Η Νέα Τούμπα είναι προ των πυλών. Ο Ιβάν Σαββίδης αποφάσισε να χαρίσει στον ΠΑΟΚ ένα νέο και πιο σύγχρονο παλάτι. Κυβέρνηση και Δήμος δεν είναι αντίθετοι. Αμφότερες οι πλευρές συνεργάζονται και η ανέγερση του νέου γηπέδου έχει πάρει το δρόμο της.
Τα νερά ήρθε να ταράξει η αποκάλυψη του metrosport.gr ότι μια κατασκευαστική εταιρεία της Τουρκίας σκέφτεται να επενδύσει. Όχι επειδή η χορηγία είναι περιττή (γιατί κάθε πηγή εσόδων σε παρόμοια έργα μόνο οφέλη έχει) αλλά λόγω της χώρας προέλευσης της εταιρείας.
Ο Δικέφαλος είναι μια ομάδα που δημιουργήθηκε και εκφράζει τους Έλληνες της προσφυγιάς. Δημιουργείται προβληματισμός για το όνομα του νέου γηπέδου. Οι γνώμες διίστανται αλλά οι «ασπρόμαυροι» είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι θα σεβαστούν την ιστορία και την επιθυμία των φιλάθλων τους πριν πάρουν την τελική απόφαση.
Το metrosport.gr "ταξίδεψε" στη γειτονική χώρα και σας παρουσιάζει τον τρόπο, τα εμπόδια και τα οφέλη των χορηγιών που είχαν οι άνθρωποι της Μπεσίκτας για την ανέγερση του νέου γηπέδου της ομάδας.
Σεβασμός στην ιστορία και στις επιθυμίες των φιλάθλων
Για την Μπεσίκτας ήταν κάτι διαφορετικό. Το «σπίτι» του ποδοσφαιρικού τμήματος βρίσκεται για πάνω από 100 χρόνια στο ίδιο σημείο, όπως και το γήπεδο μπάσκετ και οι λοιπές εγκαταστάσεις. Δεν ήταν εύκολο να αλλάξει αυτό. Δεν υπήρχε και η θέληση. Η ομάδα γεννήθηκε, μεγάλωσε και έγινε μια από τις μεγαλύτερες δυνάμεις της Τουρκίας στην καρδιά της Κωνσταντινούπολης και με θέα το Βόσπορο.
Οι φίλαθλοι συνήθισαν το γήπεδο, τη διαδρομή και είχαν τα δικά τους γούρια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο παλιός παραδοσιακός δρόμος κοντά στο παλάτι «Dolmabahce» που συνδέει το γήπεδο με την κεντρική περιοχή της Μπεσίκτας, τον οποίο γεμίζουν με συνθήματα και ιαχές πριν από κάθε κάθε παιχνίδι 30.000 οπαδοί της. Δεν πηγαίνουν απλά στο γήπεδο, ακολουθούν τη διαδρομή αυτή ως ένα είδος τελετουργίας.
Έτσι, λοιπόν τα δεδομένα ήταν απλά. Το νέο παλάτι της θα χτιζόταν στη θέση του προηγούμενου. Δεν θα μετακινούνταν σε άλλο μέρος της πόλης.
Οι δυσκολίες στην κατασκευή
Η ανέγερση ενός γηπέδου δεν είναι εύκολη υπόθεση. Και στην περίπτωση της Μπεσίκτας υπήρχαν εμπόδια. Δίπλα από το στάδιο βρίσκονται στοιχεία της ιστορίας της Τουρκίας. Από τη μία πλευρά, υπάρχει ο δρόμος που περπατούν οι οπαδοί για να έρθουν στο γήπεδο και από την άλλη, βρίσκεται η τελευταία κατοικία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, σημείο που ιδρύθηκε και η τουρκική δημοκρατία του Ατατούρκ, ένα παραδοσιακό τζαμί και ένας πύργος – ρολόι. Πίσω τους απλώνεται ο Βόσπορος.
Επιπλέον, πρόκειται για μια περιοχή που δε σταματά να έχει κίνηση και ζωή. Σε μια μέρα περνούν κατά μήκος του δρόμου περίπου 250.000 αυτοκίνητα ενώ το παλάτι έχει κάτι περισσότερο από 100.000 επισκέπτες ετησίως.
Οι περιορισμοί ήταν αρκετοί, λοιπόν. Υπήρξαν πολλές συζητήσεις με την Κυβέρνηση και το Δήμο για τη δημιουργία του σχεδίου καθώς το νέο γήπεδο θα έπρεπε να ενταχθεί ομαλά στο περιβάλλον και να συμβάλει στην επιπλέον ανάπτυξη της περιοχής.
