Μετακίνηση χωρίς έξοδα με κοινόχρηστα ηλεκτρικά ποδήλατα θα μπορούν να απολαμβάνουν οι πολίτες στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης μόλις προχωρήσει η υλοποίηση του σχετικού προγράμματος το οποίο πρόκειται να χρηματοδοτηθεί μέσω του ΕΣΠΑ με περίπου 17 εκατ. ευρώ.
Το πρόγραμμα
αφορά συνολικά 43 δήμους της χώρας, μεταξύ
των οποίων είναι και έξι δήμοι του
πολεοδομικού συγκροτήματος και
συγκεκριμένα οι δήμοι Αμπελοκήπων
Μενεμένης, Κορδελιού Ευόσμου, Παύλου
Μελά, Νεάπολης Συκεών, Πυλαίας Χορτιάτη
και Καλαμαριάς. Οι υπόλοιποι 37 δήμοι
βρίσκονται στο λεκανοπέδιο της Αττικής.
Σκοπός του προγράμματος είναι να δώσει
ώθηση στη βιώσιμη αστική κινητικότητα
με την ανάπτυξη ενός κοινόχρηστου
δικτύου εναλλακτικής μετακίνησης, σε
πρώτη φάση στα δύο μεγαλύτερα αστικά
κέντρα της χώρας.
Το πρόγραμμα προβλέπει την εγκατάσταση συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων, μαζί και τη δημιουργία σταθμών στάθμευσης και φόρτισης. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό οι πολίτες θα μπορούν να χρησιμοποιούν δωρεάν τα ηλεκτρικά ποδήλατα, και ενδεχομένως αργότερα και ηλεκτρικά πατίνια. Προς το σκοπό αυτό οι χρήστες θα προμηθεύονται μια κάρτα με την οποία θα έχουν πρόσβαση στο σύστημα χρήσης των κοινόχρηστων ποδηλάτων.
Μέσω της
κάρτας θα γίνεται η ταυτοποίηση του
χρήστη, ώστε να μπορεί να εντοπιστεί ο
τελευταίος στον οποίο έχει χρεωθεί κάθε
ποδήλατο, προκειμένου να αποφεύγονται
καταστροφές, όπως είδαμε να συμβαίνουν
στη Θεσσαλονίκη, με τα ηλεκτρικά πατίνια
στον βυθό του Θερμαϊκού. Επίσης, οι
χρήστες, μέσα από μία ειδική εφαρμογή
που θα έχουν κατεβάσει στο κινητό τους,
θα γνωρίζουν εάν υπάρχουν διαθέσιμα
ποδήλατα ή πατίνια στον πλησιέστερο
σταθμό φόρτισης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόγραμμα βρίσκεται προς έγκριση στην αρμόδια Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ. Αυτή αναμένεται γύρω στον Ιούνιο και στη συνέχεια ο κάθε δήμος θα πρέπει να προχωρήσει τις διαδικασίες για την αγορά των ηλεκτρικών ποδηλάτων και την εγκατάσταση των σταθμών φόρτισης. Πέρα από τα διαδικαστικά, το εγχείρημα παρουσιάζει και άλλες δυσκολίες. Για παράδειγμα θα πρέπει τα συστήματα των δήμων να επικοινωνούν μεταξύ τους ώστε ο χρήστης να μπορεί να μετακινείται από δήμο σε δήμο και να αφήνει το ηλεκτρικό ποδήλατο όπου τον εξυπηρετεί.