Στρατιωτική
ανάλυση
«MQ-9B STOL, το
πρώτο αεροσκάφος στην κατηγορία του
που προσφέρει σύντομη απογείωση και
προσγείωση», είναι ο τίτλος άρθρου
έγκριτου ΜΜΕ, του οποίου τα κυριότερα
σημεία είναι τα ακόλουθα:
«Τα μη
επανδρωμένα εναέρια συστήματα έχουν
ξαναγράψει τους κανόνες του πολέμου,
της συλλογής πληροφοριών και πολλά άλλα
και τώρα πρόκειται να αλλάξουν ξανά.
Αυτό δεν
είναι το αποτέλεσμα ενός νέου αεροσκάφους.
Έρχεται ως
αποτέλεσμα έξυπνης καινοτομίας που
εφαρμόζεται σε ένα υπάρχον αεροσκάφος,
το MQ-9B SeaGuardian, το οποίο αποκτά την ικανότητα
να κάνει κάτι που κανένα αεροσκάφος
στην κατηγορία του δεν έχει κάνει ποτέ
πριν, σύντομη απογείωση και προσγείωση
ή STOL.
Η General Atomics
Aeronautical Systems, Inc., η οποία κατασκευάζει το
MQ-9B και το άλλο κορυφαίο UAS μεσαίου
υψομέτρου, μεγάλης αντοχής στον κόσμο,
βρίσκεται σε καλό δρόμο να σχεδιάσει
και να αναπτύξει ένα κιτ αναβάθμισης
που επιτρέπει στο MQ-9B να λειτουργεί από
μικρότερους διαδρόμους λιγότερο από
1.000 πόδια από τους διαδρόμους περίπου
3.500 ποδιών που απαιτεί αυτή τη στιγμή.
Η προσθήκη
του STOL εξελίσσει το MQ-9B σε μια ακόμη πιο
ευέλικτη πλατφόρμα χωρίς απώλεια των
βασικών αισθητήρων του, όπως ο
ηλεκτρο-οπτικός αισθητήρας υπερύθρων,
το ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών και
πολλά άλλα. Με άλλα λόγια, το νέο κιτ
STOL διατηρεί τις πιο βασικές, απαράμιλλες,
κορυφαίες στην κατηγορία ικανότητες
αυτού του εμβληματικού UAS, ενώ του παρέχει
επίσης ολόκληρες νέες εφαρμογές για να
λειτουργεί σε περιόδους κρίσης ή
σύγκρουσης.
Μια άλλη
επαναστατική πτυχή του νέου συστήματος,
είναι ότι οι χρήστες δεν θα απαιτηθεί
να αγοράσουν ένα εντελώς νέο αεροσκάφος
και να κάνουν συμβιβασμούς είτε για την
απόδοση του αεροδρομίου είτε για τα
συστήματα του αεροσκάφους. Μπορούν να
μεγιστοποιήσουν τη χρησιμότητα του UAS
τους και να λάβουν και τα δύο.
Απλή αναβάθμιση
Η απόδοση
του MQ-9B STOL θα προέρχεται από ένα απλό
κιτ πτερυγίων και ουράς που αλλάζει τα
χαρακτηριστικά στο αεροσκάφος. Οι
συντηρητές μπορούν να κάνουν την
ανταλλαγή σε ένα κανονικό υπόστεγο ή
σε μια γραμμή πτήσης με τυπικό εξοπλισμό
υποστήριξης εδάφους. Μετά από μερικές
ώρες εργασίας, το MQ-9B STOL είναι έτοιμο να
ξεκινήσει.
Τι άλλαξε σε αυτή τη σύντομη μετάβαση
Το MQ-9B
χρειάζεται δραματικά λιγότερη κύλιση
εδάφους για να μεταφερθεί στον αέρα και
να προσγειωθεί. Αυτό ξεκλειδώνει
απίστευτη νέα ευελιξία για τις αμερικανικές
δυνάμεις και τους συμμάχους τους. Το
αεροσκάφος μπορούσε να απογειωθεί από
το σπίτι του ή από το αεροδρόμιο που
είχε αναπτυχθεί προς τα εμπρός, να
εκτελέσει τις αποστολές του και στη
συνέχεια να προσγειωθεί σε οποιονδήποτε
αριθμό νέων διαθέσιμων βάσεων με πολύ
μικρούς διαδρόμους.
