Μετρό Θεσσαλονίκης: Ανοίγει η Ψελλού, στον «πάγο» η Πόντου

Metrosport Team04 Ιουνίου 2024

Μία από τις σημαντικότερες εκκρεμότητες της βασικής γραμμής του μετρό στη Θεσσαλονίκη, η διάνοιξη της οδού Ψελλού και η διαμόρφωση του τερματικού σταθμού της Νέας Ελβετίας, κλείνει οριστικά αύριο (5/6) με την υπογραφή της σύμβασης του έργου από την Ελληνικό Μετρό. Ωστόσο, προβλήματα υπάρχουν στην επέκταση της Καλαμαριάς, όπου ένα εξίσου κομβικό έργο, η διάνοιξη της Πόντου, παραμένει στον πάγο.

Για τη σημαντική αυτή παρέμβαση ο δήμος Καλαμαριάς δεν έχει λάβει ακόμα το σύνολο της χρηματοδότησης που απαιτείται για την απαλλοτρίωση όλης της έκτασης, ούτε διαθέτει τα απαιτούμενα κονδύλια για την κατασκευή του έργου.

Πριν από έναν χρόνο υπογράφηκε από την τότε υπηρεσιακή κυβέρνηση η έγκριση κονδυλίου ύψους 8 εκατ. ευρώ για τις απαλλοτριώσεις των οικοπέδων που είχαν πάρει τιμή μονάδος και τον περασμένο Δεκέμβριο άρχισε η καταβολή των αποζημιώσεων στους δικαιούχους. Αυτή τη στιγμή η οικονομική υπηρεσία του δήμου, η νομική υπηρεσία και η πολεοδομία εκτιμούν ότι με τις τρέχουσες τιμές απαιτούνται συνολικά 12 εκατομμύρια για την απαλλοτρίωση όλων των ακινήτων στην Πόντου, ώστε να διανοιχτεί και να λειτουργήσει σωστή η επέκταση μετρό, που έχει προσδιοριστεί έξι μήνες μετά την έναρξη της βασικής γραμμής, δηλαδή περίπου τον Απρίλιο του 2025.

«Υπολογίζαμε ότι χρειάζονταν τουλάχιστον άλλα οχτώ εκ. ευρώ, όμως, πλέον εκτιμούμε ότι απαιτούνται 12 εκατ. καθώς είναι και οι εισφορές των ιδιωτών που, αν δεν τις κάνουν οι ίδιοι, θα πρέπει να τις καλύψει ο δήμος και να αναζητήσει τα ποσά από αυτούς. Είναι επίσης η μελέτη και η κατασκευή του έργου που δεν μπορεί να καλυφθεί από τον δήμο», είπε στη Voria.gr η αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών και Δόμησης, Ελπίδα Καλπίδου.

Το ζήτημα έχει θέσει και η δήμαρχος Καλαμαριάς, Χρύσα Αράπογλου, η οποία κατά την παρουσίαση του απολογισμού των πεπραγμένων της σημείωσε πως απαιτούνται χρηματοδοτήσεις αλλά και γρήγορες κινήσεις για απαλλοτριώσεις. «Αλλιώς φοβάμαι ότι το χρονοδιάγραμμα που ακούστηκε στην ομιλία του πρωθυπουργού για τη λειτουργία του μέτρο στην Καλαμαριά δεν θα είναι δυνατό να υλοποιηθεί», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.

Η σύνδεση με τη Μίκρα και η διαμόρφωση του τερματικού σταθμού

Η οδός Πόντου αυτή τη στιγμή χωρίζεται σε τρία διακριτά τμήματα. Το πρώτο, από τη Μητροπολίτου Κυδωνιών έως την Κολοτούρου, μήκους 910 μέτρων και πλάτους 20 μ., είναι σε πλήρη λειτουργία με κεντρική νησίδα. Το δεύτερο, από την οδό Κολοτούρου έως την οδό Αγίου Νικολάου, μήκους 170 μέτρων και μεταβλητού πλάτους από 20 μ. έως 40 μ. είναι μερικώς διανοιγμένο και σε λειτουργία χωρίς κεντρική νησίδα. Το τρίτο και πλέον προβληματικό, μήκους 2.100 μ. και πλάτους 40 μ., εκτείνεται από την οδό Αγίου Νικολάου έως την περιφερειακή τάφρο και είναι αδιάνοιχτο.

Η Πόντου προβλέπεται να διαμορφωθεί σε δρόμο πλάτους 20 μέτρων, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, με εκατέρωθεν χώρο για στάθμευση αυτοκινήτων και ποδηλατόδρομους και να αποτελέσει την κεντρικότερη αρτηρία του δήμου.

Σε αντίθεση με ό,τι συνέβη στην περίπτωση του σταθμού της Νέας Ελβετίας, όπου στην Ελληνικό Μετρό ανατέθηκαν όλα τα συνοδά έργα, στις συμβατικές υποχρεώσεις τις εταιρείας για την οδό Πόντου περιλαμβάνεται μόνο η διαμόρφωση της περιοχής πέριξ του σταθμού κι ενός τμήματος του δρόμου που διακόπτεται, καθώς δεν έχει γίνει η διάνοιξη, όπου προβλέπεται να κάνει νέα ασφαλτόστρωση με νησίδα στη μέση.

Αυτό που επίσης προβληματίζει τη διοίκηση του δήμου είναι ότι, ακόμα κι αν διανοιχτεί η οδός Πόντου, θα καταλήγει στην περιφερειακή τάφρο, οπότε δεν θα μπορεί να εξυπηρετήσει τον κυκλοφοριακό φόρτο που θα προκύψει από τη λειτουργία του τερματικού σταθμού στη Μίκρα στην ανατολική πλευρά της πόλης, ο οποίος μάλιστα σχεδιάζεται στο μέλλον να λειτουργήσει και ως σταθμός μετεπιβίβασης για την επέκταση του αεροδρομίου. Αυτό που προτείνει ο δήμος είναι να προχωρήσει ταυτόχρονα και με γρήγορες διαδικασίες η σύνδεση της Πόντου με τη λεωφόρο Γεωργικής Σχολής, ώστε να μη χρειάζεται να εκτρέπονται και να περνούν από τον Φοίνικα όλες οι γραμμές των αστικών λεωφορείων που σήμερα τερματίζουν στο ΙΚΕΑ.

Η δημοτική αρχή έχει θέσει το ζήτημα αυτό τόσο στην Ελληνικό Μετρό όσο και στον ΟΣΕΘ, ο οποίος έχει αναλάβει να εκπονήσει την κυκλοφοριακή μελέτη και τον σχεδιασμό για τη διαμόρφωση του σταθμού με τερματικό χώρο των μέσων μαζικής μεταφοράς, όπου θα λειτουργούν συνδυαστικά λεωφορεία, ταξί και ΙΧ και με χώρο στάθμευσης για τη μετεπιβίβαση.

πηγή: Voria

Προτείνουμε
This page might use cookies if your analytics vendor requires them.