Το «κάντο όπως με τις φρεγάτες Belh@ra» είναι εκείνο που επικρατεί στο Πολεμικό Ναυτικό για το νέο ζητούμενο που είναι οι κορβέτες αλλά και το πώς θα τις προμηθευτεί η Ελλάδα.
Την ίδια στιγμή η δεύτερη ναυμαχία με φόντο αυτή τη φορά το νέο τύπο πλοίου που εισέρχεται το επόμενο διάστημα στον στόλο, φαίνεται πως θα εξελιχθεί ανάμεσα σε τρεις «μνηστήρες».
Οι Γάλλοι με τις Gowind θεωρούνται φαβορί και σε αυτή την κούρσα, με επιτελείς από το Πολεμικό Ναυτικό να καταδεικνύουν ότι η μελλοντική ομοιοτυπία των κορβετών με τις Belh@ra προσδίδει την απαιτούμενη οικονομία κλίμακος και αρκετές άλλες ευκολίες για την συντήρησή τους.
Ωστόσο Ολλανδοί και Ιταλοί βρίσκονται ακόμη ζωντανοί, πλασάροντας τα δικά τους μοντέλα για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Αυτό επιβεβαιώνουν κύκλοι από το ναυτικό Επιτελείο καθώς συζητούν με τους Ευρωπαίους «μνηστήρες», οι οποίοι θέλουν να δείξουν πιο προσεκτικοί αυτή τη φορά και να μην κάνουν λάθη που τους στοίχισαν τα προηγούμενα χρόνια κατά την διαδικασία επιλογής των φρεγατών.
Οι Ιταλοί έχουν βάλει στο τραπέζι την κορβέτα Doha, ένα πλοίο που έχει ομοιοτυπίες με τις φρεγάτες Belh@ra, ενώ το εκτόπισμά τους προσεγγίζει εκείνο των υφιστάμενων φρεγατών τύπου S του Ελληνικού στόλου.
Οι Ολλανδοί παραμένουν πιστοί στα σχέδια της Damen και της κορβέτας Sigma 10514, το πλοίο δηλαδή που είχε προταθεί στο Πολεμικό Ναυτικό ως ενδιάμεση καινούρια λύση, με κατασκευή σε χρόνο ρεκόρ στην Ελλάδα και παράδοση περίπου μέσα σε 2,5 χρόνια.
Σίγουρα το γεγονός ότι οι μηχανές των Γαλλικών Gowind είναι σχεδόν ίδιες με των Belh@ra, καθώς και πολλά από τα συστήματα που διαθέτουν οι δυο τύποι πλοίων, όπως ηλεκτρονικά, ανθυποβρυχιακά αλλά και τα όπλα των κορβετών, ανεβάζουν σημαντικά τον πήχη της προτίμησης στην Γαλλική λύση.
Πολλές φορές έχουμε γράψει, κατά τη διαδικασία των φρεγατών, ότι όλες οι Ευρωπαϊκές λύσεις θεωρούνταν πλοία που είχαν χαρακτηριστεί «state of the art» από τους Αξιωματικούς που τ’ αξιολογούσαν. Κατά συνέπεια δεν μπορούν οι προτάσεις της Ολλανδίας και της Ιταλίας να περάσουν εντελώς απαρατήρητες από το ναυτικό Επιτελείο. Αλλά η αξιολόγηση τους έχει περάσει σε άλλο επίπεδο, με επιτελείς να το χαρακτηρίζουν ακόμη πιο επιχειρησιακό.
Και από την στιγμή που το μείζον θέμα των φρεγατών βρίσκεται υπό δρομολόγηση για τις υπογραφές, το ενδιαφέρον εστιάζεται τώρα στην περεταίρω ενίσχυση του στόλου με τα νέα πολεμικά πλοία που πρέπει να κατασκευαστούν.
Η «σφήνα» του γεωστρατηγικού Ευρωπαϊκού τόξου
Αν το θέμα των κορβετών λάβει τις ίδιες γεωστρατηγικές διαστάσεις ή πιο σωστά, η Ελληνική κυβέρνηση έχει αποφασίσει να διευρύνει το τόξο των διπλωματικών- αμυντικών συνεργασιών της, μένει να φανεί το επόμενο διάστημα αφού χώρος τέτοιων συνεργιών υπάρχει στον εξοπλιστικό τομέα. Ορόσημο σ’ αυτό το τόξο μπορεί να χαρακτηριστεί κι ένα τετ α τετ Μητσοτάκη- Ντράγκι κατά την επικείμενη σύνοδο κορυφής…
Την ίδια στιγμή όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο πως το μεσημέρι της Πέμπτης σε ανακοίνωση του υπουργείου ανάπτυξης, ο ναυπηγοεπισκευαστικός Ιταλικός όμιλος της Fincantieri Group (σ.σ. των φρεγατών Fremm & κορβετών Doha) δήλωσε επισήμως το ενδιαφέρον του να συμμετάσχει στη διαδικασία εξυγίανσης των ναυπηγείων της Ελευσίνας.
Σύμφωνα με πηγές του ρεπορτάζ ο Ιταλικός όμιλος έχει δεχτεί τεράστιο όγκο δουλειάς με αποτέλεσμα ν’ αναζητά γειτονικά ναυπηγεία με τα οποία θα καταφέρει ν’ ανταπεξέλθει στις παραγγελίες. Αν η Ιταλική εταιρεία θέλει ν’ αποσυμφωρήσει τα δικά της ναυπηγεία ή επιθυμεί να κάνει το colpo grosso μέσω της Ελευσίνας στον Ελληνικό πολεμικό στόλο, θα φανεί σύντομα. Πάντως το ενδιαφέρον της Fincantieri Group έρχεται να προστεθεί παράλληλα με εκείνο της Αμερικανικής ΟΝΕΧ.
Αν αυτό το σχήμα καταφέρει να επιλύσει το πρόβλημα των ναυπηγείων Ελευσίνας παραμένει σίγουρα ένα στοίχημα αλλά κι ένα μεγάλο ερωτηματικό που απασχολεί την κυβέρνηση.
Ιδιαίτερη σημειολογία πάντως είχε το γεγονός ότι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, παρά το γεγονός πως βρίσκεται στις Βρυξέλλες, μέσω τηλεδιάσκεψης, πήρε μέρος στη συνάντηση που είχε η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης με τους εκπροσώπους της ΟΝΕΧ και της Fincantieri Group και αυτό δείχνει εμφανώς ότι το υπουργείο Εθνικής Άμυνας θέλει να υπάρχει ναυπηγείο ικανό να υποστηρίξει τα πολεμικά πλοία.
Σίγουρα όμως δεν θέλει ναυπηγείο που του καθυστερεί δεκαετίες ένα πρόγραμμα ναυπήγησης ταχέων πλοίων, όπως των Πυραυλακάτων. Χαρακτηριστικό είναι πως η 7η της σειράς που φέρει το όνομα «Βλαχάκος» -του ήρωα των Ιμίων- αν όλα πάνε καλά, το καλοκαίρι του 2022 ίσως παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό από τα ναυπηγεία της Ελευσίνας.
ΠΗΓΗ: hellasjournal.com