Μετά τον
ανεφοδιασμό και τον επανεξοπλισμό, το
UAS μπορούσε να συνεχίσει να κινείται σε
διαφορετικά αεροδρόμια, μπερδεύοντας
τους αντιπάλους ως προς το πού κατευθυνόταν
ανά πάσα στιγμή. Η αυτοματοποιημένη
απογείωση και προσγείωση SATCOM σημαίνει
ότι το MQ-9B δεν χρειάζεται χειριστές να
βρίσκονται όπου κι αν έρχεται ή πηγαίνει,
και οι αποστολές μπορούν να εκτελούνται
μέσω δορυφόρου, που σημαίνει ότι το
πλήρωμά του μπορεί να βρίσκεται
οπουδήποτε.
Το μόνο που
χρειάζεται το αεροσκάφος για να δουλέψει
με αυτόν τον τρόπο είναι μια μικρή ομάδα
εδάφους έτοιμη να αναπληρώσει τα καύσιμα
του και ότι εξωτερικά αποθέματα
χρειάζονται για την αποστολή του.
Μια άλλη αξία του κιτ STOL είναι ότι εάν ένα αεροσκάφος SeaGuardian δεν χρειάζεται να λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο ,να κάνει πτήσεις σε μικρότερα χωράφια, επειδή μπορεί να πετάξει τακτικές αποστολές μέσα και έξω από μια συμβατική αεροπορική βάση μπορεί να διαμορφωθεί εκ νέου στα κανονικά του φτερά και ουρές και λειτουργούν σε διαμόρφωση χωρίς STOL, μεγιστοποιώντας την δυνατότητα της αποστολής.
Η GA-ASI έχει
καινοτομίες δεκαετιών και εκατομμύρια
επιχειρησιακές ώρες μάχης πίσω από όλα
τα UAS της, και πιο πρόσφατα η εισαγωγή
ενός νέου πολεμικού αεροσκάφους με
ικανότητα STOL, το Mojave απέδειξε τι είναι
δυνατό.
Το Mojave είναι
ελαφρώς μικρότερο, πιο κοντά σε ένα
MQ-1C Gray Eagle , τη ναυαρχίδα UAS του Στρατού
των Ηνωμένων Πολιτειών και το MQ-9B STOL
αναπτύσει την ιδέα.
Η ηρωική
αντίσταση της Ουκρανίας στη ρωσική
εισβολή στις αρχές του 2022 έδειξε πόσο
πολύτιμα είναι τα ευέλικτα UAS στα σημερινά
πεδία μάχης. Η αύξηση του αριθμού των
τοποθεσιών και των τρόπων που μπορούν
να λειτουργήσουν, συμπεριλαμβανομένου
του ανοίγματος μικρότερων πεδίων,
αυξάνει μόνο το όφελός τους ως
πολλαπλασιαστές δύναμης. Και αυτό δεν
χρειάζεται να περιορίζεται στις χερσαίες
επιχειρήσεις.
Θαλάσσιες επιχειρήσεις
Ένας άλλος
μελλοντικός στόχος για το MQ-9B STOL είναι
οι επιχειρήσεις στη θάλασσα. Το κιτ
τροποποίησης του αεροσκάφους θα μπορούσε
να ξεκλειδώσει τη δυνατότητα λειτουργίας
από μεγάλα αμφίβια πλοία επίθεσης ή
αεροπλανοφόρα του Πολεμικού Ναυτικού.
Το MQ-9B STOL θα
διπλώσει τα φτερά του για να παρκάρει
σε ένα θάλαμο πτήσης ή σε ένα υπόστεγο
πλοίου. Όταν έρθει η ώρα της εκτόξευσης,
το αεροσκάφος ξεδιπλώνει τα φτερά του
και απογειώνεται πάνω από την πλώρη,
αφού δεν χρειάζεται καταπέλτης. Το πλοίο
το ανακτά πάνω από την πρύμνη, όπως και
κάθε άλλο αεροσκάφος με σταθερές
πτέρυγες.
Εάν το STOL
είναι ένας τρόπος αλλαγής του παιχνιδιού
για τις χερσαίες επιχειρήσεις UAS, η
ανάπτυξη και η παράδοσή του στις θαλάσσιες
δυνάμεις για επιχειρήσεις στη θάλασσα
θα προσφέρει ένα κβαντικό άλμα.
