Οι ειδικοί προσπαθούν να εξηγήσουν το κάθε τι, μετά τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη. Οι φιάλες που βρέθηκαν στα συντρίμμια του Intercity 62, ίσως δώσουν απάντηση στα αίτια της έκρηξης…
Ένας από τους γρίφους της εθνικής τραγωδίας έχει να κάνει με τη μεγάλη έκρηξη, μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη. Μια έκρηξη που αύξησε τον αριθμό των θυμάτων τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου του 2023. Τα σενάρια και οι σκέψεις, τις τελευταίες μέρες τροφοδοτούν μια σειρά από συζητήσεις. Με ειδικούς εμπειρογνώμονες να έχουν στα χέρια τους μια σειρά από στοιχεία, που θα δώσουν την οριστική απάντηση.
Όπως τόνισε ο Βασίλης Λαμπρόπουλος στο Mega, υπήρξαν αναφορές πως για την πύρινη μπάλα που προκλήθηκε κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης, ευθύνονταν ενδεχομένως τα λάδια, οι μετασχηματιστές ακόμα και κάποια από τα υλικά που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία. Εμπειρογνώμονες όμως που κρατούν για την ώρα το στόμα τους κλειστό, μέχρι να αξιολογήσουν όλα τα στοιχεία και να ολοκληρώσουν τον κύκλο της δικής τους έρευνας, οδηγούνται σε άλλη κατεύθυνση.
Οι πυροσβέστες βρήκαν στο σημείο της τραγωδίας φιάλες που χαρακτηρίζουν «ύποπτες» για την έκρηξη και βλέπετε στις επόμενες φωτογραφίες. Αυτές οι φιάλες βρέθηκαν στα συντρίμμια των βαγονιών. Κάποιες από αυτές, οι ερευνητές τις συνδέουν με τις φιάλες πεπιεσμένου αέρα για τα φρένα. Το σενάριο για φιάλες υγραερίου απομακρύνεται. Απαντήσεις πάντως για ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα έδιναν και οι τοξικολογικές εξετάσεις στις σορούς των θυμάτων. Την ίδια ώρα η Hellenic Train διαψεύδει με ανακοίνωσή της ότι βρέθηκαν φιάλες.
Σε κάθε περίπτωση οι φιάλες που έχουν βρεθεί μέσα στο μοιραίο τρένο είναι αυτές που βλέπετε στις επόμενες φωτογραφίες. Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα υπήρξαν σκέψεις πως η μεγάλη έκρηξη, σχετιζόταν με τα λάδια που υπήρχαν στο τρένο. Σε κάθε μηχανή υπήρχαν 2,5 τόνοι λαδιού, δηλαδή πέντε τόνοι λαδιού και στις δυο αμαξοστοιχίες.
Το έγγραφο του 2018
Στο μεταξύ ένα έγγραφο του υπουργείου Μεταφορών από το 2018 αναφέρεται στο ζήτημα της τηλεδιοίκησης.
Το σχετικό έγγραφο ανέφερε πως τα έργα τηλεδιοίκησης, που αν υπήρχαν θα απέτρεπαν το θανάσιμο λάθος του σταθμάρχη, ήταν προγραμματισμένα να έχουν ολοκληρωθεί ήδη στις αρχές του 2019.
Συγκεκριμένα, το έγγραφο ανέφερε πως «η αποκατάσταση/αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης για το τμήμα ΣΚΑ – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (πλην Τιθορέα – Δομοκός) ξεκίνησε το 2014 και προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2019, οπότε το εν λόγω σύστημα θα καταστεί εκ νέου λειτουργικό. Έως σήμερα έχει αποκατασταθεί το σύστημα σηματοδότησης στα τμήματα Αχαρναί – Οινόη και Πλατύ – Θεσσαλονίκη και έχουν τεθεί σε χρήση δίχως τηλεδιοίκηση».
Το «Βήμα της Κυριακής» αποκαλύπτει πως έως και το 2017 υπήρχαν έξι σταθμάρχες για να ελέγχουν το δίκτυο. Συγκεκριμένα, υπήρχαν δύο σταθμάρχες στον τομέα της τηλεδιοίκησης, άλλοι δύο στον τομέα της σηματοδότησης, ένας κεντρικός σταθμάρχης ανά βάρδια κι ένας βοηθός.
Αυτό απέτρεπε την πιθανότητα να σημειωθεί λάθος, όπως εκείνο που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών, καθώς υπήρχαν έξι άτομα μαζί με τα ηλεκτρονικά συστήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τον τελευταίο καιρό η Πανελλήνια Ένωσης Σταθμαρχών είχε ζητήσει από τη διοίκηση του ΟΣΕ να υπάρχει κάποιος εμπειρότερος ο οποίος θα τους επιτηρεί. Η διοίκηση του ΟΣΕ είχε απορρίψει το αίτημά τους, σχολιάζοντας πως ουσιαστικά οι υπάλληλοι υπονομούσαν και συκοφαντούσαν το έργο του ΟΣΕ.