Οι δασκάλες της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης δίνουν καθημερινά τη μάχη για την εξ αποστάσεως διδασκαλία. Το «ΘΕΜΑ» συνομίλησε με τις πραγματικές πρωταγωνίστριες της τηλεόρασης, οι οποίες, εκτός από τα πτυχία τους, χειρίζονται εξαιρετικά τις δυνατότητες που προσφέρει το YouTube.
Το σκηνικό της τηλεοπτικής σχολικής τάξης που φθάνει μέσω της ΕΡΤ2 σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας, από τις μεγάλες πόλεις μέχρι το τελευταίο χωριό, έχει στηθεί στο 1ο Δημοτικό Χαλανδρίου, όπου και γίνονται τα πολύωρα γυρίσματα της Eκπαιδευτικής Tηλεόρασης.
Οι δασκάλες δεν ήταν μαθημένες να εμφανίζονται στην οθόνη, όμως απέδειξαν τόσο το ταλέντο τους στην παρουσίαση όσο και την ικανότητα να μεταδίδουν στα παιδιά το γνωστικό αντικείμενο που διδάσκουν. Είναι νέες, ωραίες και αισιόδοξες οι εκπαιδευτικοί με τα «χρυσά πτυχία» - και κυρίως με το μεράκι να μεταδώσουν τη γνώση με την ιδιομορφία που υπαγορεύεται από τις σημερινές πρωτόγνωρες συνθήκες της κρίσης, που εκτός των άλλων έχει αναστείλει και τη λειτουργία των σχολείων.
Οι δασκάλες άφησαν την ησυχία του σπιτιού τους, τα παιδιά τους και εθελοντικά στηρίζουν τα πρώτα βήματα της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης, που πραγματοποιείται με τη συνεργασία του υπουργείου Παιδείας και της ΕΡΤ.
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως επισημαίνει επί του θέματος: «Φέρνουμε εις πέρας, βήμα-βήμα, μέρα-μέρα, ένα πρωτοποριακό για τη χώρα μας εγχείρημα». Ενώ ο πρόεδρος της ΕΡΤ Κωνσταντίνος Ζούλας, μιλώντας στο «ΘΕΜΑ», σημειώνει ότι τα νούμερα της τηλεθέασης μέχρι σήμερα είναι θεαματικά, καθώς 100.000 άτομα παρακολουθούν κατά μέσο όρο την Εκπαιδευτική Τηλεόραση καθημερινά. Ο ίδιος χαρακτηρίζει το εγχείρημα επιτυχημένο, προσθέτοντας ότι μπορεί να βελτιωθεί και να αποτελέσει το μοντέλο για το αύριο της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης.
Μαρία Κουτσοκέρα: Με πτυχίο στη Διαχείριση Κρίσεων
«Η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες. Το να διδάξω το μάθημα της Γλώσσας τηλεοπτικά ήταν για μένα μία πρωτόγνωρη εμπειρία»
H Μαρία Κουτσοκέρα, δασκάλα στο 1ο Δημοτικό Καισαριανής, δεν δίστασε ούτε στιγμή να πει το «ναι» στο εγχείρημα της Eκπαιδευτικής Tηλεόρασης όταν είδε στο σχολείο της την ανακοίνωση.
Με πτυχίο από τη Σχολή Εθνικής Αμυνας (ΣΕΘΑ) και μεταπτυχιακό στη Διαχείριση Κρίσεων δηλώνει: «Θεώρησα ότι μπορώ να συνδυάσω τις δύο ειδικότητες καθώς οι γνώσεις από τις σπουδές μου μού έδωσαν εφόδια για να διαχειριστώ δύσκολες καταστάσεις. Εξάλλου η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες. Το να διδάξω το μάθημα της Γλώσσας τηλεοπτικά ήταν για μένα μία πρωτόγνωρη εμπειρία» χωρίς να κρύβει ότι στην αρχή κυριεύτηκε από άγχος καθώς δεν είναι τηλεοπτικό πρόσωπο.
«Και εγώ τώρα μαθαίνω τον τηλεοπτικό τρόπο μαθήματος» παραδέχεται, καθώς όπως λέει «στην τάξη κινείσαι ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών. Σε ένα κεφάλαιο που το καταλαβαίνουν αμέσως κινείσαι πιο γρήγορα, ενώ στην τηλεόραση προσπαθείς να κάνεις ένα ολοκληρωμένο πακέτο για όλους».
Η δασκάλα με καταγωγή από την Αρτα συνεχίζει περιγράφοντας την εμπειρία της: «Δεν ήξερα πού να κοιτάξω, πώς να σταθώ... Εκανα γκριμάτσες, κουνούσα τα χέρια μου συνέχεια, κάτι που όπως μου είπαν είναι αντιτηλεοπτικό. Αυτό που με δυσκόλεψε περισσότερο είναι ότι έπρεπε να κάθομαι στατική ενώ στην τάξη κάνω βόλτες πάνω-κάτω για να τους επιτηρώ όλους». Η κυρία Κουτσοκέρα, που έχει τελειώσει το Παιδαγωγικό Αθήνας, βλέπει τα βίντεο με την τηλεοπτική της διδασκαλία για να βελτιώνεται και να αλλάζει τον τρόπο του μαθήματος προκειμένου να γίνεται πιο τηλεοπτικός.
