Νέα δεδομένα φέρνει ο Μάιος στην εξίσωση της επένδυσης για την προσεχή σεζόν στα κανάλια. Ο πρώτος μήνας που καταγράφει αρνητικό πρόσημο στην πορεία της διαφημιστικής δαπάνης σε συνδυασμό με τον πληθωρισμό και την ακρίβεια, χτυπούν το «καμπανάκι» για τις διοικήσεις των τηλεοπτικών σταθμών, την ώρα που διαμορφώνουν τη στρατηγική τους για την προσεχή σεζόν με υψηλά κόστη και «πολεμικές» διαθέσεις λόγω του άκρατου ανταγωνισμού.
Αξίζουν τόσο μεγάλες επενδύσεις αν η δαπάνη συνεχίσει να κινείται προς τα κάτω; Λίγο πριν την εκπνοή της σεζόν και ενώ «τρέχουν» με πυρετώδεις ρυθμούς το κλείσιμο deal και το στήσιμο παραγωγών για την επόμενη, ο Μάιος πατάει το φρένο των εσόδων και ανοίγει μία νέα συνθήκη για τα κανάλια.
«Προσεχώς συγκράτηση στις επενδύσεις» εκτιμούν παράγοντες της τηλεοπτικής αγοράς που βλέπουν μπροστά, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη ξεκίνησε διάλογος μεταξύ των καναλιών για πιθανές λύσεις…
Στο μείον 10% ο Μάϊος- πέφτει το 5μηνο
Με μείωση της τάξεως του 10% σε σχέση με τη διαφημιστική δαπάνη του αντίστοιχου μήνα πέρυσι εκτιμάται ότι κλείνει ο Μάιος, παραδοσιακά ένα από τους πλέον δυνατούς μήνες για τη διαφήμιση. Η καθαρή πτώση που σημειώθηκε το Μάιο έρχεται μετά από έναν επίσης ασθενικό Απρίλιο που έδειξε την τάση προς τα κάτω, καθώς «έκλεισε» με 0 αύξηση έως -2 πτώση σε σχέση με πέρυσι.
Και όλα αυτά ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2022 έδωσε πολύ θετικά δείγμα σημειώνοντας διψήφια αύξηση, ενώ το πρώτο τετράμηνο (με τον Απρίλιο μέσα) παρέμεινε θετικό. Με το αρνητικό πρόσημο του Μαΐου, η διαφημιστική δαπάνη για το πεντάμηνο καταγράφει πλέον οριακή αύξηση (4%) ενώ αν συνεχίσει η πτώση αυτή και τον Ιούνιο, το εξάμηνο θα κλείσει στο μηδέν.
«Σπαζοκεφαλιά» και call for action
Από το συν 18% του Ιανουαρίου στο μείον 10% του Μαΐου, η απόκλιση στην πορεία της διαφημιστικής δαπάνης καταγράφεται ως προειδοποίηση και ηχεί στα αυτιά των ιθυνόντων ως call for action. «Με το σημαντικό φρενάρισμα του Μαΐου, θα δούμε σιγά-σιγά να αλλάζουν νοοτροπίες», αναφέρει έμπειρο στέλεχος της τηλεοπτικής αγοράς.
Τα οικονομικά δεδομένα καθώς και οι προοπτικές για γενίκευση της πορείας αυτής στην προσεχή σεζόν που εκτός των άλλων θα είναι και προεκλογική, προκαλούν προβληματισμό που λόγω ανταγωνισμού εξελίσσεται σε σπαζοκεφαλιά. Ακόμα, όμως, και αν μειώνεται η διαφημιστική πίτα, ποιος θα ρισκάρει να κάνει πίσω αναστέλλοντας τις προγραμματισμένες επενδύσεις του σε πρόγραμμα με τον κίνδυνο να «ποδοπατηθεί» από τους άλλους 4;
Το γεγονός ότι τα 5 πανελλαδικά κανάλια (Mega, ΑΝΤ1, Alpha, Star, Σκάι) «συνωστίζονται» στις πρώτες θέσεις του βάθρου συχνά με ελάχιστες αποκλίσεις στον μέσο όρο ημέρας, καθιστά εξόχως προβληματική οποιαδήποτε σκέψη για υποχώρηση. «Έχουμε πέντε κανάλια που τα χωρίζουν λεπτομέρειες. Όλοι θα προσπαθήσουν οι λεπτομέρειες αυτές, να είναι υπέρ τους. Και δυστυχώς, δεν υπάρχει φθηνός τρόπος να το κάνεις αυτό», αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος τηλεοπτικού σταθμού, τονίζοντας ότι οι επενδύσεις λόγω ανταγωνισμού είναι… μονόδρομος.
