Ζώα λοιπόν οι εμβολιασμένοι; Ούτε καν ζώα! Τα ζώα δεν έχουν την ανθρώπινη συνείδηση, του χώρου, του χρόνου, του ανθρωπογενούς τεχνολογικά δομημένου περιβάλλοντος. Δεν έχουν την σχέση του ανθρώπινου ατόμου με την φθορά και το θάνατο.
Δεν γίνονται εθελοντικά πειραματόζωα, ούτε εκλογικεύουν ως «προοδευτική» ή «ορθολογική» τη συμμετοχή τους σε πειραματισμούς με σκευάσματα που έχουν αβέβαιη αποτελεσματικότητα και μικρές ή μεγάλες επικίνδυνες, άμεσες παρενέργειες.
Με άλλα λόγια, τα ζώα διατηρούν το ένστικτο της αυτοσυντήρησης σε όλες τις συνθήκες, ότι και να λένε όποιοι ισχυρίζονται ότι ενεργούν για το καλό του κόσμου, της ανθρωπότητας ή του περιβάλλοντος, ότι κι αν προσπαθούν να τους επιβάλλουν τα ομιλούντα δίποδα που έχουν ενσωματωθεί σε διάφορους ρόλους συμβολικής ή πολιτικής εξουσίας.
Με τέτοια ούτε καν ζώα αναγκάζονται να συγκατοικήσουν όλοι οι «ψεκασμένοι» και πρώην αιρετικοί όλων των ειδών. Το πρόβλημα των σημερινών - «ψεκασμένων» ανεμβολίαστων δεν είναι βέβαια η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών που το δεσποτικό, τεχνοφεουδαρχικό καθεστώς εξαναγκάζει με χίλιους δύο τρόπους να αποδεχτούν την μοίρα των εμβολιασμένων.
Τι να κάνουν άλλωστε οι μέσοι πολίτες, όταν το αυταρχικό παγκοσμιοποιημένο καθεστώς έχει και την ευθεία συμπαράσταση όλης της καθεστωτικής δικαιοσύνης, προφανώς ευθυγραμμισμένης, όπως πάντοτε συμβαίνει, με τις εκ των άνω εκπορευόμενες εντολές προς το δικαστικό σώμα; Το πρόβλημα των ανεμβολίαστων είναι κυρίως εκείνο το φασίζον, λογικά και ιδεολογικά εξαθλιωμένο τμήμα των πρόθυμα ή απρόθυμα εμβολιασμένων που εκ των υστέρων, δηλαδή μετά τον εμβολιασμό τους αποδέχτηκαν τον δήθεν ορθολογικό και ηθικό χαρακτήρα του εμβολιασμού τους, είτε σαν μια κοινωνική υποχρέωση, είτε σαν μια πρακτική αναγκαιότητα.
Είναι κατά πρώτο λόγο οι εμβολιασμένοι που εκλογίκευσαν την συμμόρφωση, την υποταγή και τη δουλική τους στάση. Όσοι, αφού σήκωσαν το μανίκι και έσκυψαν τον σβέρκο τους, έγιναν βασιλικότεροι του βασιλέως και έκτοτε στιγματίζουν και καθυβρίζουν σε κάθε ευκαιρία τους ανεμβολίαστους: από τα μέσα του ψυχρού πολέμου είναι γνωστά τα πειράματα γνωστικής ασυμφωνίας με στόχο την αλλαγή στάσεων και πεποιθήσεων των κοινωνικών υποκειμένων.
Τα πειράματα αυτά απαιτούν «ελεύθερους» ανθρώπους, κατά φαντασίαν δικαιωματούχους, που χωρίς εμφανή ίχνη βίας ή εξαγοράς των συνειδήσεών τους, δηλαδή για λόγους φαινομενικά «δικής τους πολιτικά ορθής και ορθολογικής επιλογής» εκλογικεύουν την συμμόρφωσή τους. Δηλαδή, για να δικαιολογήσουν μια αδιανόητη ως τότε συμπεριφορά (π.χ. να φάνε ακρίδες), διατηρώντας παράλληλα την εσωτερική τους ψυχική ισορροπία, την εικονική αξιοπρέπεια του ελευθέρως αποφασίζοντος και επιλέγοντος πολίτη, οδηγούνται εκ των υστέρων να αναδιαμορφώσουν τη στάση τους, τις πεποιθήσεις και τις αξίες στις οποίες αναφέρονται (ΩΩΩ! Τι νόστιμες και θρεπτικές, καλές για την υγεία που είναι οι ακρίδες. Πόσο προκατειλημμένοι είναι αυτοί που δεν τις τρώνε…).
Έτσι, ώστε να φαίνεται ότι η συμμόρφωση στις καθεστωτικές υποδείξεις στο πεδίο των έμπρακτων συμπεριφορών τους δεν απορρέει από τη δουλική υποταγή τους, αλλά από την ελεύθερη συνειδητή επιλογή τους.
Διότι οι άνθρωποι αυτοί, οι «ενημερωμένοι πολίτες του κόσμου», οι ούτε καν δούλοι, τα δίποδα ούτε καν ζώα, βεβαίως πληροφορήθηκαν πολλά πράγματα, πρώτα από όλα από την τηλεόραση. Εκεί έμαθαν τα περί πανδημίας, μασκοφορίας και εμβολιασμού. Εκεί πείστηκαν από τους ορθολογιστές – υπαλλήλους διαμορφωτές συνειδήσεων του καθεστώτος. Με ένα λόγο, οι δυστυχείς αυτοί άνθρωποι, οι πρώην δικαιωματούχοι έχασαν «εντελώς ξαφνικά» το δικαίωμα να εξουσιάζουν ακόμα και το σώμα τους.
