Στην ομάδα των Αμερικανών τεχνικών παραδίδεται εντός της εβδομάδας το πρώτο εκσυγχρονισμένο αεροσκάφος ναυτικών επιχειρήσεων (ΑΦΝΕ) P-3Β MLU προκειμένου να ξεκινήσει μία σειρά από εξαντλητικές δοκιμές στο έδαφος και στον αέρα, που εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν από έξι μήνες έως ένα έτος.
Αύριο, το αεροσκάφος βγαίνει από το βαφείο της ΕΑΒ, γεγονός που σηματοδοτεί την περάτωση των εργασιών αναβάθμισης του πρωτότυπου Ρ-3, σχεδόν δέκα χρόνια μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας. Ο χρόνος παράδοσης του αεροσκάφους στο Πολεμικό Ναυτικό, πάντως, παραμένει άγνωστος.
Πρόκειται, αναμφίβολα, για ένα εξόχως προβληματικό εξοπλιστικό πρόγραμμα των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων για το οποίο δαπανήθηκαν σχεδόν 500 εκατομμύρια ευρώ. Την εποχή της ανάθεσης (2015) ασκήθηκε σφοδρή κριτική για την επιλογή της πολιτικής ηγεσίας να προτεραιοποιήσει την αναβάθμιση αεροπλάνων που προσεγγίζουν τα 30 έτη σε ελληνική υπηρεσία έναντι άλλων προγραμμάτων όπως ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής των φρεγατών ΜΕΚΟ.
Η ιστορία έδειξε ότι η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, ως πλοίων πρώτης γραμμής, θα εξυπηρετούσε περισσότερο τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού που σήμερα αναζητεί εναγωνίως λύσεις στο ζήτημα των κύριων μονάδων επιφανείας, ενώ μεγάλο μέρος της αποστολής των ΑΦΝΕ αναλαμβάνουν πλέον τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και μάλιστα με πολύ μικρότερο κόστος κτήσης και υποστήριξης.
Δοκιμές
Το πρωτότυπο P-3 MLU θα ξεκινήσει άμεσα δοκιμές συστημάτων και αφού τις ολοκληρώσει με επιτυχία θα προχωρήσει στις πτητικές. Για τον σκοπό αυτό, βρίσκεται στην Ελλάδα μια μεγάλη ομάδα Αμερικανών μηχανικών, ηλεκτρονικών και πιλότων, οι οποίοι θα ελέγξουν εξονυχιστικά κάθε λειτουργία του αεροσκάφους προτού το παραδώσουν στο Πολεμικό Ναυτικό.
Καλωδιώσεις, συνδέσεις, υποσυστήματα, μηχανικά μέρη θα εξεταστούν ενδελεχώς, ενώ οποιαδήποτε δυσλειτουργία θα μπορούσε να πάει το πρόγραμμα αρκετούς μήνες πίσω μέχρι να εντοπιστεί και να αποκατασταθεί. Αλλωστε, είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται εκσυγχρονισμός των P-3 και η δυσκολία του εγχειρήματος μεγάλη, όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές.
Οι δοκιμές θα διαρκέσουν τουλάχιστον έξι μήνες, ενώ δεν αποκλείεται να ξεπεράσουν και το ένα έτος. Τόσο οι διαδικασίες εδάφους όσο και οι πτήσεις θα πραγματοποιηθούν στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα. Το αρχικό στάδιο δοκιμών περιλαμβάνει την ενεργοποίηση των ηλεκτρικών του αεροπλάνου και εφόσον δεν παρατηρηθεί κάποιο πρόβλημα, οι τεχνικοί θα επιχειρήσουν να θέσουν σε λειτουργία τους κινητήρες. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η δοκιμαστική τροχοδρόμηση και μετά οι πτήσεις, ενώ παράλληλα θα ελέγχονται και τα ηλεκτρονικά συστήματα που διαθέτει.
Εφόσον πιστοποιηθεί το πρωτότυπο, οι διαδικασίες αναβάθμισης στα υπόλοιπα αεροπλάνα του προγράμματος αναμένεται να ολοκληρωθούν ταχύτερα. Σημειώνεται ότι ένα Ρ-3 πετάει ήδη για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Πρόκειται για το αεροσκάφος «ενδιάμεσης λύσης» το οποίο επανήλθε σε πτήσιμη κατάσταση χωρίς να αναβαθμιστεί.
Κινητήρες
Αδειο είναι το καλάθι του Πολεμικού Ναυτικού σε ό,τι αφορά στους δέκα κινητήρες για τα αεροσκάφη P-3 που περιείχε η περίφημη επιστολή Μπλίνκεν. Πρόκειται για μία ακόμη από τις παροχές πλεονάζοντος υλικού των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, ωστόσο επτά μήνες μετά την κοινοποίηση της επιστολής το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού δεν έχει καμία πληροφορία σχετικά με την ύπαρξη ή την κατάσταση των κινητήρων.
Αρμόδιες πηγές επισημαίνουν ότι η απόκτησή τους θα έδινε σημαντική ανάσα στους τεχνικούς που υποστηρίζουν τα αεροσκάφη, εξασφαλίζοντας μηχανικά σύνολα και ανταλλακτικά που θα κρατήσουν τα αεροπλάνα σε υπηρεσία για αρκετά ακόμη χρόνια, καθώς δεν υπάρχει ενεργή γραμμή παραγωγής. Σε αντίθεση, βέβαια, με τα C-130 και τα Bradley της λίστας Μπλίνκεν, τα οποία εξετάστηκαν από κλιμάκια των ενόπλων δυνάμεων για να διαπιστωθεί ότι βρίσκονται σε κακή κατάσταση, για τους κινητήρες των Ρ-3 δεν έχει φτάσει ακόμη καμία ειδοποίηση στον αρμόδιο κλάδο του ΓΕΝ.
ΠΗΓΉ: enoplos.gr