Διάλογος ανάμεσα στα κανάλια χάριν… οικονομίας
Η νέα συνθήκη που δημιουργεί ο Μάιος, αλλάζει ωστόσο τα δεδομένα και χαμηλώνει… εικονικά τα «χαρακώματα». Ο προβληματισμός των καναλιών για την συγκράτηση της διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση μετουσιώνεται ήδη σε πεδίο διαλόγου.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, στα μετόπισθεν των καναλιών ξεκίνησε διάλογος με γνώμονα το τι μπορεί να γίνει ώστε να επιτευχθεί οικονομία πόρων και δυνάμεων προς όφελος όλων. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, ήδη βολιδοσκοπεί ο ένας τον άλλον για τις προθέσεις εν όψει της νέας σεζόν ενώ αναζητείται κοινή βάση. Στο πεδίο αυτό εξετάζεται το θέμα της έναρξης της σεζόν σε ότι αφορά τα μεγάλα πρότζεκτ της prime time όπου καταγράφεται το υψηλότερο κόστος επένδυσης.
Μείωση επεισοδίων – εκτός διαλόγου, ο ΣΚΑΪ
Από τις συζητήσεις αυτές εξαιρείται -όπως αναφέρουν πηγές- ο Σκάι ο οποίος ακολουθεί πάγια την τακτική της πολύ πρόωρης πρεμιέρας, όπως έκανε πέρυσι με το Big Brother στα τέλη Αυγούστου και αναμένεται να επαναλάβει και φέτος με το Love island. Για τις… λοιπές (πλήν Σκάι) δυνάμεις, το ζητούμενο που φέρεται να έχει πέσει στο τραπέζι και να εξετάζεται είναι οι πρεμιέρες των μεγάλων πρότζεκτ να γίνουν προς το τέλος Σεπτεμβρίου, ενώ συζητούνται και άλλοι τρόποι για να επιτευχθεί οικονομία χωρίς να ανασταλούν προγράμματα.
Ο στόχος της συγκράτησης του κόστους καθίσταται εξαιρετικά δύσκολος σε περιβάλλον ακραίου ανταγωνισμού όπου όλα τα κόστη στην ελληνική αγορά, -από αμοιβές τεχνικών και ηθοποιών έως κοστολόγια παραγωγών- έχουν ξεφύγει προς τα πάνω λόγω της μεγάλης ζήτησης. Κοινώς όλες οι παραγωγές είναι ακριβότερες απ’ ότι πέρυσι. Με το δεδομένο αυτό, η λύση που εξετάζεται εφόσον δύσκολα μπορεί τώρα να γίνει συγκράτηση στα κόστη παραγωγής, είναι να μειωθεί ο συνολικός αριθμός των επεισοδίων για τα προγράμματα της prime time.
Γενναία «σοδειά», έμφαση στη μυθοπλασία
Στον αντίποδα των παρασκηνιακών διαβουλεύσεων με στόχο τη συγκράτηση του κόστους στην τηλεόραση, τα κανάλια από κεκτημένη ταχύτητα που υπαγορεύει ο ακραίος ανταγωνισμός, προχωρούν ακάθεκτα γεμίζοντας τη φαρέτρα τους με «όπλα» περιεχόμενου, ενώ στο φουλ δουλεύουν οι μηχανές για τα προγράμματα του Σεπτεμβρίου που επιφυλάσσουν γενναία σοδειά νέων παραγωγών με έμφαση στην μυθοπλασία. Αν μετρήσει κανείς και την ΕΡΤ, συνολικά θα βγουν στον αέρα την προσεχή σεζόν τουλάχιστον 20 σειρές μυθοπλασίας.
Το Mega συνεχίζει τη «Γη της ελιάς» για δεύτερη σεζόν, εντάσσει τη νέα κωμική σειρά των Μιχάλη Ρέππα-Θανάση Παπαθανασίου «Μαίρη, Μαίρη, Μαίρη» και βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις για να εξασφαλίσει μια ακόμα καθημερινή σειρά, το «Μαύρο ρόδο». Παράλληλα, το Μεγάλο Κανάλι ρίχνει στη μάχη και το πολυαναμενόμενο «Maestro» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη με 9 επεισόδια και κόστος 250.000 ευρώ ανά επεισόδιο. Αυτά για αρχή…
Με συνδυασμό σειρών και ριάλιτι θα «χτυπήσει» ο Σκάι, με την κοινωνική σειρά «Στοργή» με τη Μαρία Ναυπλιώτου σε ρόλο ψυχολόγου και άλλη μία σειρά για τον έρωτα μιας μετανάστριας από τη Συρία με έναν Έλληνα. Μετά τις 23.00 καθημερινά, η prime time του Σκάι θα μας «ξεβράζει» στο Love island, ριάλιτι σχέσεων για ζευγάρια με επικρατέστερη παρουσιάστρια την Ηλιάνα Παπαγεωργίου.