Αυτό που
είναι σημαντικό σε όλες τις εφαρμογές
είναι ότι η σύντομη απογείωση και
προσγείωση δεν σημαίνει καμία θυσία
στις κύριες δυνατότητες του αεροσκάφους
, το οποίο παραμένει το κορυφαίο
παγκοσμίως, πλήρες MQ-9B SeaGuardian με όλα τα
πλεονεκτήματα και τα δυνατά σημεία που
συνεπάγεται.
Η ανίχνευση
και η δικτύωσή του παραμένουν παγκόσμιας
κλάσης, ενώ μπορεί να λειτουργεί σε
όλους τους τύπους καιρικών συνθηκών,
δεδομένων των αντικεραυνικών διασφαλίσεων
και των συστημάτων κατά του πάγου, και
να ενσωματωθεί στον πολιτικό εναέριο
χώρο μέσω του ενσωματωμένου συστήματος
εντοπισμού και αποφυγής.
Αυτό που
αλλάζει το MQ-9B STOL είναι οι μυριάδες
τρόποι και μέρη που μπορεί να λειτουργήσει
ένα UAS υψηλής απόδοσης σε όλο τον κόσμο.»
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Από τα παραπάνω
διαπιστώνουμε ότι το συγκεκριμένο UAV,
δημιουργεί νέα επιχειρησιακά δεδομένα,
λειτουργώντας σε στεριά και θάλασσα,
ως σημαντικός πολλαπλασιαστής ισχύος.
Με την Τουρκία
να εξοπλίζει το TCG Anadolu με UAV Bayraktar και να
το θέτει σε υπηρεσία στο τουρκικό
πολεμικό ναυτικό μέχρι το τέλος του
2022, εισάγονται νέα επιχειρησιακά δεδομένα
στο Αιγαίο και τη ΝΑ Μεσόγειο.
Παράλληλα
τις τελευταίες ημέρες γίνεται λόγος
από Αμερικανικά ΜΜΕ ότι ο Πρόεδρος
Μπάϊντεν γνωστοποίησε στο Κογκρέσσο
ότι τάσσεται υπέρ της πώλησης 40 F-16 BLOCK
70 και της αναβάθμισης άλλων 80 ήδη
υπαρχόντων στην Τουρκία, γεγονός που
αναπροσαρμόζει το αριθμητικό ισοζύγιο
μαχητικών αεροσκαφών μεταξύ Τουρκίας
και Ελλάδας στο 1,37/1.
Αυτό αναμένεται
να δώσει «φτερά» στην τουρκική
επιθετικότητα, η οποία αναμένουμε να
εκδηλωθεί στην ΝΑ Μεσόγειο πρώτα το
επόμενο χρονικό διάστημα μετά την άφιξη
και του 4ου τουρκικού γεωτρύπανου στις
19 Μαϊου , από τη Νότια Κορέα.
Προ όλων
αυτών των εξελίξεων η χώρα μας είναι
ΥΠΕΡΕΠΕΙΓΟΝ να προμηθευθεί άμεσα
οπλισμένα UAV τα οποία να εντάξει σε
στρατηγικό αλλά και τακτικό επίπεδο
στην άμυνα της χώρας και για να γίνει
πλήρως κατανοητό, εννοούμε την «φιλοξενία» οπλισμένων UAV σε αεροδρόμια μετασταθμεύσεως
στα νησιά μας παράλληλα με εκείνα που
θα βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Παράλληλα
απαιτείται η προσθήκη οπλικών συστημάτων
και μέσων ενεργητικής και παθητικής
άμυνας και προστασίας από τα τουρκικά
drone και η ΑΜΕΣΗ εγκατάστασή τους στα
νησιά μας.
Τέλος,
απαιτείται η Ελλάδα να εξετάσει τρόπους
συμμετοχής στο πρόγραμμα του αμερικανικού
UAV, MQ-9B STOL, έτσι ώστε να έχει τη δυνατότητα
προμήθειας του στο μέλλον, «παίρνοντας
κεφάλι» σε αυτόν τον πολύ κρίσιμο
τομέα από την Τουρκία στο Αιγαίο και τη
ΝΑ Μεσόγειο.
Η χρονική συγκυρία τώρα είναι κατάλληλη για εξοπλισμό της Ελλάδας με UAV των ΗΠΑ , κυρίως λόγω της Αμερικανικής «κατανόησης» και εξοπλισμού της Τουρκίας με τα F-16 , η οποία δεν ήταν αποδεδειγμένα "πιστή σύμμαχος" των ΗΠΑ, σε αντίθεση με την Ελλάδα που ήταν πάντα.
Πηγή: enoplos.gr