Κωνσταντίνα Κότσαρη: Η δασκάλα-youtuber
«Η δυσκολία του στούντιο είναι ότι πρέπει να ακολουθείς κανόνες. Ξέχασα ακόμη και τον κορωνοϊό με την αγωνία να βγει καλά το μάθημα»
Διδάσκει στο 10ο Δημοτικό Ηλιούπολης, κάνει μαθήματα Γλώσσας και Μελέτη Περιβάλλοντος σε όλες τις τάξεις, είναι γύρω στα 40, έχει ολοκληρώσει σπουδές στο Παιδαγωγικό της Αθήνας, ενώ έχει δεύτερο πτυχίο από το Πάντειο Πανεπιστήμιο -το Τμήμα Επικοινωνίας- και δύο μεταπτυχιακά, ένα στην Ειδική Αγωγή και ένα στις Ψηφιακές Τεχνολογίες.
Η Κωνσταντίνα Κότσαρη είναι δασκάλα-youtuber καθώς διαθέτει δικό της κανάλι για να επικοινωνεί με τους μαθητές. «Θεωρώ ότι η εμπειρία της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης είναι και για εμένα ό,τι καλύτερο σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Δασκάλα ήθελα να γίνω πάντα, αλλά τώρα με την Εκπαιδευτική Τηλεόραση και σε συνδυασμό με την τεχνολογία νιώθω πόσο αυτή η διαδικασία συνεπαίρνει τα μικρά παιδιά - έστω και εξ αποστάσεως. Μαθήτρια μου έστειλε ζωγραφιά που έλεγε: “Μόνο εσάς θέλω για δασκάλα”».
Αυτήν την εποχή κάνει μεταπτυχιακό στις Φυσικές Επιστήμες, ενώ για τη νέα της εμπειρία δηλώνει: «Οι διαφορές της τηλεόρασης με την τάξη είναι πολύ μεγάλες γιατί λείπει η αλληλεπίδραση με τους μαθητές. Αισθάνεσαι ότι δεν έχει νόημα απλά να το λες γιατί πάντα “κερδίζεις” από τις αντιδράσεις των παιδιών».
Η ίδια προσπαθούσε να φανταστεί, όπως λέει χαρακτηριστικά, ότι ήταν σε μία τάξη γεμάτη παιδιά και όχι μπροστά σε μία άψυχη κάμερα. «Τα παιδιά σε κάνουν καλύτερο άνθρωπο με την αθωότητά τους» εξομολογείται η δασκάλα, ενώ παραδέχεται ότι «είναι καλύτερα μέσα στην τάξη ακόμα και όταν γκρινιάζουν τα παιδιά». «Η δυσκολία του στούντιο είναι ότι πρέπει να ακολουθείς κανόνες. Ξέχασα ακόμη και τον κορωνοϊό με την αγωνία να βγει καλά το μάθημα», λέει χαμογελώντας.
Ρενάτα Ζαφείρη: «Ακόμα και η γιαγιά μου βλέπει Εκπαιδευτική Τηλεόραση»
«Είναι περίεργο να ακούω τη φωνή μου χωρίς να με διακόπτει κανείς. Εχω συνηθίσει στην αλληλεπίδραση με τους μαθητές»
Εχοντας κάνει μεταπτυχιακό στις Νέες Τεχνολογίες και δουλεύοντας 10 χρόνια σε σχολείο, η νεαρή δασκάλα του 4ου Δημοτικού Κερατέας θεωρεί την εκπαίδευση μέσω της τηλεόρασης πολύ ευχάριστη διαδικασία για τους μαθητές.
«Η ζωή συνεχίζεται και πρέπει να προσαρμοστούμε», λέει δασκάλα, η οποία άφησε σπουδές Βιβλιοθηκονομίας για να ασχοληθεί με την εκπαίδευση. Λαμβάνει συγκινητικά μηνύματα από τους μαθητές της, αλλά και από όλη την Ελλάδα που παρακολουθεί τις εκπομπές.
«Με βλέπει και η γιαγιά μου στην τηλεόραση, με την οποία δεν έχω επαφές λόγω κορωνοϊού και της δίνει μεγάλη χαρά», λέει φανερά συγκινημένη. Η κυρία Ζαφείρη, που είναι και η ίδια μητέρα δύο παιδιών, λέει ότι δεν είναι εύκολη η δουλειά της τηλεόρασης. «Είναι περίεργο να ακούω την φωνή μου χωρίς να με διακόπτει κανείς. Εχω συνηθίσει στην αλληλεπίδραση με τους μαθητές», σημειώνει.