Όλοι αυτοί οι ταλαίπωροι που αποδέχτηκαν τόσα χρόνια την επίμονη και μονομερή ανάδειξη των διαφορετικοτήτων όλων των ειδών που αποδομούν την συνεκτικότητα κάθε κοινωνίας στο όνομα του δικαιώματος του καθενός σε ίσες ευκαιρίες και άλλες τόσες ατομικές ελευθερίες αυτοπροσδιορισμού, μετά την παγκόσμια σφαλιάρα της διαχείρισης της πανδημίας του κορωνοϊού, σκύβοντας το σβέρκο τους για την παραπάνω σφαλιάρα, αισθάνονται πλέον ότι εμβολιαζόμενοι, προόδευσαν γνωστικά και ηθικά.
Για ένα τοπικό ή παγκόσμιο καθεστώς όλο και λιγότερο δημοφιλές, μια είναι και ήταν πάντα η λύση, όπως το είχε προβλέψει ο Μπρεχτ: η διάλυση αυτού του λαού και η κατασκευή ενός άλλου. Μα για να γίνει αυτό έπρεπε πρώτα να αποδομηθεί η ταυτότητα των λαών. Και όπως ξέρουμε με αυτό το έργο ασχολήθηκαν εδώ και δεκαετίες όλοι οι λεγόμενοι μεταμοντέρνοι ιστορικοί, οι εθνομηδενιστές φιλόσοφοι και αρκετοί άλλοι κοινωνικοί και πολιτικοί επιστήμονες του συρμού: Με μια συστηματική επίθεση στην πολιτισμική και πολιτική ταυτότητα στηριγμένη σε σοφιστείες, σε ύβρεις και σε γελοία ψευδοεπιχειρήματα. Εντούτοις, το πραγματικό νόημα της ταυτότητας δεν αποδομείται τόσο εύκολα.
Συγκροτεί αυτό το dasein, το «είναι – εδώ», στο θεμέλιο της συλλογικής εμπειρίας και της ιστορικής ύπαρξης των λαών. Αυτό το «είναι – εδώ» περιλαμβάνει το «εδώ – κείται», όχι των νεκρών στα νεκροταφεία τους, αλλά των επίμονα ζώντων, όσων «μένουν στον τόπο» όχι μόνο με την ιδιότητα του αιφνίδιου θανάτου τους, αλλά με την ιδιότητα του μονίμως ενεργού ζώντος πολίτη μιας κοινότητας ανθρώπων, κειμένων ιστορικά στο ιστοριοποιημένο έδαφός τους, στο χώρο δηλαδή που νοηματοδοτούν ως δικό τους, ως πατρίδα τους. Η παγκοσμιοποιημένη ανεθνική δήθεν αριστερά και ο αναρχοφιλελεύθερος προοδευτισμός στράφηκαν με όλο το αντιλαϊκίστικο μένος τους κατά των επιβιωμάτων των πολιτικών και πολιτισμικών ταυτοτήτων που συγκροτούν ιστορικά τους λαούς και τα έθνη.
Όσο λοιπόν η κοινότητα αυτή συνεχίζει να υπάρχει, δεν επιδέχεται εύκολα ισοπεδωτικούς διαχωρισμούς με υγειονομικού τύπου κριτήρια. Διότι ο εμβολιασμός δεν μπορεί να αποτελέσει στοιχείο ταυτότητας κανενός, αλλά στοιχείο της εξέλιξης και της κρίσης της λεγόμενης παγκοσμιοποίησης. Όσο κι αν διχάζει στο όνομα υγειονομικής βιοπολιτικής δικτατορίας ή ανθρωπολογικά, στο όνομα μιας ζωής που αποκτά το γυμνό της νόημα από την μέριμνα να μην νοσήσουν ή να μην πεθάνουν οι πολίτες, ο τρόπος διαχείρισης της πανδημίας θα μείνει στην ανθρώπινη ιστορία σαν κι αυτό που είναι: ένα εκφοβιστικό, τρομοκρατικό, απόλυτο τίποτα ενός άθλιου, απάνθρωπου, διεθνοποιημένου πολιτικού καθεστώτος που ασκεί την εξουσία του στο αέναο παρόν ωθώντας τους πολίτες είτε σε εκλογικεύσεις της δουλικής τους υποτέλειας και της κατάργησης της πολιτικής τους αξιοπρέπειας, είτε αντίθετα σε αντιστασιακές πρακτικές δομημένες γύρω από το αναμφισβήτητο ατομικό δικαίωμα σχετικά με τον έλεγχο των σωμάτων, συνεπώς, των συνθηκών της ζωής και του θανάτου του καθενός.
Τήδε κείμεθα, τοις κείνων ρήμασι, άλλοτε πειθόμενοι, και άλλοτε όχι.
Γιάννης Παπαμιχαήλ, τ. Καθηγητής Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου
Ο Γιάννης Παπαμιχαήλ είναι τέως καθηγητής Ψυχολογίας. Αρχικά στο Πατρών (1985-2003) και στη συνέχεια στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Διευθυντής της έδρας UNESCO στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών. Ερευνητής στο CNRS (1978-1982). Συγγραφέας βιβλίων, δοκιμίων, μονογραφιών και πολλών άρθρων σχετικά με θέματα κοινωνικής, πολιτικής και εκπαιδευτικής ψυχολογίας.
Ακολουθήστε τη σελίδα του metrosport.gr και στο google news.
Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook