Ήταν το 2003 όταν η Ελλάδα υπέγραψε την συμφωνία προμήθειας 20 ελικοπτέρων ΝΗ-90, έναντι $ 657.523.069. Όμως παρελήφθησαν τα πρώτα 14 και τα υπόλοιπα 6 έμειναν στο… ράφι! Επί χρόνια η διαθεσιμότητά τους ήταν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, λόγω διαφωνιών της πολιτικής ηγεσίας κι εν μέσω φιλολογίας περί σκανδαλώδους συμφωνίας. Μάλιστα, υπήρξε και περίοδος που ήταν και τα 14 NH-90 καθηλωμένα!
Η αρχή του προβλήματος ξεκίνησε το 2005 με την παραλαβή του πρώτου ελικοπτέρου, επί του οποίου προέκυψαν από τα στελέχη του ΓΕΣ 200 παρατηρήσεις. Έτσι ξεκίνησε ο πρώτος γύρος καθυστερήσεων, με την κατασκευάστρια εταιρεία το 2010 να αναλαμβάνει τις ευθύνες της αποδεχόμενη την ευθύνη καθυστέρησης στην παραλαβή των ελικοπτέρων και των ζητημάτων που προέκυψαν. Για να φτάσουμε στο 2015, οπότε με πολιτική απόφαση από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας παύθηκαν όλες οι διαδικασίες υποστήριξης (Follow on Support – FOS) αλλά και παραλαβής των εναπομεινάντων 6 ελικοπτέρων.
Χθες, στην Συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής των Ελλήνων μπήκαν οι τίτλοι τέλους στο σήριαλ των 16 χρόνων, με αίσια έκβαση για την Αεροπορία Στρατού.
Η Επιτροπή άναψε το «πράσινο φως» για την υποστήριξη των ελικοπτέρων (FOS) αλλά και τις διαδικασίες παραλαβής των επιπλέον 6 ελικοπτέρων από την παραγγελία των συνολικά 20 που είχε γίνει το 2003, με συνολική δαπάνη 50 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διαδικασίες από την αρμόδια επιτροπή του ΓΕΣ θα τρέξουν άμεσα, αφού όταν έκαναν την σχετική μελέτη βασίζονταν σε αυτή την εξέλιξη, κι έτσι μέσα στους επόμενους μήνες θα φανούν οι καρποί της προσπάθειας αυτής, με τις διαθεσιμότητες να αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο.
Ταυτόχρονα, σε ότι αφορά την παραλαβή των άλλων 6 ελικοπτέρων, αυτή θα γίνει σταδιακά, σε βάθος πενταετίας.
Στην Συνεδρίαση, που πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα, ήταν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (ι) Γεώργιος Μπλιούμης και ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Χαράλαμπος Λαλούσης, ο οποίος είχε και την ευθύνη ενημέρωσης επί των λεπτομερειών για τα ελικόπτερα.
Τα ατού των ΝΗ-90
Όπως είχαμε επισημάνει σε παλαιότερο άρθρο τα ΝΗ-90 έχουν ένα πολύ μεγάλο ατού, παρότι είναι πανάκριβα ως ελικόπτερα στην αγορά και την χρήση. Κι αυτό είναι το σέρβις. Σύμφωνα με την εταιρεία κατασκευής το σέρβις πρέπει να γίνεται ανά ένα μήνα, ανεξάρτητα από τις ώρες πτήσεις που έχει γράψει. Δηλαδή μπορεί να γράψει για παράδειγμα 500 ώρες πτήσεις σε ένα μήνα με την τιμή σέρβις να παραμένει η ίδια, σε αντίθεση για παράδειγμα με τα Chinook που ανά 250 ώρες χρειάζονται την καθιερωμένη συντήρηση.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όσο πιο πολύ χρησιμοποιούνται τα NH-90 τόσο πιο φθηνά βγαίνουν για τον προϋπολογισμό της Αεροπορίας Στρατού (ΑΣ), δημιουργώντας για να χρησιμοποιήσουμε και τον ακριβή όρο «οικονομίες κλίμακος». Και αυτό είναι μονόδρομος, σε ότι αφορά την χρήση τους, ώστε να εξισορροπηθεί τρόπον τινά το ωριαίο κόστος των 12.000 ευρώ.
Σε ότι αφορά τα επιχειρησιακά ατού, μπορούν να μεταφέρουν νύχτα, υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες, πετώντας ακόμη και λίγα μέτρα πάνω από τη θάλασσα, ομάδες των ειδικών δυνάμεων σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Για παράδειγμα, χρειάζονται μόλις 1 ώρα και 30 λεπτά για να πετάξουν από την Αθήνα ως το Καστελλόριζο.
Πηγή: Enikos.gr