Ο Michael Jordan μπαίνει στο Hall of Fame και γράφει το όνομά του στην ιστορία του μπάσκετ. Πολλά χρόνια νωρίτερα, είχε γράψει το όνομά του στην ιστορία του επιχειρείν, βγάζοντας την Nike από την αφάνεια και την πτώση και μετατρέποντάς την στη μεγαλύτερη δύναμη των αθλητικών ειδών.
Αυτή η ιστορία, άγνωστη για τους περισσότερους, περιγράφεται στην ταινία «Air», στην οποία ο Ben Affleck σκηνοθετεί αλλά και υποδύεται τον συνιδρυτή της Nike, Phil Knight.
Η χρονιά ήταν το 1984 και όπως θα έλεγε στην ετήσια επιστολή του προς τους μετόχους της Nike ο Knight, «ο (George) Orwell είχε δίκιο. Το 1984 ήταν μια δύσκολη χρονιά».
Πραγματικά, η Nike δεν τα πήγαινε καλά. Τα κέρδη και οι πωλήσεις της έπεφταν, καθώς η εταιρεία είχε κάνει μια επέκταση στα ρούχα που δεν της βγήκε, και την ίδια στιγμή, είχε χάσει το «τρένο» του αερόμπικ, που ευνοούσε τους μεγάλους ανταγωνιστές της.
Ο Sonny Vaccaro, υψηλόβαθμο στέλεχος στο marketing της Nike, χρειαζόταν απελπισμένα μία επιτυχία. Και σύμφωνα με το «Air», αποφάσισε να ποντάρει τα πάντα στον Michael Jordan, που έκανε τότε τα πρώτα βήματα της καριέρας του.
Παρά τις αντιδράσεις του Knight, παρότι ο Jordan προτιμούσε την Adidas και δεν είχε φορέσει ποτέ έως τότε παπούτσι της Nike, o Vaccaro έπεισε την μητέρα του, Deloris, για το deal.
Η ομάδα της Nike είχε την ιδέα να φτιάξει ένα παπούτσι ειδικά για τον νεαρό σταρ, το «Air Jordan», με τον αθλητή να υπογράφει τελικά 5ετές συμβόλαιο 2,5 εκατ. δολαρίων. Όμως η μητέρα του ήταν εκείνη που επέμεινε να προσθέσει στο συμβόλαιο έναν κρίσιμο όρο, ο οποίος έδινε στον Jordan ένα μερίδιο από τα κέρδη για κάθε ζευγάρι παπούτσια με το όνομά του που πωλούνταν.
Ήταν μία επανάσταση στο marketing των σπορ και στον τρόπο με τον οποίο πληρώνονταν οι αθλητές.
Όπως λέει σήμερα ο ίδιος ο Vaccaro, «ο Michael άλλαξε τον κόσμο. Οι άνθρωποι νομίζουν ότι είναι ο σπουδαιότερος παίκτης του μπάσκετ που έζησε ποτέ και ίσως να είναι έτσι. Εγώ δεν συμφωνώ με τους θρύλους και τους Goats και όλα αυτά στα ομαδικά αθλήματα, αλλά αυτό που μπορώ να πω –και δεν το είχα σκεφτεί ώσπου είδα την ταινία- είναι ότι ο Michael άνοιξε τον δρόμο ώστε οι μαύροι αθλητές να βγάζουν πολλά χρήματα από τις συμφωνίες τους με τα brands».
Το ρίσκο που πήρε τότε ο Vaccaro απέδωσε πέραν κάθε προσδοκίας. Ο Jordan κέρδισε έξι πρωταθλήματα του NBA με τους Chicago Bulls και έγινε δισεκατομμυριούχος.
Η Nike κυκλοφόρησε επισήμως τα Air Jordan 1 την 1η Απριλίου του 1985, στην τιμή των 64,95 δολαρίων. Η εταιρεία υπολόγιζε να πουλήσει 100.000 ζευγάρια τον πρώτο χρόνο, αλλά οι πωλήσεις άγγιξαν το 1,5 εκατ. ζευγάρια τις πρώτες έξι εβδομάδες.
Βοήθησε, βέβαια, και το πανέξυπνο marketing εκ μέρους της Nike. Οι κανονισμοί του NBA έλεγαν ότι τα παπούτσια των παικτών έπρεπε να είναι κατά 51% λευκά, κάτι που σήμαινε ότι τα Air Jordan, που ήταν κυρίως κόκκινα και μαύρα, ήταν απαγορευμένα. Σύμφωνα με τα όσα διακινούσε η εταιρεία τότε, η Nike ήταν κάτι παραπάνω από διατεθειμένη να πληρώνει το πρόστιμο των 5.000 δολαρίων που του επιβαλλόταν κάθε φορά που ο Michael Jordan φορούσε αυτά τα παπούτσια σε έναν αγώνα. Σήμερα, η ιστορία αυτή αμφισβητείται, όμως κανείς δεν αμφισβητεί ότι βοήθησε να γίνουν τα Air Jordan 1 θρυλικά. Μέχρι και σήμερα, πολλοί τα αποκαλούν «τα απαγορευμένα», ενώ συλλέκτες πληρώνουν ακόμα και πάνω από 20.000 δολάρια για να αποκτήσουν ένα από εκείνα τα αρχικά ζευγάρια, εφόσον είναι αφόρετα.
Έτσι, παρότι ο Jordan αποσύρθηκε οριστικά το 2003, η Nike εξακολουθεί να κυκλοφορεί νέα μοντέλα με το όνομά του κάθε χρόνο.
Πέρυσι, η Nike έβγαλε 5,1 δισ. δολάρια από το brand Jordan, κάτι που σημαίνει ότι ο πρώην αθλητής έβαλε στην τσέπη 256 εκατ. δολάρια –δηλαδή υπερδιπλάσια από όσα έβγαλε σε όλη του την καριέρα στο NBA- χωρίς να κάνει το παραμικρό.
Όσο για το λογότυπο του «Jumpman», που δείχνει την σιλουέτα του Jordan να πηδά με την μπάλα στο χέρι, αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα στον κόσμο των αθλητικών ειδών.
moneyreview.gr