελεί κορυφαίο αγοραστή της ρωσικής νάφθας, περιορίστηκαν σημαντικά, καθώς η χώρα αναζήτησε εναλλακτικές πηγές προμήθειας. Παράλληλα, οι εποχικές εργασίες συντήρησης στα πετροχημικά εργοστάσια της Ασίας, σε συνδυασμό με τα lockdowns στην Κίνα, περιόρισαν έτι περαιτέρω την κατανάλωση στην Ανατολή.
«Η φτωχή ζήτηση στην Ασία έχει παράσχει στους Ευρωπαίους μια ευκαιρία να ενισχύσουν τις ποσότητες βενζίνης με σταθερές ροές νάφθας» εξηγεί η Pamela Munger, αναλύτρια της Vortexa. Άλλωστε, προς ώρας, η Ευρώπη έχει την ικανότητα να αναπληρώνει την πτώση των ρωσικών παραδόσεων με προμήθειες από τις ΗΠΑ και τις χώρες της Βόρειας Αφρικής.
Όμως, αυτό δεν θα διαρκέσει για πάντα. Τυχόν επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο θα εντείνει τον διεθνή ανταγωνισμό για εισαγωγές από εναλλακτικές πηγές προμήθειας, ενώ η επανέναρξη της λειτουργίας των πετροχημικών μονάδων στην Ασία θα εκτρέψει σημαντικές ποσότητες προς την Ανατολή.
Ταυτόχρονα, αύξηση της ζήτησης είναι πιθανό να καταγραφεί και στις ΗΠΑ, όπου οι τιμές της βενζίνης ήδη βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, επιτείνοντας τις σφιχτές συνθήκες στην αγορά των πετρελαιοειδών.