Συμβάσεις
αορίστου χρόνου με «μπλοκάκια», φαίνεται
πως είναι η... κανονικότητα για τους
εργαζόμενους στους σιδηροδρόμους που
δεν υπάγονται στο καθεστώς μονιμότητας
του Δημοσίου, σύμφωνα με τον Γιάννη
Καρούζο. Ο εργατολόγος κατήγγειλε πως
εργαζόμενοι διαμαρτύρονταν έντονα για
τα ζητήματα ασφαλείας στους ελληνικούς
σιδηρόδρομους, πριν το δυστύχημα στα
Τέμπη και η απάντηση που έπαιρναν ήταν...
εξώδικα.
«Οι εργαζόμενοι
σε αυτές τις εταιρείες είναι αορίστου
χρόνου, ιδιωτικού δικαίου. Δεν υπάρχει
αυτό που ακούγεται από ορισμένους... Δεν
υπάγονται στο καθεστώς μονιμότητας του
Δημοσίου. Αυτοί οι εργαζόμενοι απολύονται
οποτεδήποτε. Μιλάμε για ένα επισφαλές
καθεστώς που έχει να κάνει με το χαρακτήρα
του ιδιωτικού τομέα, που είναι η σύμβαση
αορίστου χρόνου.
Ελέγχονται
πειθαρχικά, έχουν συλλογικές συμβάσεις,
κανονισμούς προσωπικού. Από ότι προκύπτει,
η ευθύνη ξεκινάει από έναν αλλά
διακλαδώνεται και αναπτύσσεται σε
επίπεδο ιεραρχίας και όχι σε επίπεδο
οριζόντιας ευθύνης» είπε ο κ. Καρούζος
για να τονίσει πως «έχω στα χέρια μου
συγκλονιστικά εξώδικα».
Ο κ. Καρούζος
αναφέρθηκε μιλώντας στο OPEN, στο εξώδικο
της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης
στις 31 Οκτωβρίου 2022 προς τον ΟΣΕ, το
υπουργείο Μεταφορών, τη ΡΑΣ και την
Hellenic Train: «λες και ήξεραν τι θα συμβεί!
Οι άνθρωποι γράφουν "ζητάμε την άμεση
αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής,
τηλεδιοίκηση, φωτοσήματα, ETCS. Η ασφάλεια
του δικτύου είναι εδώ και χρόνια
προβληματική". Ο ΟΣΕ απάντησε με
εξώδικο και είπε πως όσα λένε είναι
συκοφαντικά και θα υποστείτε τις
συνέπειες» ανέφερε ο κ. Καρούζος.
«Στον βασικό
κανόνα του εργατικού δικαίου υπάρχει
η υγιεινή και πρόληψη του επικείμενου
κινδύνου στον χώρο εργασίας. Οι ευθύνες
απ' ότι φαίνεται δεν είναι προς τα κάτω,
είναι προς τα πάνω! Κάποιο στέλεχος που
έχει την ευθύνη της υγιεινής και
ασφάλειας. Τι συνέβη; Είχαν επισημανθεί
από τους διευθύνοντες του Οργανισμού
τα ζητήματα ασφαλείας;», διερωτήθηκε ο
εργατολόγος. Ο ΓΓ της ΓΣΕΕ, Νίκος
Κιουτσιούκης σχολίασε πως τα εξώδικα
«είναι η πραγματική αλήθεια. Οι συνάδελφοι
αυτοί ανέβαιναν σε αυτά τα τρένα και
δεν έκαναν ένα εξώδικο στην Hellenic Train.
Επρεπε να κάνουν αντίστοιχο εξώδικο
όπως στον ΟΣΕ».
Το «προφητικό»
εξώδικο
Το εξώδικο
όπως δημοσιεύτηκε στη σελίδα της
Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης:
«ΕΞΩΔΙΚΟ
ΠΡΟΣ ΟΣΕ, Υπουργείο Μεταφορών και
Υποδομών, ΡΑΣ και Hellenic Train.
Με
λύπη/προβληματισμό σας αναφέρουμε, ότι
παρά τις διαρκείς επισημάνσεις μας,
διαμαρτυρίες μας και πρωτίστως τις
συνεχείς εκκλήσεις μας προς αποκατάσταση
εντεινόμενων προβλημάτων του σιδηροδρομικού
δικτύου, ότι –δυστυχώς- επιβεβαιώθηκαν
οι φόβοι τραυματισμών που σας είχαμε
εκφράσει. Διαπιστώνουμε διαρκώς την
κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής
υποδομής, την έλλειψη συντήρησης της
(που αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες
που καθημερινά δίνονται στους
μηχανοδηγούς), την μη λειτουργία
φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και
πολλά έτη, την μη λειτουργία του συστήματος
ETCS (European Traffic Control System– του οποίου η θέση
σε λειτουργία προστατεύει έναντι στο
ανθρώπινο λάθος) η οποία δεν λειτούργησε
ποτέ παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί
στις μηχανές!
