Όπως
αποκάλυψε ο Κώστας Πικραμένος σήμερα
στον δημοσιογράφο Κώστα Σαχίνη και στην
εκπομπή του στον 98.4
της εφημερίδας Νέα Κρήτη, ήδη από τον
Οκτώβριο του 2022 το Υπουργείο Κλιματικής
Αλλαγής και Πολιτικής Προστασίας
επικαιροποιεί τους χάρτες του με τις
ζώνες επικινδυνότητας για πλημμύρες
σε όλη την Ελλάδα.
Ο
επικαιροποιημένος
χάρτης της Πολιτικής Προστασίας τον
Οκτώβριο του 2022 με τις ζώνες επικινδυνότητας
πλημμύρας σε κίτρινο χρώμα έχουν
καταγραφεί με ακρίβεια ακόμη και σε
χάρτη τον Οκτώβριο του 2022 ως ζώνες
επικινδυνότητας πλημμύρας, με κίτρινο
χρώμα.
Ήδη
από την Κυριακή
3 Σεπτεμβρίου του 2023,
το Εθνικό
Αστεροσκοπείο Αθηνών
έχει χτυπήσει καμπανάκι για το τι πρέπει
να αναμένουμε και όπως φαίνεται από τις
προγνώσεις που έχει εκδώσει σταδιακά
μέχρι τις 5 Σεπτεμβρίου 2023.
Ο
προγνωστικός χάρτης του Αστεροσκοπείου
Αθηνών με ανάλυση των κυρίων Κωλέτσης,
Ντάφης, Λαγουβάρδος την
Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2023 στις 11 το πρωί.
Ο
παραπάνω τελευταίος χάρτης πρόγνωσης
πριν από την καταστροφή συμπίπτει
απόλυτα με τις κίτρινες διαγραμμίσεις
του χάρτη της υπουργείου Πολιτικής
Προστασίας.
Που
σημαίνει ότι το υπουργείο Πολιτικής
Προστασίας, Περιφέρεια, Δήμοι και
Στρατός, μπορούσαν να έχουν λάβει μέτρα
με
διασπορά δυνάμεων, για απομάκρυνση
κατοίκων πριν από τις πλημμύρες, ασφάλεια
εγκαταστάσεων και μείωση των συνεπειών
από τις πλημμύρες και όχι να ειδοποιήσουν
στις 5:30 το πρωί τους κατοίκους, όταν ήδη
από τις 2:30 το πρωί η στάθμη του νερού
είχε φτάσει τα δυόμιση μέτρα!
Αντί
των παραπάνω άφησαν να εξελιχθεί μια
τραγωδία με ασύλληπτες διαστάσεις
καταστροφής τόσο σε ανθρώπινες ζωές
και περιουσίες, διαγράφοντας μονοκονδυλιά
το 5% του Ελληνικού ΑΕΠ, μια εν δυνάμει
υγειονομική βόμβα και σε βάθος χρόνου
καταστροφή ακόμα μη δυνάμενη να καταγραφεί
για τους κατοίκους της περιοχής, για
την δυνατότητα του αν θα μπορούν να
καλλιεργήσουν την γή τους και φυσικά
για τον κρίσιμο τομέα της κτηνοτροφικής
παραγωγής και τυροκομίας.
Ειδικότερα
σύμφωνα με τον κ. Πικραμένο*:
”Πολιτική
Προστασία (1995)
H
απο-στρατιωτικοποίηση της Πολιτικής
Σχεδίασης Έκτακτης Ανάγκης έλαβε χώρα
με το ν.2344/1995. Για πρώτη φορά εισάγεται
η έννοια της Πολιτικής Προστασίας (ΠΠ)
ενώ η κύρια καινοτομία εντοπίζεται στην
εμπλοκή πλέον τόσο των Δήμων όσο και
των ιδιωτικών επιχειρήσεων στο μηχανισμό
αυτής. Ο ν. 2344/1995 δεν αναγνώριζε σαφείς
αρμοδιότητες στους ΟΤΑ Α’ Βαθμού
διατηρώντας τις Νομαρχίες ως τους
κύριους φορείς υλοποίησης των τοπικών
ΣΑΕΑ.
