Στην τελική ευθεία για τα αεροταξί: Πώς λειτουργούν και πότε θα κυκλοφορήσουν

Metrosport Team16 Ιουλίου 2024

Τα επανδρωμένα εναέρια αυτοκίνητα που θα αντιπροσωπεύουν επανάσταση στις μεταφορές θα έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων, δεν θα κάνουν θόρυβο και θα φτάνουν τα 180 χιλιόμετρα την ώρα.

Το Blade Runner ή The Fifth Element μας πήγε σε έναν κόσμο επιστημονικής φαντασίας. Θυμάστε τα ιπτάμενα οχήματα από αυτές τις ταινίες; Λοιπόν, το 2030 μπορεί να είστε εσείς ένας από αυτούς που θα τα οδηγούν.


Πότε θα μπουν στη ζωή μας τα ιπτάμενα ταξί και πώς θα συνυπάρχουν με άλλα μέσα μεταφοράς;

«Το 2030 θα υπάρχουν ήδη πτήσεις με οδηγούς στις περιοχές με τη μεγαλύτερη συμφόρηση. Καθώς το κόστος τους θα πρέπει να είναι μειωμένο και κοινωνικά αποδεκτό, θα έλθει η παγκοσμιοποίηση τους, έως ότου φτάσει η έκρηξή τους γύρω στο 2040», προέβλεψε χθες ο Χαβιέρ Γαρθία, ανώτερος μηχανικός ασφάλειας συστήματος στο εταιρεία μηχανικών Anzen Engineering, εξειδικευμένος στον τομέα της αεροδιαστημικής.

Η Uber προσφέρει ήδη τις (αεροπορικές) υπηρεσίες της στη Νέα Υόρκη, αλλά με τα ιπτάμενα ταξί θα μεταφερθούμε σε άλλο επίπεδο. «Αυτό που υπάρχει τώρα είναι ελικόπτερα που ρυπαίνουν και κάνουν θόρυβο. Στο μέλλον μιλάμε για αεροσκάφη με μπαταρίες λιθίου, αθόρυβα και με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η εμπειρία θα μοιάζει περισσότερο με εμπορική πτήση αλλά για μικρά ταξίδια, όπως η μεταφορά επιβατών στο αεροδρόμιο σε μόλις πέντε λεπτά», προσθέτει ο ειδικός.

Οι υποστηρικτές αυτής της καινοτομίας επισημαίνουν ότι θα είναι πιο βιώσιμη γιατί θα βοηθήσει στην ανακούφιση της κίνησης στην πόλη. «Παρά την άφιξη υβριδικών ή ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους, εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη ρύπανση. Αυτά τα αεροσκάφη θα μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα», προσθέτει ο Γαρθία.

Αυτά τα ιπτάμενα ταξί, γνωστά και ως οχήματα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL), βρίσκονται υπό ανάπτυξη σε διάφορα μέρη του κόσμου. Στην Ισπανία η Crisalion Mobility ανέπτυξε το πρώτο πρωτότυπο eVTOL (είναι ηλεκτρικό), το οποίο ονόμασε Integrity. Ένα αεροσκάφος έτοιμο να φιλοξενήσει έως και πέντε επιβάτες και έναν πιλότο. «Έχει αυτονομία 130 χιλιομέτρων και ταχύτητα πλεύσης 180 χιλιομέτρων την ώρα», σχολιάζει ο Manuel Heredia, γενικός διευθυντής της Crisalion Mobility.

Τα ντεσιμπέλ και η αυτονομία είναι η αχίλλειος πτέρνα αυτού του κλάδου. «Η απόδοση της μπαταρίας και ο θόρυβος είναι οι δύο μεγάλοι γρίφοι με τους οποίους ασχολούνται επί του παρόντος οι μηχανικοί σε όλο τον κόσμο και τα δύο είναι αλληλένδετα», συνοψίζει ο μηχανικός της Anzen.

Παράλληλα με αυτά τα τεχνικά προβλήματα, προκύπτουν και άλλες προκλήσεις. «Αυτά τα οχήματα πρέπει να επιδεικνύουν εξαιρετικά υψηλά επίπεδα ασφάλειας για τους επιβάτες και τους ανθρώπους στο έδαφος. Μια άλλη πρόκληση είναι η διαχείριση της αστικής εναέριας κυκλοφορίας που θα τους επιτρέπει να πετούν με ασφάλεια, αποφεύγοντας εμπόδια και άλλα οχήματα στον αέρα», αναφέρει η Heredia, η οποία υπογραμμίζει τη σημασία της επαρκούς υποδομής. "Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την κατασκευή vertiports (θα έχει αυτό το όνομα επειδή η απογείωση και η προσγείωση θα είναι κατακόρυφη), σταθμούς φόρτισης μπαταριών και συστήματα διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας στην πόλη."


