Νέα στοιχεία που αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο στη διερεύνηση των αιτιών του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη, φαίνεται πως έρχονται στο φως και έχουν να κάνουν τόσο με τις συνομιλίες που είχε ο σταθμάρχης της Λάρισας με τους μηχανοδηγούς λίγκα λεπτά πριν από τη σύγκρουση, όσο και από το αν είχε στα χέρια του τα απαραίτητα δεδομένα που να τους έδιναν την πλήρη και ορθή εικόνα του σιδηροδρομικού δικτύου.
Σύμφωνα με τα όσα αποκάλυψε η ΕΡΤ στο ηχητικό που διαρρεύσει υπάρχει και μία τέταρτη φωνή που πιθανολογείται πως ανήκει σε δεύτερο μηχανοδηγό που με βάση τα όσα μεταδόθηκαν είναι αυτός που ρωτάει «Βασίλη φεύγω» και παίρνει την απάντηση από τον σταθμάρχη. Είναι ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας από Λάρισα για Βόλο και μιλάει στον μηχανοδηγό που είναι από τον Βόλο.
Την ίδια στιγμή, όπως ανέλυσε ο μηχανολόγος - ηλεκτρολόγος μηχανικός και δικαστικός πραγματογνώμονας, Χρήστος Γκλαβόπουλος, θα πρέπει να διερευνηθεί αφενός αν ο σταθμάρχης είχε λάβει το έγγραφο που να ενημέρωνε για την εμπορική αμαξοστοιχία, αφετέρου αν η κονσόλα που έχει μπροστά του δείχνει τα πραγματικά στοιχεία για το δίκτυο και τα τρένα που κινούνται. Αφησε δηλαδή υπόνοιες πως ενδεχομένως τα δεδομένα να μην είναι ορθά. «Δεν μπορούμε να κρίνουμε χωρίς αυτά τα δύο στοιχεία» ανέφερε.
Η τέταρτη φωνή στο ηχητικό
Οπως αποκάλυψε η ΕΡΤ για το ηχητικό με τις συννενοήσεις λίγα λεπτά πριν από τη μοιραία σύγκρουση, ο υπάλληλος του σιδηροδρομικού σταθμού που ρωτάει «Βασίλη να γυρίσω» και ο σταθμάρχης απαντάει «Όχι, όχι, άστο όπως είναι γιατί ακολουθεί το 1564», πρόκειται για μια συνομιλία που γίνεται με τρένο που περιμένει από τα Παλαιοφάρσαλα να πάει στη Λάρισα και για αυτό του δίνει αυτή την οδηγία να πάει διαγώνια, δηλαδή να πάει στη γραμμή της Λάρισας.
Κάτι τέτοιο ουσιαστικά σημαίνει δύο πράγματα. Το πρώτο έχει να κάνει ότι είναι τέσσερις αυτοί που ακούγονται στο καταγραφικό που έχει έρθει στην επιφάνεια. Πρόκειται για το ηχητικό από το καταγραφικό από το σταθμό της Λάρισας. Το καταγραφικό έχει καταγράψει τις συνομιλίες που έχει ο σταθμάρχης της Λάρισας με μηχανοδηγούς αλλά και με τον υπάλληλο.
Αυτό δεν σημαίνει ότι ο μηχανοδηγός του μοιραίου τρένου άκουγε αυτές τις συνομιλίες. Άκουγε μόνο τον σταθμάρχη. Δεν σημαίνει ότι πήρε κάποια λάθος οδηγία .Αυτό που δεν έχουμε ακούσει τουλάχιστον σε αυτό που έχει έρθει στην επιφάνεια γιατί ενδεχομένως να υπάρχει ολόκληρη συνομιλία, είναι αν υπήρξε και ποια ήταν η απάντηση από τον μηχανοδηγό του μοιραίου τρένου.
Το δεύτερο έχει να κάνει με την κίνηση εκείνη τη στιγμή που υπήρχε στις γραμμές του σταθμού της Λάρισας. Από ότι φαίνεται υπήρχε το μοιραίο τρένο, το επιβατικό που έκανε την από το σταθμό της Λάρισας θα συνέχιζε για τον επόμενο σταθμό που ήταν οι Νέοι Πόροι. Την ίδια στιγμή υπήρχαν άλλα δύο τρένα από Λάρισα για Βόλο. Περίμενε ο σταθμός της Λάρισας από Παλαιοφάρσαλα να έρθει στη Λάρισα, αλλά και το επίσης μοιραίο εμπορικό, το οποίο είχε ξεκινήσει από τους Νέους Πόρους στις 11:05, όπως έχει γίνει γνωστό, με προορισμό το σταθμό της Λάρισας, όπου είχαν μπει στην ίδια γραμμή με το μοιραίο τρένο και έγινε η σύγκρουση. Αυτό σημαίνει ότι υπήρχε πολύ μεγάλη κίνηση εκείνη την ώρα. Ήταν μια απαιτητική ώρα. Είχαν προηγηθεί και κάποια τεχνικά προβλήματα.
Τι θα δείξουν τα «μαύρα κουτιά»
Οι πραγματογνώμονες που θα διερευνήσουν τις συνθήκες του δυστυχήματος, περιμένουν να λάβουν σημαντικά στοιχεία από τα μαύρα κουτιά των τρένων. Αν τα συγκεκριμένα συστήματα έχουν δικαιωθεί τότε ίσως να μπορέσουν να δώσουν σημαντικές πληροφορίες για τις συνθήκες πριν από τη σύγκρουση. «Περιλαμβάνουν τον ταχογράφο και πιθανότατα τις συνομιλίες. Είναι ηλεκτρονικό σύστημα που εύχομαι να μην έχει καταστραφεί. Θα ήθελα όταν ανοικτούν να είναι παρόντες και οι πραγματογνώμονες, όχι μόνο ο ΟΣΕ» διευκρίνισε ο κ. Γκλαβόπουλος.
«Αλυσίδα ανθρωπίνων λαθών»
Παράλληλα και με βάση την εμπιρία του ο Χρήστος Γκλαβόπουλος, αναφέρθηκε και στον παράγοντα του ανθρώπινου λάθος, και ποιος πραγματικά το έκανε. «Οπως είπε σωστά και ο πρωθυπουργός, είναι ανθρώπινο λάθος. Δεν κατονόμασε, σωστά, ποιος το έκανε και αυτό πρέπει να διερευνηθεί. Ο σταθμάρχης ίσως είναι το τελευταίο κομμάτι στην αλυσίδα ανθρώπινων λαθών που μπορεί να έγιναν. Θα πρέπει όμως να έχουν στα χέρια μας το έγγραφο για την εμπορική αμαξοστοιχία για να ξέρουμε».