Με την τιμή της βενζίνης να προσεγγίζει τα 2,40 ευρώ ανά λίτρο, χωρίς να διαφαίνεται η παραμικρή πιθανότητα «ύφεσης» το επόμενο διάστημα, το οικονομικό επιτελείο βρίσκεται σε αναζήτηση ενός ρεαλιστικού σχεδίου το οποίο θα στηρίξει εν τοις πράγμασι τους πολίτες και δεν θα πλήξει-εκτροχιάσει τα δημοσιονομικά.
Εκτός πλάνων, διότι θεωρείται ιδιαιτέρως επιβαρυντικό για τα δημοσιονομικά τίθεται το μέτρο της μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα. Παρότι οι πληροφορίες το τελευταίο διάστημα ανέφεραν ότι το οικονομικό επιτελείο το έχει θέσει ξανά υπό συζήτηση, ως το τελευταίο ανάχωμα απέναντι στην εκτόξευση των τιμών στα καύσιμα, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ξέκοψε κάθε συζήτηση επ’ αυτού. Το μέτρο κρίνεται ως ασύμφορο για τα δημόσια οικονομικά, καθώς η εφαρμογή του, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΥΠΟΙΚ, θα προκαλούσε μια «μαύρη» τρύπα στα έσοδα 3,4 δις.ευρώ.
Από τη στιγμή, μάλιστα, που δεν υπάρχει ορατό κάποιο αντισταθμιστική φορολογική παρέμβαση, που θα απέφερε ισόποσα αποτελέσματα με τον ΕΦΚ, το σχέδιο αυτό φαίνεται να εγκαταλείπεται, με τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα να δηλώνει από το βήμα της Βουλής «Όσοι λοιπόν με ευκολία ζητούν πρόσθετα μέτρα στήριξης, όπως η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, σημαίνει ότι υποστηρίζουν την αύξηση του ελλείμματος της χώρας, αυξανόμενους τόκους και τριπλάσιο κόστος, μέτρα που οδηγούν στην επιβάρυνση, μεσοπρόθεσμα, των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων».
Θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα επεκταθεί για τους επόμενους μήνες η επιδότηση των 40 ευρώ, το λεγόμενο Fuel Pass, η οποία προφανώς και δεν επαρκεί προκειμένου να περιοριστεί η… ζημιά. Ένα από τα σενάρια-μέτρα που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο είναι η επιδότηση στην αντλία, να ακολουθηθεί δηλαδή το μοντέλο παρέμβασης στο diesel κίνησης και στην βενζίνη και μάλιστα με υψηλότερα ποσά ανά λίτρο.
Η παρέμβαση στην αγορά καυσίμων και δη σ’ αυτή της βενζίνης είναι άμεσα συνυφασμένη με την πορεία των εσόδων τον Μάιο. Αν αυτή είναι ικανοποιητική και ενδεχομένως ξεπεράσει τους αρχικούς στόχους, δημιουργώντας έτσι ένα πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο, τότε θα αυξηθούν σημαντικά οι πιθανότητες για άμεση λήψη μέτρων ενίσχυσης.
Πάντως τα δημοσιονομικά και δη τα έσοδα πήγαν πρίμα το πρώτο τετράμηνο του 2022, γεγονός που «γεμίζει» με αισιοδοξία πως θα διευρυνθούν τα δημοσιονομικά περιθώρια για την εφαρμογή των εν λόγω μέτρων. Να θυμίσουμε ότι λαμβάνοντας ώθηση από τις φοροεισπράξεις, τα καθαρά έσοδα του τετραμήνου αυξήθηκαν 4,1% πάνω από τον στόχο, ενώ το έλλειμμα διαμορφώθηκε 33% χαμηλότερα από τον στόχο.
Πηγή: sofokleousin.gr