Το εγχώριο ποδόσφαιρο δεν μπορεί να διεκδικήσει τα εύσημα για την ελκυστικότητα του. Οι λόγοι είναι πολλοί. Κι όταν κάποιος επιχειρεί να κάνει σύγκριση με τα όσα έγιναν στο φινάλε της Bundesliga και της Premier League το πιθανότερο είναι να εισπράξει την απάντηση «μην ασχολείσαι εδώ είναι Ελλάδα». Θα συμφωνήσω με το ότι το ποδόσφαιρο είναι το αποτύπωμα της κοινωνίας κάθε χώρας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει τείχος πάνω στον οποίο πέφτει οποιαδήποτε προσπάθεια εξέλιξης.
Η Ελλάδα είναι χώρα η οποία έχει πολλές παθογένειες, αλλά υπάρχουν και πετυχημένες προσπάθειες σε επιχειρηματικούς χώρους εφάμιλλες των ευρωπαϊκών. Αρα το ζήτημα είναι κατά πόσο θέλουν οι ιδιοκτήτες να αλλάξουν το ποδόσφαιρο. Την γενική του εικόνα. Να το κάνουν περισσότερο ελκυστικό σε συνθήκες παρακολούθησης των αγώνων και θεάματος.
Στοιχεία τα οποία θα είναι τα όπλα για τις ΠΑΕ σε κάθε διαπραγμάτευση. Είτε αυτή είναι για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, είτε για την εξεύρεση χορηγών.
Το Πρωτάθλημα της Super League1 που τελείωσε, μετά από πολλά χρόνια είχε ισχυρό ανταγωνισμό. Αγωνία για τον Πρωταθλητή μέχρι την προτελευταία αγωνιστική. Προστέθηκε κι ένα νεόκτιστο γήπεδο υψηλών προδιαγραφών, η OPAP Arena, η οποία προσέλκυσε τον μεγαλύτερο αριθμό φιλάθλων.
Ολα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα να κοπούν συνολικά 1.742.788 εισιτήρια. αριθμός που αποτελεί ρεκόρ των τελευταίων 13 χρόνων. Φέτος η Super League1 ξεπέρασε σε προσέλευση τη χρονιά 2009/2010. Εκείνη τη χρονιά, το Πρωτάθλημα το κατέκτησε ο Παναθηναϊκός με 70β. ακολούθησε ο Ολυμπιακός με 64 και ΠΑΟΚ 62. Ένα Πρωτάθλημα επίσης ανταγωνιστικό.
Ο Παναθηναϊκός είχε κάνει ακριβές μεταγραφές όπως οι Σισέ, Κατσουράνης, Λέτο, ξεπερνώντας το μπάτζετ του Ολυμπιακού μετά από πολλά χρόνια. Ο ΠΑΟΚ, ο οποίος είχε τερματίσει τρίτος στο τέλος της κανονικής περιόδου, κέρδισε το μίνι πρωτάθλημα των play-off που ακολούθησε και απέκτησε το δικαίωμα να αγωνιστεί στην προκριματική φάση του Τσάμπιονς Λιγκ της επόμενης περιόδου. Ο ανταγωνισμός λοιπόν και το 2009/’10 οδήγησε τον κόσμο στο γήπεδο.
Όπως έγινε και φέτος. Η ΑΕΚ ήταν η ομάδα που είχε τη μεγαλύτερη προσέλευση θεατών (μ.ο. 27.545) και ακολούθησαν ο Ολυμπιακός (μ.ο. 18.719), ο ΠΑΟΚ (μ.ο. 13.185), ο Παναθηναϊκός (μ.ο. 12.220) και ο Άρης (μ.ο. 7.449).
Η ΑΕΚ λοιπόν με μαγνήτη το νέο γήπεδο και το όραμα της κατάκτησης του Πρωταθλήματος, παίζοντας μάλιστα και καλό ποδόσφαιρο ανέβηκε στην κορυφή της προσέλευσης των φιλάθλων. Είχε και τα δυο συστατικά. Και νεόδμητο γήπεδο και ελκυστική ομάδα. Λογικό ήταν να έχει την υποστήριξη του κόσμου της. Τα αυτονόητα έκανε και εισέπραξε όλα τα ανταποδοτικά οφέλη.
Δεν ανακάλυψε η ΑΕΚ την πυρίτιδα. Ούτε ο Ολυμπιακός όταν κατασκεύασε το «Γ. Καραϊσκάκης». Θα το κάνει ο Παναθηναϊκός, ο ΠΑΟΚ κ.ο.κ. Και μάλιστα η «Ενωση», όπως δήλωσε ο Δημήτρης Μελισσανίδης, θα το πάει ακόμη παρακάτω τη νέα χρονιά. Εχοντας διαπιστώσει δυσλειτουργίες στην παρακολούθηση των αγώνων από τους φιλάθλους που πάνε στην OPAP Arena είναι αποφασισμένος τη νέα αγωνιστική περίοδο να λυθούν όλα τα προβλήματα που εντοπίστηκαν. Να είναι σ’ όλα τα επίπεδα η παρακολούθηση ενός εντός έδρας αγώνα της ΑΕΚ με ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Ισως σ’ αυτή την προσπάθεια να χρειαστεί να δυσαρεστήσει κάποιους, αλλά δεν γίνεται να κάνεις ομελέτα χωρίς να σπάσεις αυγά.
Πιστεύω ότι η ελληνική κοινωνία του ποδοσφαίρου, που πλέον έχει εκατοντάδες εικόνες από το τι γίνεται ποδοσφαιρικά σ’ άλλες ευρωπαϊκές χώρες, έχει ανεβάσει τον πήχη των απαιτήσεων της. Θέλει ελκυστικό θέαμα και καλές συνθήκες στο γήπεδο. Οι φίλαθλοι εκείνοι οι οποίοι δεν παίρνουν εύκολα τον δρόμο για το γήπεδο, γιατί απαιτούν μεγαλύτερο σεβασμό από τις διοικήσεις. Και αυτοί είναι περισσότεροι, αλλά και η εμπορική δυναμική των ΠΑΕ την οποία χρειάζονται οι Αθλητικές Ανώνυμες Εταιρείες σε κάθε διαπραγμάτευση.
FOCUS
Το «μαξιλάρι» των πολιτικών υποσχέσεων για θέματα επαγγελματικών ομάδων μπορεί να δίνουν νότες αισιοδοξίας, αλλά όσον αφορά του ξένους ποδοσφαιριστές η ΟΥΕΦΑ δεν χαμπαριάζει από τέτοια. Οπότε γρήγορα οι ελπίδες, λογικά, θα αποδειχθούν φρούδες και η απογοήτευση θα είναι πολύ μεγαλύτερη.