Επίσης
διαπιστώνουμε τα κάτωθι:
Την μη
λειτουργία της τηλεματικής στους
σταθμούς, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει
ενημέρωση στο επιβατικό κοινό για τις
καθυστερήσεις και αλλαγές στα δρομολόγια
και οι επιβάτες να εξαγριώνονται και
να επιτίθενται στους μηχανοδηγούς! Διαπιστώνουμε επίσης το κλείσιμο των
σταθμών σε περιφερειακές πόλεις λόγω
έλλειψης σταθμαρχών, που δημιουργεί
προβλήματα στα τρένα και στην πύκνωση
των δρομολογίων. Την ελλιπή περίφραξη
της υποδομής, με αποτέλεσμα να είναι
εύκολη πρόσβαση σε πεζούς σε πολλά
σημεία, συνεπεία της οποίας υπάρχει
συνεχώς απώλεια ανθρώπινων ζωών.
Την πυκνή
βλάστηση πλησίον της υποδομής που
περιορίζει την ορατότητα και καλύπτει
ακόμα και σήματα γραμμής, την εδώ και
15 έτη (!) μη λειτουργία συστημάτων
ασφαλείας και φωτισμού εντός των σηράγγων
στον Προαστιακό Αθήνας (Μέγαρα) αλλά
και την αδυναμία επικοινωνίας όταν ένα
τρένο βρίσκεται μέσα σε αυτές! Την μη
συντήρηση του δικτύου ηλεκτροκίνησης
που έχει σαν αποτέλεσμα καθυστερήσεις
στα δρομολόγια, ενώ στις 25 Οκτωβρίου
2022, μηχανοδηγός μας, τραυματίστηκε και
νοσηλεύτηκε (έλαβε μάλιστα άδεια
ασθένειας 7 ημερών από το ως άνω εργατικό
ατύχημα), καθώς η αμαξοστοιχία Προαστιακού
Αθήνας (υπ’αριθμ. 1534) προσέκρουσε σε
καλώδια ηλεκτροκίνησης που κρέμονταν
και ήταν υπό τάση!
Απόδειξη δε
των ως άνω και της κάκιστης κατάστασης
της υποδομής είναι οι 3 εκτροχιασμοί σε
διάστημα 2 μηνών!!
Α) 1 Αυγούστου
2022 εκτροχιασμός 1521 στην Τιθορέα,
Β) 10 Οκτωβρίου
2022 εκτροχιασμός προαστιακής αμαξοστοιχίας
στο Λιανοκλάδι,
Γ) 21 Οκτωβρίου
2022 εκτροχιασμός 882 στην περιοχή της
Τιθορέας.
Αποτέλεσμα
όλων αυτών είναι να απαξιώνεται ο
σιδηρόδρομος, παρά τις αγωνιώδεις
προσπάθειες των μηχανοδηγών, αλλά και
της εταιρείας HellenicTrain που δρομολογεί
λεωφορεία προς εξυπηρέτηση του επιβατικού
κοινού μετά από κάθε συμβάν.
Κατόπιν των
ανωτέρω, δεδομένου ότι έχουν εξαντληθεί
τα όρια ανοχής των εργαζομένων μηχανοδηγών,
με την παρούσα σας εκφράζουμε την έντονη
διαμαρτυρία και αντίθεσή μας για τα
προβλήματα που ήδη έχουν διαπιστωθεί,
σας καλούμε δε να προβείτε άμεσα αυτήν
αποκατάσταση των ως άνω προβλημάτων
στην σιδηροδρομική υποδομή.
Διαμαρτυρόμαστε
έντονα για την επαπειλούμενη διατάραξη
της υγείας και της ασφάλειάς μας εξαιτίας
των προβλημάτων στο δίκτυο και σας
καλούμε να λάβετε όλα τα απαιτούμενα
μέτρα για την εξασφάλιση της υγείας και
της ασφάλειάς μας. Σας καλούμε επίσης
να μας εξηγήσετε εγγράφως, εντός 15 ημερών
από την κοινοποίηση της παρούσας, για
τα μέτρα που προτίθεστε να λάβετε. Σας
ενημερώνουμε ότι προτιθέμεθα να προβούμε
σε κινητοποιήσεις από την κοινοποίηση
της παρούσας τους όλους τους ανωτέρω
λόγους.
Αρμόδιος
Δικαστικός Επιμελητής παραγγέλλεται
να επιδώσει την παρούσα σε εκείνους
προς τους οποίους απευθύνεται.
Αθήνα, 31 Οκτωβρίου 2022».