Έμπρακτα δημιουργήθηκαν νέα εμπόδια. Όταν άρχισε η κατασκευή έπρεπε να βρεθεί τρόπος να μην προκληθεί black out στην περιοχή. Ο Δήμος απαγόρευσε τη χρήση φορτηγών κατά τη διάρκεια της ημέρας. Όταν, λοιπόν, κατεδαφίστηκε το παλιό γήπεδο έπρεπε να βγουν τα ερείπια κατά τη διάρκεια της νύχτας. Κάτι που αύξησε το χρόνο ανέγερσης του νέου και τον προϋπολογισμό.
Η ομάδα κλήθηκε να βρει μια προσωρινή λύση για να φιλοξενεί τους αγώνες της και χορηγούς που θα βοηθούσαν στο επιχειρηματικό πλάνο του νέου γηπέδου..
Οι αρχιτέκτονες και οι βασικοί πόροι
Οι αρχιτέκτονες ήταν η εταιρεία DB και ο κύριος αρχιτέκτονας Bünyamin Derman. Η κατασκευή έγινε στην ουσία από την Μπεσίκτας. Ο πρόεδρος του συλλόγου είναι μηχανικός κατασκευής. Δημιούργησε την κατασκευαστική εταιρεία «Besiktas Construction» και βοήθησε να γίνουν ομάδα οι υπόλοιποι για να ολοκληρωθεί η ανέγερση του σταδίου.
Ο αριθμός θέσεων
Ίσως να προέκυψε τυχαία, ίσως πάλι και όχι. Για να δημιουργηθούν οι απαιτούμενες θέσεις ο αγωνιστικός χώρος κατέβηκε 10 μέτρα κάτω από το Βόσπορο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η τελική χωρητικότητα να αγγίξει τις 41.903 θέσεις, ένας σημαντικός αριθμός αφού ο σύλλογος ιδρύθηκε το 1903. Το νέο γήπεδο διαθέτει 4000 VVIP, 2000 VIP με τηλεοράσεις επτά ιντσών στο κάθισμα και tablet που δίνουν τη δυνατότητα στους θεατές να παρακολουθούν ζωντανά το παιχνίδι και να χρησιμοποιούν τις εφαρμογές που επιθυμούν. Μπορούν να κάνουν για παράδειγμα μια ανάλυση του παιχνιδιού ή να παραγγείλουν φαγητό ή να ελέγξουν την κυκλοφορία στην πόλη. Κάτι παρόμοιο συνέβη και στην περίπτωση του ΠΑΟΚ. Όπως σας είχε αποκαλύψει η Metrosport και αργότερα υπήρξε και επιβεβαίωση από το Γιώργο Σαββίδη η χωρητικότητα της Νέας Τούμπας θα είναι 41.926, ένας αριθμός που παραπέμπει στο έτος ίδρυσης του συλλόγου.
Το τελικό κονδύλι και ο μεγάλος επενδυτής Vodafone
Το νέο γήπεδο κόστισε περίπου 110 εκατομμύρια δολάρια. Η χρήση της κατασκευαστικής της ομάδας έσωσε περίπου το 30% και υπογράφτηκαν συμφωνίες ωφέλιμες με Vodafone, Beko, Kalde. Το καλύτερο deal ήταν με τη Vodafone. Υπήρξε συμφωνία με την εταιρεία διάρκειας 15 ετών και χορηγία ύψους 105.000.000 δολαρίων. H Βeko προσέφερε το τεχνολογικό κομμάτι και η Kalde το υλικό κατασκευής για το γήπεδο ενώ η Divan ότι χρειαζόταν για την κύρια κουζίνα.
Το παλάτι της Μπεσίκτας είναι ένα παράδειγμα για τα εμπόδια που μπορεί να συναντήσει και ο ΠΑΟΚ κατά την κατασκευή του νέου γηπέδου. Ιστορικά μνημεία, εμπόδιση της κυκλοφορίας της περιοχής, πόροι που μειώνονται. Ο τουρκικός σύλλογος έχει νέο γήπεδο που φέρει το όνομα Vodafone Arena. Σίγουρα υπήρξαν αντιδράσεις, όμως κάπου έπρεπε να φαίνεται. Μια βόλτα στην πόλη θα βοηθήσει να καταλάβετε ότι μια επιγραφή δεν αλλάζει την ουσία. Ελάχιστοι ξέρουν το δρόμο για το Vodafone Arena, όμως όλοι γνωρίζουν το Besiktas Stadium.