Με τρεις σειρές σχεδιάζει να καλύψει το κενό των «Άγριων Μελισσών» ο ΑΝΤ1, μια δραματική που βασίζεται σε τουρκικό σίριαλ και δύο κωμικές σειρές, εκ των οποίων η μία αποτελεί πρωτότυπο σενάριο, ενώ στις αρχές του 2023, έρχεται στον ΑΝΤ1 η «Μάγισσα» ένα αστυνομικό θρίλερ που διαδραματίζεται το 1818 στην Πελοπόννησο δια χειρός Μελίνας Τσαμπάνη και Πέτρου Καλκόβαλη. Στο μίγμα προγράμματος του ΑΝΤ1 μπαίνει και το επιχειρηματικό ριάλιτι για start-ups «Shark Tank» με τον Σάκη Τανιμανίδη. Δυνατό «χαρτί» για την άντληση διαφημιστικών πακέτων αποτελεί το Μουντιάλ 2022 με τουλάχιστον 32 αγώνες να μεταδίδονται από τη συχνότητα του ΑΝΤ1 TV.
Το Star επιμένει για μια ακόμη χρονιά με κυρίαρχη τυπολογία προγράμματος τα ριάλιτι, προσθέτοντας ένα ακόμα. Το Asia Express με παρουσιαστή τον Πέτρο Πολυχρονίδη και τη Ζενεβιέβ Μαζαρή, που ακολουθεί 9 ζευγάρια παικτών σε ένα περιπετειώδες ταξίδι από την Καμπότζη, το Λάος και την Ταϋλάνδη, με μόνο 1 ευρώ την ημέρα στην τσέπη. Παράλληλα, έρχεται ο νέος κύκλος του GNTM με τη Βίκυ Καγιά ως πρώτο βιολί, και με διαγωνιζόμενες μόνο γυναίκες χωρίς ηλικιακό περιορισμό. Στα σχέδια του Star είναι και μία σειρά, με τίτλο «Φαντάσματα».
Αντεπίθεση με υψηλή επένδυση και στο OPEN
Με δυναμικό τρόπο αναμένεται να «αντεπιτεθεί» και το Open, μετά από μία σεζόν που το βρήκε να κοιτάζει από σημαντική απόσταση τους άλλους 5 προπορευόμενους τηλεοπτικούς σταθμού. Στο κανάλι του Κορωπίου συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για την είσοδο των νέων μετόχων Δημήτρη Μπάκου και Γιάννη Καϋμενάκη, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι στο μετοχικό σχήμα του Open αναμένεται να υπάρξει και τρίτος νέος μέτοχος.
Την ίδια στιγμή και ενώ βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι διεργασίες για την πώληση μεριδίου του Open, πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Ιβάν Σαββίδης σχεδιάζει υψηλή επένδυση για την ενίσχυση του προγράμματος, που θα αρθεί μάλιστα στο ύψος της πρώτης του χρονιάς ως ιδιοκτήτης του καναλιού το 2018. Σύμφωνα με πληροφορίες, το μπάτζετ για το πρόγραμμα της νέας σεζόν στο Open αναμένεται να αγγίξει τα 30 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σημαντικές επενδύσεις θα γίνουν στον τομέα της μυθοπλασίας.
Οι ιθύνοντες του σταθμού σχεδιάζουν συνολικά 4 σειρές, ενώ ήδη έχουν υπογράψει συμφωνία με τον Μανούσο Μανουσάκη για την επιστροφή του «Κόκκινου ποταμιού», ο πρώτος κύκλος του οποίου αποτέλεσε την πλέον επιτυχημένη παραγωγή του Open τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Την ίδια στιγμή, σχεδιάζει και άλλη καθημερινή σειρά εποχής που θα διαδραματίζεται τη δεκαετία του ’50, σε σκηνοθεσία Βασίλη Τσελεμέγκου και σε σενάριο του Δημήτρη Αποστόλου και της Ρένας Ρίγγα.
Το Open σχεδιάζει να επιστρέψει δυναμικά στην μάχη της prime time με πρωτότυπο ελληνικό περιεχόμενο, ενώ ζητούμενο είναι και η σημαντική ενίσχυση της ενημέρωσης που ανέδειξε το κανάλι την περίοδο έναρξης της εισβολής στην Ουκρανία. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε προχωρημένες συζητήσεις για να ενταχθεί στο Open και να αναλάβει κεντρικό ρόλο στα δελτία ειδήσεων βρίσκεται ο Νίκος Στραβελάκης, ο οποίος αποχωρεί από τον Σκάι στις 30 Ιουνίου.
πηγή: marketingweek