Η Ευρώπη είναι σχεδόν έτοιμη να νομοθετήσει

Στην Κίνα υπάρχουν ήδη κατασκευαστές με άδειες από την κινεζική εθνική αρχή για τη μεταφορά επιβατών με πιλότο, αν και δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμη στην αγορά. Πότε θα φτάσουν αυτά τα αεροσκάφη στην Ευρώπη; Όπως σε κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, θα εξαρτηθεί από τις προσπάθειες όλων των παραγόντων που συνθέτουν αυτό το οικοσύστημα. Παράγοντες που κυμαίνονται από προδιαγραφές πιστοποίησης και κανονισμούς για τη λειτουργία αυτών των οχημάτων έως πρότυπα ασφαλείας και την προσαρμογή τους. Η υφιστάμενη υποδομή ή η κατασκευή αυτών των προαναφερθεισών εγκαταστάσεων κάνει σαφές ότι η Ευρώπη είναι η περιοχή που ηγείται επί του παρόντος από πλευράς κανονισμών.

Οργανισμοί όπως η FAA (Federal Aviation Administration) στις ΗΠΑ και η EASA (European Union Aviation Safety Agency) στην Ευρώπη εργάζονται πάνω στη δημιουργία κανονισμών για την ασφαλή ενσωμάτωση των αεροταξί στον εναέριο χώρο.

Ενα λάθος σε αυτόν τον τομέα είναι ένα ατύχημα που μπορεί να καταστρέψει μια τέτοια επιχείρηση. «Θα είναι ακόμα πιο απαιτητικό από ό,τι με τις εμπορικές πτήσεις». Μιλώντας για εμπορικές πτήσεις, υπάρχουν ήδη αεροπορικές εταιρείες που εξερευνούν αυτούς τους νέους δρόμους, όπως η Lufthansa, η οποία στα τέλη του περασμένου έτους συνεργάστηκε με τη Lilium, μια γερμανική εταιρεία που εισήλθε στον κλάδο με το eVTOL concept.

Επιπτώσεις στον τουρισμό

Αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι τα ιπτάμενα ταξί θα έχουν αντίκτυπο στον τουρισμό, όπως επισημαίνει η Heredia: «Η πρόσβαση σε απομακρυσμένους ή δυσπρόσιτους τουριστικούς προορισμούς θα μπορούσε να διευκολυνθεί, αυξάνοντας ενδεχομένως τον τουρισμό σε αυτές τις περιοχές. Αυτό συμβαίνει επειδή αυτά τα οχήματα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν εμπόδια όπως το ορεινό έδαφος ή τις παράκτιες περιοχές. Επιπλέον, τα ιπτάμενα ταξί θα μπορούσαν να προσφέρουν εμπειρίες σε μοναδικά τουριστικά αξιοθέατα, κάτι που θα μπορούσε να προσελκύσει περισσότερους τουρίστες που ενδιαφέρονται για συναρπαστικές περιπέτειες».

Ηδη υπάρχει σημαντική χρηματοδότηση από ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς για την ανάπτυξη της τεχνολογίας eVTOL. Μεγάλες επενδύσεις από εταιρείες τεχνολογίας και επενδυτικά κεφάλαια δείχνουν την εμπιστοσύνη τους στο μέλλον αυτής της βιομηχανίας. Οσον αφορά το αστικό και Περιβαλλοντικό Όφελος, τα αεροταξί θα προσφέρουν λύσεις για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στις μεγάλες πόλεις και την μείωση των εκπομπών ρύπων, καθώς τα περισσότερα eVTOL είναι ηλεκτρικά και φιλικά προς το περιβάλλον.

Το τίμημα αυτών των εμπειριών υψηλών πτήσεων είναι ακόμα άγνωστο, αλλά οι ειδικοί επισημαίνουν ότι θα είναι οικονομικό.

Οι εξελίξεις στην τεχνολογία μπαταριών, στην αυτόνομη πλοήγηση και στα υλικά αεροσκαφών επιτρέπουν την κατασκευή ασφαλών και αποδοτικών eVTOL. Εταιρείες όπως η Joby Aviation, η Volocopter και η Lilium εργάζονται ήδη σε πρωτότυπα μοντέλα.

Με πιλότο ή χωρίς;

Το να πετάς χωρίς οδηγό είναι κάτι από άλλο γαλαξία; Ο ειδικός καταλήγει: «Καθόλου. Όταν έφτασαν τα τρένα χωρίς οδηγούς, ο κόσμος φοβόταν και τώρα δεν το σκέφτεται καν. Η αποδοχή θα έρθει με τον καιρό»…

Ακολουθήστε τη σελίδα του metrosport.gr και στο google news

Μπείτε στην παρέα μας στο instagram

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook

Εγγραφείτε στο κανάλι του metrosport.gr και του Metropolis 95.5 στο youtube

Προτείνουμε
This page might use cookies if your analytics vendor requires them.