Η επαναλειτουργία του σημείου διέλευσης «Λαιμός – Μάργκοβα Νόγκα», αποφασίστηκε στο πλαίσιο της Συμφωνίας των Πρεσπών.
Το χρονικό διάστημα από το 1960 έως το 1967 λειτουργούσε κανονικά, αλλά το καθεστώς της Χούντας έβαλε λουκέτο και έκτοτε λίγα έχουν απομείνει στο σημείο που να θυμίζουν ότι από εκεί διέρχονταν αυτοκίνητα, φορτηγά και αγαθά.
«Είμαστε σένα πολύ καλό σημείο σε ότι αφορά την ωριμότητα του έργου», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Θόδωρος Λιβάνιος αμέσως μετά την αυτοψία που πραγματοποίησε πρόσφατα στο σημείο. Το χαρακτήρισε «ζωτικής σημασίας» καθώς «θα ανοίξει τις πύλες εισόδου του δήμου προς τις γειτονικές χώρες ώστε να προσελκυσθούν επισκέπτες και τα χωριά των Πρεσπών να γίνουν προσιτά σε τουρίστες».
Όπως έγινε γνωστό, στις 30 Ιουνίου θα παραδοθεί ο φάκελος όλων μελετών που περιλαμβάνουν τις κτιριακές εγκαταστάσεις του τελωνείου και του ελέγχου των διαβατηρίων και για τις δύο χώρες ενώ ταυτόχρονα θα ολοκληρωθεί και η μελέτη κατασκευής του στεγάστρου της διάβασης. Ο προϋπολογισμός των έργων και στις δύο χώρες είναι 7,2 εκατομμύρια ευρώ και θα πληρωθούν εξ ολοκλήρου από το διασυνοριακό πρόγραμμα Interreg. Ωστόσο, παρουσιάζονται μικροκαθυστερήσεις στην κατασκευή του δρόμου μήκους 2,5 χλμ από το χωριό Λαιμός έως το χώρο της συνοριακής διάβασης εξ αιτίας των σύνθετων και ισχυρών περιβαλλοντικών δεσμεύσεων που υπάρχουν στην περιοχή και που δεν επιτρέπουν μεγάλα τεχνικά έργα τα οποία επηρεάζουν, ρέματα προστατευόμενες εκτάσεις καθώς και την πανίδα της περιοχής.
Με πρόταση του περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργου Αμανατίδη συμφωνήθηκε να δοθεί περιθώριο έως στις 30 Μαρτίου 2024 ώστε οι υπηρεσίες σε συνεργασία με το δήμο Πρεσπών να βρουν την καλύτερη δυνατή λύση ως προς τη χάραξη της διαδρομής. Από την συνοριακή διάβαση θα διέρχονται αυτοκίνητα και επιβατικά χωρητικότητας έως δέκα ατόμων. Δεν θα επιτρέπεται η διέλευση φορτηγών και τουριστικών λεωφορείων.
Στεργίου: Τον Ιούνιο μπορεί να δημοπρατηθεί το έργο
«Θεωρούμε ότι τον Ιούνιο μπορεί να δημοπρατηθεί το έργο και καθώς δεν πρόκειται για ένα Κολοσσιαίο οικοδόμημα, εκτιμούμε ότι το 2025 μπορεί να επαναλειτουργήσει το συνοριακό πέρασμα», είπε στο eleftherostypos.gr ο δήμαρχος Πρεσπών, Γιώργος Στεργίου. Σήμερα, από την πλευρά της Ελλάδας υπάρχει ένας… χωματόδρομος και ακριβώς πάνω στο σύνορο μία σκουριασμένη μεταλλική μπάρα που αποτρέπει τον επισκέπτη να συνεχίσει. Από την πλευρά των Σκοπίων υπάρχουν ασφαλτωμένος δρόμος και παλιά κτίρια, τα οποία χρήζουν ριζικής ανακαίνισης.
«Δεν απαιτούνται σημαντικές υποδομές. Πρέπει να ασφαλτωθεί ο δρόμος από τον Λαιμό έως το συνοριακό πέρασμα, να κατασκευαστούν οι εγκαταστάσεις για τον έλεγχο των διαβατηρίων και του τελωνείου και να γίνουν ότι άλλα υποστηρικτικά κτήρια απαιτούνται. Βέβαια, οι αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να φροντίσουν και για την έγκαιρη στελέχωση του συνοριακού περάσματος», πρόσθεσε ο δήμαρχος. Να σημειωθεί ότι πριν από δύο χρόνια, τα μέλη της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων από Ελλάδα και Σκόπια, κατά την τακτική συνεδρίασή τους που πραγματοποιήθηκε στα Σκόπια, εξέτασαν την πορεία του έργου με τις κατασκευές κτηριακών υποδομών στη γραμμή των συνόρων, ενώ κατέληξαν στην οριοθέτηση του «σημείου μηδέν» όπου θα κατασκευαστεί η διάβαση μετά από κοινή πρόταση στελεχών της γεωγραφικής υπηρεσίας στρατού και των δύο χωρών.
«Με το νέο πέρασμα, οι Πρέσπες θα απέχουν μόλις 50 χιλιόμετρα ή 30 λεπτά της ώρας από την πόλη της Αχρίδας, η οποία έλκει κάθε χρόνο περίπου 180.000 ευρωπαίους τουρίστες. Ένας στους δέκα τουρίστες να θελήσει να διανύσει 50 χιλιόμετρα και να επισκεφτεί τις Πρέσπες, θα είναι κέρδος για τα καταλύματα, τα εστιατόρια και τους αγρότες της περιοχής, οι οποίοι διαθέτουν τα περίφημα φασόλια. Σήμερα, για να μεταβεί κάποιος από τις Πρέσπες στην Αχρίδα θα πρέπει να περάσει από τη Νίκη και να καλύψει απόσταση 150 χιλιομέτρων. Ευελπιστούμε ότι το νέο πέρασμα θα φέρει τουρίστες, επενδύσεις και τόνωση της τοπικής οικονομίας. Άλλωστε, με τους γείτονες μοιραζόμαστε την λίμνη και το μοναδικό οικοσύστημά της», κατέληξε ο κ. Στεργίου.