Στην Ελλάδα, το πρωτόκολλο «Renegade» όταν ενεργοποιείται σημαίνει συναγερμό στα αεροδρόμια Λήμνου, Σκύρου, Αγχιάλου, Τανάγρας ή της Σούδας, ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται το αεροσκάφος που έχει θεωρηθεί ως απειλή.
Αεροσκάφη, τα οποία βρίσκονται υπό πειράτευση ή φέρουν απειλές αφορά ο κωδικός «Renegade», ο οποίος ενεργοποιήθηκε το απόγευμα της Κυριακής (22/1) για αεροπλάνο της Ryanair, με προορισμό την Αθήνα, ύστερα από ειδοποίηση για βόμβα.
Το «Renegade» είναι μία λέξη που δεν θέλει να ακούσει κανένας πιλότος πολιτικού αεροσκάφους. Μια λέξη που στη γλώσσα των πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας σημαίνει συναγερμός για πιθανή αεροπειρατεία που περιλαμβάνει ακόμη και ενδεχόμενο κατάρριψης ενός αεροσκάφους γεμάτο πολίτες.
Το πρωτόκολλο «Renegade» σημαίνει ότι ενημερώνεται ο του αεροσκάφους ότι υπάρχει απειλή ή το αεροσκάφος έχει ήδη καταληφθεί από πειρατές. Το εν λόγω πρωτόκολλο είναι η διαδικασία που ακολουθείται σε ολόκληρο τον κόσμο μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2000 και τα γεγονότα στους Δίδυμους Πύργους.
Προβλέπει -εφόσον είναι δυνατό- την επιστροφή του αεροσκάφους στο αεροδρόμιο αναχώρησης με συνοδεία πολεμικών αεροσκαφών με μια πτήση αποκλειστικά πάνω από θάλασσα ή πάνω από μη κατοικημένη περιοχή. Αυτό καθώς υπάρχει περίπτωση οι πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας να λάβουν εντολή κατάρριψης.
Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, το πρωτόκολλο «Renegade» όταν ενεργοποιείται σημαίνει συναγερμό στα αεροδρόμια Λήμνου, Σκύρου, Αγχιάλου, Τανάγρας ή της Σούδας, ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται το αεροσκάφος που έχει θεωρηθεί ως απειλή.
Όπως έχει εξηγήσει κατά το παρελθόν ο Ευάγγελος Γεωργούσης, Αντιπτέραρχος, Ιπτάμενος Ε. Α, είναι τα αεροσκάφη επιφυλακής που χρησιμοποιούνται για κάθε επικίνδυνο ίχνος που εμφανίζεται στο FIR Αθηνών και δεν ακούει τους κανόνες.
Τα δυο μαχητικά, όπως και στη σημερινή περίπτωση, πλησιάζουν το πολιτικό και είναι οπλισμένα με πυραύλους αέρος-αέρος. Το ένα μένει πίσω για να έχει συνολική εικόνα της κατάστασης. Το δεύτερο πλησιάζει και κάνει από κοντά οπτικό έλεγχο για το εσωτερικό του αεροσκάφους.
Ο πιλότος αυτού του μαχητικού είναι που θα αναλάβει και τις συνεννοήσεις με το πλήρωμα εάν είναι αυτό εφικτό.
Υπάρχει πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού των πιλότων των μαχητικών το κακό σενάριο. Όταν δηλαδή του πολιτικό αεροσκάφος είτε έχει καταληφθεί είτε έχει χαθεί ο έλεγχος.
Τα πολεμικά καλούν τον κυβερνήτη να ακολουθήσει τις οδηγίες τους. Αν δεν ανταποκριθεί ή εάν υπάρχουν τρομοκράτες που αρνούνται να συμμορφωθούν, τότε λαμβάνουν θέσεις κατάρριψης.
Οι πιλότοι αναμένουν εντολές. Η εντολή για κατάρριψη έρχεται μόνο από τον ίδιο τον πρωθυπουργό.