Η Lockheed Martin δήλωσε ότι βλέπει ένα άνοιγμα για να πιέσει για εκσυγχρονισμό πλοίων και ακόμη και ναυπήγηση πλοίων με Έλληνες ναυπηγούς και προμηθευτές
Οι συνομιλίες μεταξύ της Lockheed Martin και του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού θα συνεχιστούν, καθώς η εταιρεία έχει τροποποιήσει τις προτάσεις της για να εξασφαλίσει ένα τμήμα του προγράμματος εκσυγχρονισμού του στόλου επιφανείας της χώρας.
Η Lockheed Martin και το Ναυτικό των ΗΠΑ από κοινού πρόσφεραν την επίσημη προσφορά των ΗΠΑ στο Ελληνικό Ναυτικό τον Δεκέμβριο, σε μια επιστολή συμφωνίας που έληξε στις 17 Μαρτίου.
Πηγές του κλάδου ανέφεραν στο Defense News ότι το Αμερικανικό Ναυτικό παρέτεινε το LOA μέχρι τις 18 Σεπτεμβρίου, δίνοντας στην ομάδα των ΗΠΑ περισσότερο χρόνο να συνομιλήσει με Έλληνες αξιωματούχους και να αποφασίσει εάν η συμφωνία θα προχωρήσει.
Η Ελλάδα είχε αρχικά μια πολύπλευρη προσέγγιση για τον εκσυγχρονισμό του στόλου επιφανείας της: αγορά νέων φρεγατών και κορβετών, αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών MEKO κατηγορίας Hydra και απόκτηση μεταχειρισμένων πλοίων επιφανείας για να λειτουργήσουν όσο οι MEKO βρίσκονται στο πρόγραμμα αναβάθμισης μέσης διάρκειας ζωής τους.
Η επίσημη πρόταση των ΗΠΑ ήταν η Lockheed Martin να αναβαθμίσει τις MEKO με τη σουίτα προϊόντων της εταιρείας που επικεντρώνεται στο σύστημα μάχης Aegis, το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό να αγοράσει κάποιο αριθμό από τη Hellenic Future Frigate της εταιρείας, επικεντρωμένη επίσης γύρω από το σύστημα Aegis και σχεδιασμένη ειδικά για τις ανάγκες της αποστολής της Ελλάδας, το πρώτο από τα οποία θα ναυπηγηθεί στις ΗΠΑ και τα υπόλοιπα πλοία στην Ελλάδα και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ να παράσχει τέσσερα παροπλισμένα πολεμικά πλοία, για να χρησιμεύσει ως προσωρινό πλήρωμα του υφιστάμενου κενού.
Η Ελλάδα ανακοίνωσε στις 28 Σεπτεμβρίου ότι θα αγόραζε τρεις φρεγάτες Belharra από τη Γαλλία, αλλά ο Αντιπρόεδρος της Lockheed Martin και Γενικός Διευθυντής Ναυτικής Μάχης και Συστημάτων Πυραυλικής Άμυνας Joe DePietro, είπε στο Defense News, ότι η εταιρεία του αναμένει το Ελληνικό Ναυτικό να αγοράσει επιπλέον νέα πλοία για να ολοκληρώσει το πρόγραμμα.
Ο DePietro είπε σε συνέντευξή του στις 17 Φεβρουαρίου, η Ελλάδα ήθελε αρχικά τέσσερις έως έξι φρεγάτες και τέσσερις έως έξι κορβέτες. Όχι μόνο η Ελλάδα έχει υπογράψει μόνο μια συμφωνία για τρεις φρεγάτες - αφήνοντας την πόρτα ανοιχτή για να αγοράσει περισσότερες - αλλά ο DePietro είπε ότι «η Ελλάδα κατέστησε επίσης σαφές ότι επιθυμεί τη συμμετοχή της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας της». Η Naval Group, η οποία κατασκευάζει τις φρεγάτες Belharra, θα ναυπηγήσει τα πλοία της Ελλάδας στη γραμμή παραγωγής της στο Lorient με τη δική της κατά κύριο λόγο γαλλική αλυσίδα εφοδιασμού.
Σύμφωνα με το Defense News, η Lockheed Martin δήλωσε ότι βλέπει ένα άνοιγμα για να πιέσει για εκσυγχρονισμό πλοίων και ακόμη και ναυπήγηση πλοίων με Έλληνες ναυπηγούς και προμηθευτές.
«Η ουσία της αναθεωρημένης πρότασης της Lockheed Martin είναι ότι θα μπορούσε να πουλήσει στην Ελλάδα ένα ελαφρώς διαφορετικό μαχητικό επιφανείας από το Hellenic Future Frigate - είτε το παράκτιο πολεμικό πλοίο Freedom-variant με αναβαθμίσεις θανατηφόρου και επιβιωσιμότητας για να γεμίσει το κομμάτι της κορβέτας του σχεδίου, είτε το μεγαλύτερο Multi -Το Mission Surface Combatant που κατασκευάζεται επί του παρόντος για τη Σαουδική Αραβία από το οποίο προήλθε το σχέδιο HF2 και είναι έτοιμη να ξεκινήσει την παραγωγή αμέσως στα Ελληνικά Ναυπηγεία έξω από την Αθήνα», αναφέρει.
