Με την αρωγή των... offshore φαίνεται πως έχει καταφέρει να συντηρήσει τον στόλο των πολυτελών γιοτ του ο Ρομάν Αμπράμοβιτς.
Σύμφωνα με τον «Guardian», ο Αμπράμοβιτς ήταν πάντα μεγαλόψυχος με τα γιοτ του, όπως δείχνουν τα έγγραφα που φέρνει νέα έρευνα στο φως της δημοσιότητας, με διεθνή Μέσα και το Bureau of Investigative Journalism να αποκαλύπτει πώς ένα σύστημα offshore βοήθησε τις εταιρείες που ανήκουν στον δισεκατομμυριούχο να αποφύγουν δασμούς που ενδεχομένως να ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια.
Τα αρχεία δείχνουν πώς χρησιμοποιήθηκαν υπεράκτιες εταιρείες για να δημιουργηθεί μια μυθοπλασία: ότι πέντε από τα υπεργιότ του Αμπράμοβιτς νοικιάζονταν σε πελάτες για εμπορικούς σκοπούς.
Αυτό επέτρεψε στις εταιρείες εκμετάλλευσης των σκαφών να αποφύγουν την καταβολή ΦΠΑ για έναν μακρύ κατάλογο εξόδων, όπως το κόστος ανεφοδιασμού του Eclipse ύψους 2 εκατ. δολαρίων ανά δεξαμενή, ενώ οι φάκελοι υποδηλώνουν ότι ο ΦΠΑ μπορεί να έπρεπε να καταβληθεί στην Ιταλία, την Κύπρο και σε ορισμένες άλλες χώρες της ΕΕ.
Οι δικηγόροι του Αμπράμοβιτς δήλωσαν ότι ενεργούσε πάντα σύμφωνα με τις επαγγελματικές φορολογικές συμβουλές και αρνήθηκαν ότι γνώριζε ή ήταν προσωπικά υπεύθυνος για οποιαδήποτε φερόμενη φοροδιαφυγή.
Από το 1999 έως το 2010, σύμφωνα με τα έγγραφα, τα γιοτ του Αμπράμοβιτς ανήκαν το καθένα σε ξεχωριστές εταιρείες, όλες εγγεγραμμένες στις Βρετανικές Παρθένες Νήσους (BVI) και οι ίδιες ανήκαν σε ένα καταπίστευμα με έδρα την Κύπρο, του οποίου ο Αμπράμοβιτς ήταν ο δικαιούχος.
Σταδιακά οι εταιρείες εκμίσθωναν τα σκάφη τους στην Blue Ocean Yacht Management, η οποία επίσης ανήκε τελικά στον Αμπράμοβιτς, με αντάλλαγμα εκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Η Blue Ocean αναπλήρωνε το κόστος της εκμισθώνοντας με τη σειρά της τα σκάφη αναψυχής για «κρουαζιέρες» διάρκειας μιας εβδομάδας, δημιουργώντας έσοδα για την κάλυψη της συντήρησης, των επισκευών, του πληρώματος και των καυσίμων.
Οι φάκελοι δείχνουν ότι οι μόνοι πελάτες της Blue Ocean ήταν μια χούφτα εταιρείες του BVI, οι οποίες ανήκαν όλες στον ίδιο τον Αμπράμοβιτς, με τον Ρώσο ολιγάρχη επί της ουσία να νοικιάζει τα ίδια του τα σκάφη (!).