Σοφία Πανταζή: «Στόχος μου να βοηθήσω με όλες μου τις δυνάμεις»
«Ακούω πολύ καλά σχόλια από συναδέλφους και γονείς. Οι μαθητές θέλουν περισσότερες ώρες μαθημάτων»
Η Σοφία Πανταζή, δασκάλα της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης για μαθητές της Β' και Γ' Δημοτικού μέχρι σήμερα και δασκάλα της ΣΤ' Δημοτικού σε σχολείο των Μελισσίων, λέει ότι παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει αλληλεπίδραση με τους μαθητές, όπως έχει συνηθίσει μέχρι τώρα, δημιουργείται μία νέου τύπου τάξη και το εγχείρημα παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον.
«Ακούω πολύ καλά σχόλια από συναδέλφους και γονείς, ενώ οι μαθητές θέλουν περισσότερες ώρες μαθημάτων», λέει η δασκάλα, και προσθέτει: «Το κίνητρο για τη συμμετοχή στην Εκπαιδευτική Τηλεόραση είναι ότι ήθελα να βοηθήσω με όλες μου τις δυνάμεις στην όλη κατάσταση. Ηθελα να πω με τον τρόπο αυτό και στους δικούς μου μαθητές να διαβάζουν, να τους προτρέψω για να συνεχίσουν την καθημερινότητά τους».
Πένυ Σακέτου: Με μεταπτυχιακό στην Ηλεκτρονική Μάθηση
«Είμαι ικανοποιημένη και περήφανη από το αποτέλεσμα γιατί λαμβάνω θετικά σχόλια από παιδιά και γονείς από όλη την Ελλάδα»
Η Πένυ Σακέτου είναι αναπληρώτρια δασκάλα στο 8ο Δημοτικό Πετρούπολης. Δουλεύοντας 5 χρόνια στην εκπαίδευση, λέει ότι ήθελε να στηρίξει την προσπάθεια του υπουργείου καθώς έχει μεταπτυχιακό στην Ηλεκτρονική Μάθηση από το Πανεπιστήμιο Πειραιά.
«Κάθε αρχή και δύσκολη», παραδέχεται η εκπαιδευτικός με καταγωγή από το Μεσολόγγι. «Δεν είναι εύκολη η κάμερα. Πρέπει να την κοιτάς συνεχώς και περιορίζει τις κινήσεις. Είμαι όμως ικανοποιημένη και περήφανη από το αποτέλεσμα γιατί λαμβάνω θετικά σχόλια από παιδιά και γονείς από όλη την Ελλάδα. Η όλη παραγωγή και τα συνεργεία είναι πολύ οργανωμένα» λέει η κυρία Σακέτου, και τονίζει: «Είναι δύσκολο όμως να είσαι στον αέρα μόνη χωρίς κανέναν άλλο στο πλατό και να μιλάς ενώ έχεις συνηθίσει να βλέπεις τα μάτια 25 παιδιών επάνω σου. Σε κάθε περίπτωση, η τηλεόραση πιο δύσκολη από την τάξη».
Το τηλεοπτικό στοίχημα της εκπαίδευσης
Στην υπηρεσία της εκπαίδευσης, μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες των ημερών, μπήκε η ΕΡΤ, από τη Δευτέρα 30 Μαρτίου, με τη δημιουργία ειδικής τηλεοπτικής ζώνης εξ αποστάσεως μαθημάτων. Κάθε πρωί στις 10 από την ΕΡΤ2, η εκπαιδευτική τηλεόραση του υπουργείου Παιδείας επέστρεψε στη δημόσια τηλεόραση, ανανεωμένη και προσαρμοσμένη στη σύγχρονη πραγματικότητα και τις ιδιαίτερες ανάγκες της εποχής. Η τηλεθέαση είναι υψηλή και στα παιδιά πλησιάζει το 40%.
Στο γνώριμο περιβάλλον μιας σχολικής αίθουσας, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων στέκονται μπροστά στην κάμερα για να παραδώσουν στις μαθήτριες και τους μαθητές του Δημοτικού τηλεμαθήματα, κρατώντας τα παιδιά σε… μαθησιακή εγρήγορση μέχρι να ανοίξουν ξανά τα σχολεία. Στόχος του εγχειρήματος δεν είναι -προφανώς- η υποκατάσταση της διά ζώσης διδασκαλίας, γι’ αυτό και τα μαθήματα είναι προσανατολισμένα στην επανάληψη και την εμβάθυνση της ήδη διδαχθείσας ύλης.
Μέσα από την κεντρική ιστοσελίδα της ΕΡΤ και συγκεκριμένα στο webtv.ert.gr/shows/mathainoume-sto-spiti/ διατίθενται ήδη και στο Ιντερνετ τα εξ αποστάσεως μαθήματα που διοργανώνει το υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο της τηλεκπαίδευσης που προβάλλεται κάθε μέρα στις 10 το πρωί. Σε ένα φιλικό προς τον χρήστη περιβάλλον, αμέσως μετά την τηλεοπτική μετάδοσή τους, τα μαθήματα θα αναρτώνται κάθε μέρα κατανεμημένα ανά σχολική τάξη, προκειμένου να είναι προσβάσιμα από τους μαθητές και τις μαθήτριες στον χρόνο που εκείνοι/ες επιθυμούν να τα παρακολουθήσουν.
πηγή: protothema.gr