«Δρόμος των Οστών»: Γιατί ονομάστηκε έτσι - Ποιο το μυστικό του

Metrosport Team25 Ιουνίου 2024

Τον τίτλο του πιο μακάβριου αυτοκινητόδρομου στον κόσμο διεκδικεί ο ρώσικος R504 Kolyma.

Ο αυτοκινητόδρομος R504 Kolyma αποτελεί μέρος της διαδρομής M56 των ομοσπονδιακών αυτοκινητόδρομων της Ρωσίας, βρίσκεται στα ανατολικά της χώρας και ενώνει την πόλη Nizhny με την πόλη-λιμάνι Magadan.

Βρισκόμενος σε μια από τις πιο κρύες γωνιές του πλανήτη που κατοικούνται, όπου οι θερμοκρασίες τον χειμώνα μπορούν να πέσουν έως και τους 60 βαθμούς Κελσίου κάτω από το μηδέν, ο εν λόγω αυτοκινητόδρομος έχει βαπτιστεί από τους Ρώσους ως «Δρόμος των Οστών» (Дорога Костей).

    Η παραπάνω ονομασία δεν οφείλεται όπως ίσως θα περίμενε κανείς στις επικίνδυνες συνθήκες που επικρατούν για τους οδηγούς αν και ο συγκεκριμένος δρόμος θεωρείται και είναι ένας από τους πιο επικίνδυνους στον κόσμο.

    Η κατασκευή του R504 Kolyma ξεκίνησε επί Στάλιν στη Σοβιετική Ένωση με το πρώτο κομμάτι του δρόμου να φτιάχνεται το 1932 ενώ η ολοκλήρωση του έγινε δύο και πλέον δεκαετίες μετά, το 1953, τη χρονιά που πέθανε ο Στάλιν.

    Ο «Δρόμος των Οστών» κατασκευάστηκε κατά το πρώτο πενταετές πλάνο οικονομικής ανάπτυξης της Σοβιετικής Ένωσης και για την δημιουργία του οι Σοβιετικοί χρησιμοποίησαν τους αιχμάλωτους που κρατούνταν στα στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας που επόπτευε η σοβιετική υπηρεσία Γκούλαγκ -από όπου και πήραν το όνομά τους.

    H σκοτεινή του ιστορία

    Οι συνθήκες εργασίας αιχμάλωτων του συστήματος Γκούλαγκ για την κατασκευή του δρόμου ήταν κυριολεκτικά εξοντωτικές. Σύμφωνα με αναφορές, για να κατασκευάσουν τον μήκους 2.000 χιλιομέτρων αυτοκινητόδρομο, οι αιχμάλωτοι έπρεπε να εργάζονται όλη την εβδομάδα 24 ώρες το 24ωρο, σε θερμοκρασίες πολλούς βαθμούς κάτω από το μηδέν.

    Το πολικό ψύχος, σε συνδυασμό με την εξάντληση, οδήγησαν στον θάνατο εκατοντάδες χιλιάδες αιχμάλωτους. Σύμφωνα μάλιστα με τις εκτιμήσεις των ιστορικών, σε αυτά τα 21 χρόνια πέθαναν κατά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου από 250.000 έως και ένα εκατομμύριο αιχμάλωτοι.

    Το παραπάνω γεγονός είναι μάλλον αρκετό για να πάρει ο αυτοκινητόδρομος R504 Kolyma το όνομα «Δρόμος των Οστών». Ωστόσο πίσω από αυτό κρύβεται ένα ακόμη πιο μακάβριο γεγονός. Οι αιχμάλωτοι που πέθαιναν κατά τη διάρκεια των εργασιών θάβονταν στην άκρη του δρόμου ή αξιοποιούνταν -τα κόκκαλά τους- ως δομικό υλικό για την κατασκευή του δρόμου αντικαθιστώντας την πέτρα...

    Με αλλαγές στη διαδρομή σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό ο αυτοκινητόδρομος R504 Kolyma εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα και θεωρείται, εκτός από μνημείο και εξαιρετικά επικίνδυνος, ειδικά στα κομμάτια του που δεν συντηρούνται πλέον.

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο αυτοκινητιστής που πάγωσε μέχρι θανάτου το 2020 στην προσπάθειά του να διασχίσει ένα μέρος του αυτοκινητόδρομου που έχει εγκαταλειφθεί χρησιμοποιώντας τους... Χάρτες της Google, ενώ ο φίλος του που τον συνόδευε σε αυτή την εξερεύνηση έχασε το μεγαλύτερο μέρος των άκρων του από τα κρυοπαγήματα.

    Ακολουθήστε τη σελίδα του metrosport.gr και στο google news

    Μπείτε στην παρέα μας στο instagram

    Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook

    Εγγραφείτε στο κανάλι του metrosport.gr και του Metropolis 95.5 στο youtube

    Προτείνουμε
    This page might use cookies if your analytics vendor requires them.