”Πολιτική
Προστασία (1995)
H
απο-στρατιωτικοποίηση της Πολιτικής
Σχεδίασης Έκτακτης Ανάγκης έλαβε χώρα
με το ν.2344/1995. Για πρώτη φορά εισάγεται
η έννοια της Πολιτικής Προστασίας (ΠΠ)
ενώ η κύρια καινοτομία εντοπίζεται στην
εμπλοκή πλέον τόσο των Δήμων όσο και
των ιδιωτικών επιχειρήσεων στο μηχανισμό
αυτής. Ο ν. 2344/1995 δεν αναγνώριζε σαφείς
αρμοδιότητες στους ΟΤΑ Α’ Βαθμού
διατηρώντας τις Νομαρχίες ως τους
κύριους φορείς υλοποίησης των τοπικών
ΣΑΕΑ.
Πολιτική
Προστασία (2002)
Τέσσερα
χρόνια μετά την ψήφιση του ν. 2641/1998, θα
καταργηθούν τα άρθρα που αφορούν θέματα
Πολιτικής Προστασίας με βάση το ν.
3013/2002. Θα προηγηθεί ο μεγάλος σεισμός
της Αθήνας (1999) που θα οδηγήσει στην
αναβάθμιση της Πολιτικής Προστασίας.
Με βάση το νέο νόμο θα εκπονηθούν τα
Γενικά Σχέδια Αντιμετώπισης Εκτάκτων
Αναγκών (ΓΣΑΕΑ) ανά κίνδυνο (σεισμοί,
πυρκαγιές, πλημμύρες, ηφαίστειο Σαντορίνης,
βιομηχανικά ατυχήματα). Με βάση το άρθ.6
προβλέπεται στον κρατικό προϋπολογισμό
η κατανομή πιστώσεων για τους δήμους
κατόπιν εισηγήσεως της Γενικής Γραμματειας
Πολιτικής Προστασίας η οποία έχει και
την ευθύνη της παρακολούθησης της
εφαρμογής της Ετήσιας Εθνικής ΠΠ σε
επίπεδο Δήμου.
Οδηγία
2007/60
Η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποστείλει
προειδοποιητική επιστολή που εκδόθηκε
στις 9 Φεβρουαρίου 2022, με την οποία καλεί
τη χώρα μας να επικαιροποιήσει τους
χάρτες επικινδυνότητας πλημμύρας και
τους χάρτες κινδύνων πλημμύρας, «όπως
απαιτείται από την οδηγία για την
αξιολόγηση και τη διαχείριση των κινδύνων
πλημμύρας (2007/60/ΕΚ)». Η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή, αφού παρήλθε και η τελευταία
προθεσμία, κινεί νομική διαδικασία κατά
της Ελλάδας και άλλων κρατών που δεν
συμμορφώθηκαν στην οδηγία. Η Ελλάδα,
παρά τις προειδοποιήσεις δεν συμμορφώθηκε,
αν και όφειλε να είχε κοινοποιήσει
αρχικά τους χάρτες από τον Δεκέμβριο
του 2019. Οι χάρτες επικινδυνότητας
πλημμύρας θα πρέπει να καλύπτουν τις
γεωγραφικές περιοχές που θα μπορούσαν
να πλημμυρίσουν, ενώ οι χάρτες κινδύνων
πλημμύρας δείχνουν τις πιθανές αρνητικές
συνέπειες που συνδέονται με αυτά τα
σενάρια πλημμύρας. Οι εν λόγω χάρτες
αποτελούν τη βάση για την κατάρτιση
σχεδίων διαχείρισης των κινδύνων
πλημμύρας.
Μελέτες
– Χάρτης βάσει της Οδηγίας 2007
Ο
γραμματέας της Κ.Π.Ε. του ΠΑΣΟΚ, Ανδρέας
Σπυρόπουλος σε τηλεοπτική του εμφάνιση
(10/9/2023) αποκάλυψε ότι «Σας λέω, λοιπόν,
πως υπήρξε μελέτη και αποτύπωση της
επικινδυνότητας των ποταμών στη Θεσσαλία
και πανελλαδικά το 2016. Το 2018 βγήκαν οι
χάρτες επικινδυνότητας καθώς και οι
αντίστοιχες παρεμβάσεις όσον αφορά
στην πρόληψη, την προστασία, την ετοιμότητα
και την αποκατάσταση των αντίστοιχων
σημείων. Σας παραθέτω τον χάρτη
επικινδυνότητας της Θεσσαλίας. Είκοσι
δυο έργα δημοσιευμένα σε ΦΕΚ για τις
παρεμβάσεις και έργα που έπρεπε να
γίνουν στην περιοχή. Κανένα από αυτά τα
είκοσι δύο έργα δεν έχει ολοκληρωθεί.
