Ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα έργα τέχνης στην Ελλάδα, ο εμβληματικός γυάλινος «Δρομέας» του Κώστα Βαρώτσου είναι πιθανό να μετατραπεί σε πάρκο. Η σύλληψη της ιδέας μοιάζει απλοϊκή, μα καθώς αναπτύσσεται, το αποτέλεσμα δείχνει ευφυές: Η τέχνη -κάποιο έργο τέχνης- εμπνέει την αρχιτεκτονική, της «δανείζει» στοιχεία που αφορούν την κίνηση, την κατεύθυνση, την ένταση των σχεδιαστικών γραμμών.
Καθώς το αρχιτεκτονικό σχέδιο εξελίσσεται σε τρισδιάστατη μορφή, το στοιχείο της ροής του αέρα μέσα στον χώρο προστίθεται και δίνει αειφόρο πνοή στον μετασχηματισμό. Κάπως έτσι οι γυάλινες, τοποθετημένες η μία πάνω στην άλλη, λωρίδες του «Δρομέα» έγιναν σκίτσο με μαύρες γραμμές σε ένα χαρτί, στη συνέχεια ξύλινη μακέτα, καταλήγοντας σε μία ολοκληρωμένη αρχιτεκτονική πρόταση περιβαλλοντικά βιώσιμης αστικής παρέμβασης.
«Εξετάζουμε τη συνεισφορά της τέχνης στην εύρεση νέων λύσεων στον χωρικό σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική, συμπεριλαμβάνοντας τον παράγοντα του αέρα ως ένα κρίσιμο μέρος της διαδικασίας αυτής. Διερευνάται η δυναμική στοιχείων της τέχνης που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη δημιουργία χώρων ή τμημάτων χώρων, παρέχοντας τη δυνατότητα της διέλευσης του αέρα διά μέσου των μορφών αυτών», ανέφερε η μεταδιδακτορική ερευνήτρια του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΑΠΘ Αναστασία Σταυρίδου, μιλώντας στη διαδικτυακή ημερίδα, όπου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του έργου «Διερευνήσεις στον χωρικό σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική, συμπεριλαμβάνοντας τη συνεισφορά της τέχνης και τη συμμετοχή του αέρα. Δημιουργική παραγωγή μορφών και περιβαλλοντική ενσωμάτωση», το οποίο υλοποιείται από την ερευνητική ομάδα ESDA3.
Ο Δρομέας του Βαρώτσου εμπνέει τους αρχιτέκτονες Τα νοήματα που απορρέουν από το γλυπτό του Βαρώτσου και τα στάδια από τη δημιουργία του εμπνευσμένου από αυτό σκίτσου ως την ολοκληρωμένη πρόταση κατασκευής ενός πάρκου που «κινείται» και «αναπνέει», ανέλυσε η μεταδιδακτορική ερευνήτρια του ΑΠΘ, Αθηνά Χριστίνα Συράκου.