Μπορεί το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς να έχει επαναλειτουργήσει, μετά το πολύμηνο lockdown, όμως τα πλήγματα που έχουν δεχθεί ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις το προηγούμενο διάστημα είναι τόσο σοβαρά, που μία στις τρείς βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.
Αυτό είναι βασικό συμπέρασμα συζήτησης στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών με επίκεντρο τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ειδικότερα, ο Κωστής Χλουβεράκης, Principal, Consulting, Digital and Analytics & Cognitive Leader, Deloitte Greece, εκτίμησε ότι μία στις τρεις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι έτοιμη να χρεοκοπήσει μετά την κρίση της πανδημίας, προσθέτοντας ότι το 70% όσων άντεξαν χρειάζονται πάνω από ένα χρόνο για να επιστρέψουν στην κατάσταση που ήταν πριν.
Το στέλεχος της Deloitte παρουσίασε συνοπτικά τους λόγους για τους οποίους οι επιχειρήσεις αυτές χτυπήθηκαν τόσο πολύ και σχετίζονται, εκτός από τη μείωση της ζήτησης και με τη μη ευέλικτη αλυσίδα εφοδιασμού. Η ανάκαμψη των επιχειρήσεων αυτών, για τον Κ. Χλουβεράκη βασίζεται σε συγκεκριμένους πυλώνες και αυτοί είναι: η βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, η τακτοποίηση των ταμειακών διαθέσιμων, οι αλλαγές στην αλυσίδα εφοδιασμού και τα logistics και, τέλος, η βελτιστοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Αναφερόμενος στα εργαλεία που υπάρχουν για να ανακάμψουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, υπογράμμισε ιδιαίτερα την ηλεκτρονική παρουσία και το ψηφιακό marketing αλλά και την ανάλυση δεδομένων, σημειώνοντας ότι σύμφωνα με στοιχεία οι επιχειρήσεις αυτές απασχολούν μικρότερης ηλικίας εργαζόμενους που είναι πιο εύκολο να προσαρμοστούν.
Καββαθάς: Η πανδημία χτύπησε άνισα τους μικρομεσαίους
Στην ίδια συζήτηση ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδος (ΓΣΕΒΕΕ) Γιώργος Καββαθάς, τόνισε ότι: «Η πανδημία χτύπησε ιδιαίτερα άνισα τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις», προσθέτοντας ότι αυτές οι ίδιες επιχειρήσεις ήταν αυτές που είχαν βρεθεί πίσω στον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας του ΓΣΕΒΕΕ οι εργαζόμενοι και αυτοαπασχολούμενοι σε τέτοιες επιχειρήσεις δεν χρησιμοποιούν την τεχνολογία για την καλύτερη λειτουργία της επιχείρησής τους. Η έλλειψη δεξιοτήτων και πόρων είναι οι βασικοί λόγοι και το πρόγραμμα ΕΣΠΑ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό ήρθε να καλύψει αυτό το κενό. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο Γ. Καββαθάς, οι αιτήσεις δεν έχουν ξεπεράσει το 60% και αυτό δείχνει ότι οι οικονομικές συνέπειες της πανδημίας για κάποιες επιχειρήσεις ήταν τέτοιες, που δεν τους επιτρέπουν να επενδύσουν ούτε το ποσό που χρειάζεται για την δημιουργία e-shop με την στήριξη του προγράμματος.
Ο πρόεδρος της ΓΣΒΕΕ παρουσίασε επίσης το πρόγραμμα ασύγχρονης τηλεκατάρτισης που δημιούργησαν μαζί με την Mastercard και που ξεκινάει τον Ιούνιο με ορίζοντα ενός έτους και περιλαμβάνει τρία εκπαιδευτικά πεδία: το ψηφιακό marketing και τα κοινωνικά δίκτυα, τις ψηφιακές συναλλαγές και την ασφάλεια και την επικοινωνία και την εξυπηρέτηση.
Επιταχυντής ψηφιακής μετάβασης για λίγους
Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης Αθανάσιος Στάβερης, επιβεβαίωσε ότι η πανδημία λειτούργησε σαν επιταχυντής για την ψηφιακή μετάβαση αλλά όχι για όλους. Αναφέρθηκε στις προσπάθειες που έκανε το Υπουργείο για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις που επλήγησαν περισσότερο να αναπτυχθούν, σημειώνοντας ότι αυτές που είχαν από πριν σχέση με την τεχνολογία κατάφεραν και προσαρμόστηκαν γρήγορα, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες.
Ο Γ.Γ. έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση και υπογράμμισε την αξία της Ψηφιακής Ακαδημίας. «Η εκπαίδευση είναι το Α και το Ω αυτού που θέλουμε να πετύχουμε», είπε ο Α. Στάβερης μιλώντας για τις αλλαγές που έφερε και σε αυτόν τον τομέα η κρίση της πανδημίας.
Σχετικά με την κυβερνοασφάλεια, τόνισε ότι είναι συνάρτηση τριών παραγόντων: των συστημάτων που κρατούν τα δεδομένα, αυτών που ελέγχουν τα συστήματα και των χρηστών, δηλαδή των πολιτών. «Η κυβερνοασφάλεια είναι μία κοινή πρόκληση και ευθύνη και θέλει συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα για την αντιμετωπίσουμε», πρόσθεσε.
sofokleousin.gr