Αυτή η καθυστέρηση έχει τη σφραγίδα του
νυν περιφερειάρχη – εκλεγμένου με τη
Νέα Δημοκρατία – και της κυβέρνησης
του κ. Μητσοτάκη, ο οποίος το 2020 μετά την
κακοκαιρία του Ιανού έκανε επισκέψεις
στις πληγείσες περιοχές, αλλά τρία
χρόνια μετά συζητάμε πάλι για τα ίδια.
Αυτές είναι τεράστιες πολιτικές ευθύνες».
Νόμος
Χαρδαλιά
«H
Eλλάδα έχει έναν σχετικά σύγχρονο νόμο
για την πολιτική προστασία που έχει
ψηφισθεί το 2020 (4662). Εχει μια γενική
γραμματεία που μέσα στον κορωνοϊό έγινε
υφυπουργείο (σ.σ. τώρα υπουργείο), άντλησε
πόρους και αρμοδιότητες και πέτυχε
κάποιες βελτιώσεις (εκκενώσεις, καθαρισμοί
οικισμών) αλλά σύστημα πολιτικής
προστασίας δεν διαθέτει. Ο νόμος για
την πολιτική προστασία του 2020 είναι
ένας σύγχρονος νόμος με μηχανισμούς
για την εκτίμηση των κινδύνων που
απειλούν τη χώρα, αλλά και ενδιάμεσα
στάδια για τη μείωση αυτών των κινδύνων.
Υπάρχει όμως άλλη μία 20αδα νόμων που
εμποδίζουν αυτόν τον νόμο να εφαρμοσθεί»,
σημειώνει σε άρθρο της η Καθημερινή το
2021!
Ενα
μήνα πριν την… λάσπη
“Συνεχίζουμε
να επενδύουμε σε έργα που δημιουργούν
συνθήκες ασφάλειας και έχουμε σε εξέλιξη
ένα πρωτόγνωρο πρόγραμμα καθαρισμών
σε ποτάμια και χειμμάρους για τον
μετριασμό των επιπτώσεων από πλημμυρικά
φαινόμενα» δηλώνε ο Περιφερειάρχης
Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός.
Αθωράκιστη
ΕΜΥ
Στο
υπ΄αριθμόν Α1841/05-10-2022 έγγραφο της Γενικής
Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας που
ακολουθεί με τίτλο: «Έργα και μέτρα
πρόληψης για την αντιμετώπιση των
πλημμυρικών φαινομένων – Προπαρασκευαστικές
δράσεις εμπλεκομένων φορέων», σημειώνεται
μεταξύ άλλων: «Σημειώνεται ότι στην
Ελλάδα δεν υπάρχει θεσμοθετημένος
φορέας,
εξειδικευμένος στην υδρολογία, αρμόδιος
για την έκδοση επίσημης προειδοποίησης
σχετικά με τον κίνδυνο
πλημμύρας,
σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο, με την
χρήση κατάλληλων μοντέλων προσομοίωσης
υδρολογικού ισοζυγίου της λεκάνης
απορροής, μετά τη λήψη της πρόγνωσης
από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία
για την ένταση, τη διάρκεια και τη χωρική
κατανομή των βροχοπτώσεων. Επιπρόσθετα,
για
τον ακριβέστερο χωρικό και χρονικό
προσδιορισμό
εμφάνισης ενός πλημμυρικού φαινομένου
σε μια λεκάνης απορροής, απαιτείται
και η βραχυπρόθεσμη πρόγνωση της έντασης
και κατανομής
των βροχοπτώσεων. Η βραχυπρόθεσμη
πρόγνωση καιρού (nowcasting) απαιτεί την
χρήση ειδικών
μετεωρολογικών RADAR σε
συνδυασμό με δεδομένα επίγειών σταθμών
και άλλων μετεωρολογικών παραμέτρων
σε πραγματικό χρόνο, καθώς και κατάλληλο
λογισμικό το οποίο μπορεί να προβλέψει
την εξέλιξη των φαινομένων τις επόμενες
ώρες. Στην
Ελλάδα δεν υπάρχει μέχρι σήμερα η
δυνατότητα βραχυπρόθεσμης πρόγνωσης
καιρού από την Ε.Μ.Υ.»!
