Δύο από τα πιο παραγωγικά μαχητικά αεροσκάφη στον δυτικό κόσμο, το αμερικανικό μαχητικό F-35 Lighting II stealth και το γαλλικό Rafale, αντιμετωπίζουν εκτεταμένες δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να εμποδίζεται η ικανότητά τους να εκπληρώνουν γρήγορα τόσο τις εγχώριες όσο και τις διεθνείς παραγγελίες.
Παρά το γεγονός ότι, ο ρυθμός παραγωγής του F-35 είναι μικρότερος από αυτή οποιασδήποτε άλλης δυτικής κατηγορίας μαχητικών, το πρόγραμμα προβλέπεται να υπολείπεται του στόχου του για το 2021 κατά περισσότερες από 50 μονάδες. Ο φετινός στόχος των 156 μαχητικών είναι σημαντικά χαμηλότερος από τις αρχικές φιλοδοξίες παραγωγής.
Αυτό το έλλειμμα προκαλεί «κλυδωνισμό» στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ. Αρχικά, το σχέδιο ήταν να παραλαμβάνει 110 F-35A ετησίως. Ωστόσο, η Πολεμική Αεροπορία είναι απίθανο να επιτύχει ακόμη και τον δραστικά περιορισμένο στόχο των 48 μαχητικών φέτος. Έχουμε αναφέρει σε άρθρα μας ότι, η μείωση της παραγωγής F-35 αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό σε επιπλοκές με αναβαθμίσεις λογισμικού για το αεροσκάφος.
Η παραγωγή F-35 παραμένει ανεπαρκής
Ενώ το πρόγραμμα F-35 έχει επωφεληθεί από νέες παραγγελίες από το εξωτερικό, οι οποίες έχουν εισφέρει σημαντική πρόσθετη χρηματοδότηση και του επέτρεψαν να ξεπεράσει τα λιγότερο ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά αεροσκάφη τέταρτης γενιάς σε συμβατούς με το ΝΑΤΟ στρατιωτικούς διαγωνισμούς, αρκετοί παράγοντες που περιορίζουν την παραγωγή θα μπορούσαν να χρειαστούν χρόνια για να διορθωθούν.
Ένα από τα κύρια προβλήματα, είναι η σοβαρή έλλειψη στις Ηνωμένες Πολιτείες εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού, ικανού να παράγει μαχητικά πέμπτης γενιάς και σύνθετα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας.
Αυτή η ανεπάρκεια δεν αποτελεί μόνο εμπόδιο για την παραγωγή, αλλά έχει επίσης ευρύτερες επιπτώσεις στη μεταποίηση, προκαλώντας περαιτέρω ανάθεση προηγμένων βιομηχανιών σε περιοχές όπως η Ανατολική Ασία.
Το Rafale αντιμετωπίζει προκλήσεις
Ως ένα από τα λίγα δυτικά μαχητικά που εξασφάλισαν σημαντικές παραγγελίες στο πρόσφατο παρελθόν, το γαλλικό Rafale αντιμετωπίζει μια ολοένα και πιο δύσκολη κατάσταση. Μια κλιμακούμενη κρίση στην αλυσίδα εφοδιασμού, αποτέλεσε σημαντικό εμπόδιο στη διαδικασία παραγωγής του, περιπλέκοντας την εκπλήρωση των παραγγελιών.
Η Dassault Aviation (η εταιρεία πίσω από το μαχητικό), εξέφρασε ανησυχία στα μέσα Ιουλίου, δηλώνοντας ότι αυτές οι δυσκολίες επηρέαζαν την ανάπτυξη και την παραγωγή των αεροσκαφών της και υπάρχει επιτακτική ανάγκη να επιταχυνθεί η παραγωγή για να εκπληρώσει τις δεσμεύσεις της.
Επί του παρόντος, η Dassault Aviation διεκπεραιώνει 160 παραγγελίες για το μαχητικό Rafale. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των παραγγελιών προορίζεται για εξαγωγή, με τις μισές από αυτές να προορίζονται για παράδοση στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ως μέρος μιας μνημειώδους συμφωνίας 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων που υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2021. Επίσης, και με την Ελλάδα το πρόγραμμα προχωρά χωρίς καθυστερήσεις.
Rafale αντί για F-35
Από τα μέσα της δεκαετίας του 2010, το αεροσκάφος Rafale έχει δει μια έκρηξη στις παραγγελίες, ιδιαίτερα από κράτη που αναζητούν δυτικά οπλικά συστήματα για πολιτικούς λόγους, αλλά δεν μπορούν να αποκτήσουν τα πολυπόθητα F-35. Η πλειοψηφία του πελατολογίου του Rafale ανήκει σε αυτή την κατηγορία.
Πάρτε τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, για παράδειγμα, τους αρνήθηκαν τα F-35 αφού αντιστάθηκαν στην αμερικανική πίεση να διακόψουν τους δεσμούς με τον κινεζικό γίγαντα τηλεπικοινωνιών, Huawei. Ομοίως, η Ινδία, η Αίγυπτος και το Κατάρ δεν έλαβαν ποτέ προσφορά για τα F-35.
Έγκριτο μέσο ενημέρωσης επισημαίνει ότι, «οι πωλήσεις της Rafale βυθίζονται συνεχώς σε διαμάχες λόγω των επαναλαμβανόμενων σκανδάλων διαφθοράς».
Πάρα ταύτα, το Rafale έχει πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με το F-35. Αυτά περιλαμβάνουν λιγότερα ζητήματα απόδοσης και αξιοπιστίας, σημαντικά χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και κόστος ζωής και το πιο σημαντικό, μεγαλύτερη αυτονομία στη χρήση του αεροσκάφους σύμφωνα με τα δυτικά πρότυπα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι γνωστές για τον αυστηρό έλεγχο της λειτουργίας των μαχητικών τους αεροσκαφών, ακόμη και για τα αεροσκάφη τέταρτης γενιάς τους.
Οι αλυσίδες εφοδιασμού είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα
Τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας που επηρεάζουν τόσο το F-35 όσο και το Rafale αποτελούν μέρος ενός πιο εκτεταμένου ζητήματος που μαστίζει τη δυτική κατασκευή υψηλής τεχνολογίας σε διάφορους τομείς. Αυτό το πρόβλημα έχει επιδεινωθεί μόνο από την έναρξη της κρίσης COVID-19.
Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο πιεστική εν μέσω κλιμάκωσης των γεωπολιτικών εντάσεων, καθώς οι δυτικοί αντίπαλοι, συγκεκριμένα η Κίνα, η Ρωσία και η Βόρεια Κορέα, κάνουν σημαντικά βήματα για να βελτιώσουν την κλίμακα και την πολυπλοκότητα της κατασκευής προηγμένων όπλων τους, συμπεριλαμβανομένων των μαχητικών αεροπλάνων, στην περίπτωση των πρώτων δύο.
www.pentapostagma.gr