Τίτλοι τέλους για την 4η FDI Belharra;

Metrosport Team12 Ιουνίου 2023

Πέντε ημέρες μετά τις εκλογές λήγει η προθεσμία για την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης για την απόκτηση της 4ης Φρεγάτας FDI Belharra.

Η σύμβαση που υπέγραψαν Αθήνα και Παρίσι στις 24 Μαρτίου 2022, για 3+1 Φρεγάτες προέβλεπε ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να αποκτήσει το τέταρτο πλοίο στην ίδια τιμή που αγόρασε τα τρία πρώτα, χωρίς δηλαδή να υπολογίζονται αυξήσεις στο κόστος παραγωγής λόγω της εκτίναξης των τιμών των πρώτων υλών που έφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Στις 30 Ιουνίου όμως, η προθεσμία λήγει και καθώς η χώρα βρίσκεται σε παρατεταμένη προεκλογική περίοδο χωρίς εκλεγμένη κυβέρνηση, η ευκαιρία για την απόκτηση μίας πανίσχυρης Φρεγάτας που θα εγγυάται την κυριαρχία του Πολεμικού Ναυτικού στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, δείχνει χαμένη.

Με δεδομένο μάλιστα ότι η υπηρεσιακή κυβέρνηση δεν έχει την εξουσιοδότηση να διαπραγματευτεί τέτοιου είδους δαπάνες αλλά και αν ακόμη στις 26 Ιουνίου υπάρχει εκλεγμένη κυβέρνηση, θεωρείται απίθανο να προλάβει να ενεργοποιήσει ένα τόσο μεγάλο πρόγραμμα στα πρώτα 24ωρα της θητείας της.

Εδώ και καιρό πάντως, φαίνεται ότι η Αθήνα έχει αλλάξει τις προτεραιότητες της σε ό,τι αφορά την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού. Ασφαλείς πληροφορίες του CNN Greece αναφέρουν πως η γαλλική πλευρά πρότεινε να συζητηθεί η αναβολή της option και να δοθεί παράταση ώστε να περάσουν οι εκλογές και η επόμενη κυβέρνηση να αποφασίσει αν την ενδιαφέρει η ενεργοποίηση του δικαιώματος για την 4η FDI χωρίς την πίεση του χρόνου.

Η Αθήνα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, δεν έδωσε καμία απάντηση στη γαλλική πρόσκληση αφήνοντας τον χρόνο να κυλάει αντίστροφα. Και όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι οι δύο πλευρές βρίσκονται εδώ και ενάμιση χρόνο σε συζητήσεις για το πρόγραμμα των Κορβετών και θα μπορούσε ενδεχομένως να συζητηθεί μια λύση - πακέτο που θα περιλαμβάνει και τους δύο τύπους πλοίων.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η τύχη της 4ης FDI κρίθηκε από το γεγονός ότι δεν μπορούσε να κατασκευαστεί σε ελληνικά ναυπηγεία. Ένα ακόμη μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα ύψους σχεδόν ενός δισεκατομμυρίου με μικρή ελληνική συμμετοχή θα ήταν δύσκολο να επικοινωνηθεί και να περάσει από τη Βουλή από τη στιγμή που η εγχώρια ναυπήγηση έχει εξελιχθεί σε «ταμπού», αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.

Αντί της 4ης Φρεγάτας φαίνεται ότι προτιμήθηκε να δοθεί βάρος στο πρόγραμμα των Κορβετών ώστε τα ελληνικά ναυπηγεία να αποκτήσουν έργο που θα εξασφαλίσει την επιβιωσιμότητα τους για τα πρώτα χρόνια λειτουργίας τους.

Ακόμη και έτσι όμως, η ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού με νέες Μονάδες φαίνεται πως αργεί. Παρά τις διαβεβαιώσεις πως το θέμα θα έκλεινε αρχικά το καλοκαίρι του 2022, στη συνέχεια στα τέλη του έτους και έπειτα πριν τις εκλογές της 21ης Μαΐου, φτάσαμε στα μισά του 2023 με το πρόγραμμα να εμφανίζει σημάδια στασιμότητας.

Σύμφωνα με πληροφορίες του CNN Greece, ένας νέος γύρος διαβουλεύσεων με τους δύο επικρατέστερους διεκδικητές του προγράμματος των 3+1 Κορβετών θα πραγματοποιηθεί μετά τις εκλογές. Θα έχει όμως τυπικό χαρακτήρα αφού δεν αναμένεται να ληφθούν άμεσα αποφάσεις.

Ένας από τους βασικούς λόγους είναι ότι άλλα, εξίσου μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα, έχουν ωριμάσει περισσότερο, όπως τα F-35 και τα ελικόπτερα Black Hawk του Στρατού Ξηράς που κινούνται πιο γρήγορα εξαιτίας της διαδικασίας FMS (Foreign Military Sales).

Enoplos.gr

Ακολουθήστε τη σελίδα του metrosport.gr και στο google news.


Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook
Προτείνουμε
This page might use cookies if your analytics vendor requires them.