*Ο
Κώστας Πικραμένος, είναι
διευθυντής ερευνών της CP Consulting (εταιρία
εκπόνησης στρατηγικών μελετών) και
Εμπειρογνώμωνας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
για θέματα στρατηγικής ασφάλειας.
Ταμείο
Ανθεκτικότητας
Μέχρι
τις 30.06.2023 από τα συνολικά 14 έργα που
έχουν ενταχθεί στους πυλώνες «Πράσινη
μετάβαση» και «Ιδιωτικές επενδύσεις
και μετασχηματισμός της οικονομίας»
συνολικού ποσού 187,63 εκατ. ευρώ έχουν
εκταμιευθεί μόλις 938.000 ευρώ (μόλις το
0,49%), ενώ έχουν πιστωθεί (έχουν δηλαδή
μεταφερθεί προς τις υπηρεσίες) μόλις
11,92 εκατ. ευρώ (μόλις το 6,35%)! Το εξοργιστικό
είναι ότι ολόκληρο το ποσό που έχει
εκταμιευθεί αφορά έργα συμβουλευτικής
υποστήριξης (οι σύμβουλοι που λαμβάνουν
χρήματα τα οποία θωρούνται «αέρας» και
ως εκ τούτου μη μετρήσιμα). Σύμφωνα με
τις καταγραφές από το «Ελλάδα 2.0» στον
πυλώνα «Πράσινη μετάβαση» έχουν ενταχθεί
τα εξής μέτρα για το υπουργείο Κλιματικής
Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας:
Εναέρια
κέντρα επιτήρησης, ελέγχου και διαχείρισης
επιχειρήσεων προϋπολογισμού 7 εκατ.
ευρώ με μηδενικές πιστώσεις.
Αναβάθμιση
– εκσυγχρονισμός δύο Super Puma προϋπολογισμού
3 εκατ. ευρώ με πίστωση 600.000 ευρώ και
μηδενική εκταμίευση.
Αγορά
έντεκα αμφίβιων πυροσβεστικών αεροσκαφών
για τα νησιωτικά συμπλέγματα προϋπολογισμού
35 εκατ. ευρώ και μηδενικές πιστώσεις.
Αγορά
μηχανών πυρόσβεσης και άλλου οχήματος
απόκρισης για το Πυροσβεστικό Σώμα
προϋπολογισμού 86,6 εκατ. ευρώ με μηδενικές
πιστώσεις.
Κινητά
κέντρα διοίκησης και επιτόπιου ελέγχου
στις 13 περιφέρειες της χώρας προϋπολογισμού
8,68 εκατ. ευρώ με μηδενικές πιστώσεις.
Προμήθεια
πτυσσόμενων μεταφερόμενων γεφυρών για
την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών
προϋπολογισμού 15,5 εκατ. ευρώ με μηδενικές
πιστώσεις.
Σύστημα
διαχείρισης στόλου οχημάτων GPS
Πυροσβεστικού Σώματος, οχημάτων
πολιτικής προστασίας περιφερειών και
δήμων προϋπολογισμού 3,72 εκατ. ευρώ με
πιστώσεις 3,72 εκατ. ευρώ.
Οριζόντια
τεχνική βοήθεια για δράσεις αρμοδιότητας
του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και
Πολιτικής Προστασίας προϋπολογισμού
7,47 εκατ. ευρώ με πιστώσεις 7,47 εκατ. ευρώ
και εκταμίευση 930.000 ευρώ.
Τεχνική
βοήθεια των δράσεων του υπουργείου
Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής
Προστασίας προϋπολογισμού 55.000 ευρώ με
μηδενικές πιστώσεις