Ο DePietro αναγνώρισε, ότι το LCS είναι μεγαλύτερο από μια τυπική κορβέτα - περίπου 3.300 μετρικούς τόνους, σε σύγκριση με μια παραδοσιακή κορβέτα που μπορεί να είναι 1.500 έως 2.500 μετρικοί τόνοι - αλλά είπε, ότι η χρήση του πλοίου με πίδακες νερού αντί για έλικες επιτρέπει στο LCS να λειτουργεί σε πιο ρηχά νερά από Ευρωπαϊκές κορβέτες. Ενώ η τιμή των περίπου 400 εκατομμυρίων δολαρίων το τεμάχιο είναι λίγο πιο ακριβή από τις άλλες επιλογές, είπε ότι «συνοδεύεται από την εκπαίδευση και την ανταλλακτική υποστήριξη που σχετίζεται με μια υπόθεση πωλήσεων ξένων στρατιωτικών στις ΗΠΑ».
Σχετικά με την επιλογή MMSC, η Lockheed Martin είπε ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τις αποδεδειγμένες οδηγίες εργασίας από την καυτή γραμμή MMSC, στο ναυπηγείο Fincantieri Marinette Marine στο Ουισκόνσιν και να τις μεταφέρει αμέσως, στο ελληνικό ναυπηγείο ενώ η αρχική πρόταση HF2 ήταν μια σχετική αλλά ξεχωριστή σχεδίαση πλοίου και θα θεωρούνταν μια νέα αρχή. Σε εκείνη την περίπτωση, η Lockheed Martin είχε αρχικά προτείνει, να επιλύσει τα προβλήματα με το έμπειρο εργατικό δυναμικό της στο Ουισκόνσιν στο πρώτο πλοίο.
Σύμφωνα με το Defense News, η Lockheed είπε, ότι είχε ήδη συνομιλίες με τον Γιώργο Προκοπίου, ο οποίος πέρυσι αγόρασε το Ελληνικό Ναυπηγείο στον Σκαραμαγκά.
«Έχουμε συναντηθεί μαζί του τώρα πέντε φορές και φτάσαμε στο σημείο όπου, στην τελευταία συνεδρίαση, του ανέλυσα λεπτομέρειες της μονάδας κατασκευής ενός LCS ή ενός MMSC, τα εξαρτήματα, τις ροές υλικών, τι θα γινόταν στο ναυπηγείο και πώς θα θέλαμε να βελτιστοποιήσουμε το ναυπηγείο», είπε ο DePietro, προσθέτοντας ότι μίλησαν για τα κτίρια που θα χρειαζόταν το ναυπηγείο, για να αντιγράψει το μοντέλο κατασκευής πλοίων στη Marinette Marine.
« Ο Προκοπίου είναι πρόθυμος να κάνει μια σημαντική επένδυση, όπως κάναμε στη Marinette για να κάνουμε αυτόν τον μετασχηματισμό», δήλωσε ο DePietro.
Ο DePietro είπε ότι η Lockheed Martin, δεν έχει υπογράψει επίσημες συμφωνίες με το ναυπηγείο, αλλά το άλλο ναυπηγείο στην Ελλάδα – «το ναυπηγείο Ελευσίνας, ακριβώς πάνω στην προκυμαία από τα Ελληνικά Ναυπηγεία - δεν έχει σαφή ιδιοκτήτη αυτήν τη στιγμή και δεν είναι σε θέση να έχει αυτές τις λεπτομερείς συζητήσεις».
Η Lockheed πιθανότατα θα έκανε τις επισκευές και τον εκσυγχρονισμό της ΜΕΚΟ και στο Ελληνικό Ναυπηγείο. Αυτό σημαίνει ότι το εργατικό δυναμικό εκεί, θα εκπαιδεύεται για την κατασκευή και επισκευή πλοίων σύμφωνα με τα πρότυπα του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Το Πολεμικό Ναυτικό φέτος θα αναπτύξει το πρώτο του LCS παραλλαγής Freedom από τη Φλόριντα στον 6ο Στόλο των ΗΠΑ στην Ευρώπη ή/και στον 5ο Στόλο των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή, ξεκινώντας μια συνεχή παρουσία LCS στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Το Ναυτικό έχει συμβόλαιο με την ισπανική εταιρεία Navantia για τη συντήρηση πλοίων επιφανείας στη Ρότα της Ισπανίας, αλλά ο DePietro είπε ότι η προσθήκη LCS στην περιοχή θα απαιτούσε πρόσθετη ικανότητα συντήρησης.
«Το Ελληνικό Ναυπηγείο θα είχε τις εγκαταστάσεις και το εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό για να κάνει αυτές τις επισκευές, εάν το Πολεμικό Ναυτικό επέλεγε, να χρησιμοποιήσει το ναυπηγείο ως κόμβο συντήρησης στην Ανατολική Μεσόγειο για να συμπληρώσει τις εργασίες που πραγματοποιούνται λίγο έξω από το Med στη Rota», αναφέρει το Defense News.
Παραμένει ασαφές, εάν η Ελλάδα ενδιαφέρεται για τις προτάσεις της Lockheed, με τις συνομιλίες να παρατείνονται αλλά να μην έχουν επιτευχθεί συμφωνίες.
Πηγή: enoplos.gr