Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι αθλητές είναι πλέον και influencers με σημαντική παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που συνδέονται άμεσα με τους fan και φτιάχνουν την εικόνα τους και εκτός γηπέδων. Πλατφόρμες όπως το Instagram, το Twitter, το TikTok και το YouTube έχουν φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι αθλητές επικοινωνούν με τους φαν τους, προσελκύουν χορηγίες και χτίζουν το όνομά τους. Ακολουθεί μια πιο προσεκτική ματιά στους διάφορους τρόπους με τους οποίους τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μεταμορφώνουν τον κόσμο του αθλητικού μάρκετινγκ.
1. Άμεση σύνδεση με τους οπαδούς
Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν οι αθλητές και οι φαν τους έχουν μια πιο άμεση γραμμή επικοινωνίας. Πλατφόρμες όπως το Instagram και το Twitter επιτρέπουν στους αθλητές να μοιράζονται στιγμές από την καθημερινή τους ζωή, να βιντεοσκοπούν κάποιες στιγμές από την προπόνηση και να κάνουν stream προσωπικές τους στιγμές σε πραγματικό χρόνο. Αυτός ο τύπος engagement ενισχύει μια πιο προσωπική σύνδεση με τους φαν.
Για τους αθλητές, αυτό σημαίνει ότι έχουν τον έλεγχο των προσωπικών τους εμπορικών σημάτων και μπορούν να δημιουργήσουν ιστορίες που βρίσκουν απήχηση στους οπαδούς τους. Για παράδειγμα, ο αστέρας του NBA LeBron James χρησιμοποιεί τα κανάλια του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να μοιραστεί τη διαδρομή του τόσο εντός όσο και εκτός γηπέδου, συμπεριλαμβανομένου του φιλανθρωπικού έργου, των πολιτικών απόψεων και των οικογενειακών στιγμών. Αυτή η συνεπής εμπλοκή όχι μόνο ενισχύει την αφοσίωση των φαν του, αλλά και την προβολή ενός αθλητή, καθιστώντας την εικόνα του πιο ελκυστική σε πιθανούς χορηγούς, όπως π.χ. το καζινο NetBet αλλά και άλλοι.
2. Οι χορηγίες
Στο παρελθόν, οι χορηγίες περιορίζονταν σε διαφημίσεις σε διαφημιστικές πινακίδες, στην τηλεόραση, το ραδιόφωνο και άλλα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης. Ωστόσο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν επεκτείνει το εύρος των χορηγιών, δίνοντας τη δυνατότητα στους αθλητές να προωθήσουν την εικόνα τους σε εκατομμύρια οπαδούς με μία μόνο ανάρτηση. Οι εταιρίες συνειδητοποίησαν γρήγορα την αξία των αθλητών που μπορούν να επηρεάσουν άμεσα το κοινό τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σήμερα, ένα σημαντικό μέρος των αθλητικών διαφημίσεων έχει ως επίκεντρο αθλητές που μπορούν να επηρεάσουν τους φαν τους.
Για παράδειγμα, ο Κριστιάνο Ρονάλντο έχει περισσότερους από 500 εκατομμύρια ακόλουθους σε διάφορες πλατφόρμες, γεγονός που τον καθιστά αρκετά μοναδικό σε αυτό που κάνει. Όταν προωθεί ένα προϊόν, το brand κερδίζει όχι μόνο προβολή αλλά και αξιοπιστία λόγω της εμπιστοσύνης που δείχνουν οι οπαδοί στον αγαπημένο τους αθλητή. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν επίσης στις μάρκες να παρακολουθούν κάποια στατιστικά και μετρήσεις, όπως τα likes, οι κοινοποιήσεις και τα σχόλια, οι οποίες βοηθούν στην αποτελεσματικότερη μέτρηση της επιτυχίας των διαφημίσεων αυτών σε σχέση με την παραδοσιακή διαφήμιση.
3. Αλληλεπίδραση σε πραγματικό χρόνο
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν στους αθλητές να αλληλεπιδρούν με τους φαν και να λαμβάνουν απαντήσεις και αντιδράσεις σε πραγματικό χρόνο, κάτι που ήταν σχεδόν αδύνατο στο παρελθόν. Αυτή η αμεσότητα επιτρέπει στους αθλητές να οσμίζονται τις τάσεις γρήγορα και να προσαρμόζουν ανάλογα τα μηνύματά τους. Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια ζωντανών αγώνων ή διοργανώσεων, οι αθλητές ή οι ομάδες τους μπορούν να ενημερώνουν άμεσα τους οπαδούς, δημιουργώντας μια δυναμική εμπειρία που βοηθά στη διατήρηση του ενδιαφέροντος των οπαδών.
Επιπλέον, οι φαν μπορούν να υποστηρίξουν δημοσίως τους αθλητές μέσω like, σχολίων και κοινοποιήσεων, γεγονός που ενισχύει περαιτέρω την online προσωπικότητα ενός αθλητή. Αυτή η αμεσότητα ωφελεί όχι μόνο τους αθλητές αλλά και τα brands που διαφημίζουν. Όλα αυτά μπορούν να οδηγήσουν σε αξιοπιστία της μάρκας και, τελικά, σε υψηλότερες πωλήσεις και μεγαλύτερη προβολή.
4. Οι προκλήσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης: Πίεση και προστασία της ιδιωτικής ζωής
Ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν πολλά οφέλη, παρουσιάζουν επίσης προκλήσεις. Η πίεση για συνεχή online παρουσία μπορεί να οδηγήσει σε ψυχική καταπόνηση και ερωτήματα για την ιδιωτικότητα. Οι αθλητές, είναι στο προσκήνιο τώρα πιο πολύ από ποτέ, πρέπει να έχουν έντονη παρουσία στα social media με τακτικά ενημερώσεις, θυσιάζοντας συχνά την προσωπική τους ιδιωτικότητα για να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των οπαδών και των χορηγών. Η συνεχής ανάγκη για post μπορεί να επηρεάσει την ψυχική υγεία, με τους αθλητές να αισθάνονται την πίεση να διατηρήσουν μια εξιδανικευμένη εικόνα που να ευθυγραμμίζεται με τις προσδοκίες του κοινού.
Επιπλέον, οι αθλητές μπορεί να αντιμετωπίσουν online κριτική και αντιδράσεις όταν έχουν κακές επιδόσεις ή μοιράζονται αμφιλεγόμενες απόψεις. Για να μετριάσουν αυτά τα θέματα, πολλοί αθλητές προσλαμβάνουν πλέον διαχειριστές κοινωνικών μέσων δικτύωσης για να βοηθήσουν στη διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ της παρουσίας που πρέπει να έχουν στα μέσα και στη σφαίρα της ιδιωτικότητας.
Συμπεράσματα
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι αθλητές συνδέονται με τους φαν και προσελκύουν πλέον χορηγίες. Πλατφόρμες όπως τα:
- Tik Tok και
δίνουν τη δυνατότητα στους αθλητές να οικοδομήσουν το όνομά τους και εκτός γηπέδων, καλλιεργώντας μια βαθύτερη αφοσίωση των φαν και δημιουργώντας προσοδοφόρες ευκαιρίες. Ωστόσο, μαζί με αυτή την επιρροή έρχεται και η ευθύνη για τη διαχείριση της δημόσιας εικόνας τους και η πίεση για συνεχή σύνδεση. Καθώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνεχίζουν να εξελίσσονται, οι αθλητές και τα brands θα πρέπει να προσέχουν αυτές τις αλλαγές, για να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες της online επιρροής στον κόσμο του αθλητισμού.