Πέντε λειτουργικές βάσεις και αλλαγές στην κατανομή των δυνάμεων περιλαμβάνει ο νέος σχεδιασμός του ΓΕΣ για την Αεροπορία Στρατού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία του Στρατού Ξηράς προχωρά στην ενεργοποίηση δύο νέων αεροδρομίων και στη δημιουργία βραχίονα μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
Οι αποφάσεις του στρατιωτικού επιτελείου υπαγορεύονται σε μεγάλο βαθμό από την ανάγκη αναζήτησης νέας έδρας για την 1η Ταξιαρχία Αεροπορίας Στρατού, καθώς το αεροδρόμιο του Στεφανοβικείου παραμένει κάτω από το νερό και υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος επανάληψης των πλημμυρικών φαινομένων, αλλά και από το γεγονός ότι μέσα στην επόμενη τριετία η Αεροπορία Στρατού θα υποδεχθεί νέα ελικόπτερα και UAV.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ο νέος «χάρτης» δυνάμεων της Αεροπορίας Στρατού προβλέπει τη λειτουργία πέντε αεροδρομίων, δύο για τα μεταφορικά ελικόπτερα, ένα για τα επιθετικά και δύο για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη τύπου Patroller που ετοιμάζεται να παραλάβει ο Στρατός Ξηράς.
Ανώτατη στρατιωτική πηγή αποκαλύπτει στην «Κ» ότι τα νέα UAV θα ανήκουν στην Αεροπορία Στρατού και θα επιχειρούν από δύο νέες βάσεις, μία στη Χρυσούπολη Καβάλας και μία στο Ηράκλειο Κρήτης. Τα 35 Blackhawk που θα προμηθευτεί ο στρατός θα μοιραστούν σε δύο αεροδρόμια, στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας και την Πάχη Μεγάρων, ενώ τα Chinook θα παραμείνουν στα Μέγαρα καθώς εξυπηρετούν τις ανάγκες των μονάδων ειδικών επιχειρήσεων.
Ενδιαφέρον, ωστόσο, έχει η απόφαση να παραμείνουν τα ελικόπτερα Apache (A και D) στην 110 Πτέρυγα Μάχης της Λάρισας καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, το ΓΕΣ και το ΓΕΑ έχουν βρει τη χρυσή τομή ώστε τα επιθετικά ελικόπτερα να φιλοξενούνται, μέχρι νεοτέρας, στις εγκαταστάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας. Ο λόγος πίσω από τη συγκεκριμένη απόφαση έχει να κάνει με επιχειρησιακά και εκπαιδευτικά δεδομένα. Η περιοχή της Θεσσαλίας αποτελεί ιδανικό στίβο μάχης για την εκπαίδευση των πληρωμάτων σε ορεινό και θαλάσσιο περιβάλλον, ενώ καθίσταται ευκολότερη η υποστήριξή τους, αλλά και η διασπορά τους σε περίπτωση που απαιτηθεί.
«Με την ενεργοποίηση των νέων δύο βάσεων καλύπτεται το σύνολο των κρίσιμων τομέων για την άμυνα της χώρας» αναφέρει αρμόδια πηγή στην «Κ», καθώς η Αεροπορία Στρατού θα διαθέτει πέντε ενεργά αεροδρόμια για να επιχειρεί στο σύνολο της επικράτειας αλλά και σε μεγάλο τμήμα της Ανατολικής Μεσογείου και τον νότιο τομέα της Κρήτης. Από την Καβάλα και την Κρήτη, τα Patroller θα περιπολούν πάνω από τα χερσαία ελληνοτουρκικά σύνορα, το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, μεταφέροντας εικόνα σε πραγματικό χρόνο στα κέντρα επιχειρήσεων, ενώ θα αποκαλύπτουν και θα στοχοποιούν απειλές.
Ο νέος σχεδιασμός επιτρέπει την ταχύτερη μετακίνηση δυνάμεων στον βορρά και τον νότο της χώρας αλλά και στα νησιά, μέσω των μεταφορικών ελικοπτέρων που θα σταθμεύουν σε Αλεξάνδρεια και Μέγαρα. Τα δε Apache θα επιχειρούν από τη μεγαλύτερη και καλύτερα φυλασσόμενη βάση της χώρας, την 110 Πτέρυγα Μάχης της Λάρισας.
Την ανάθεση σε ιδιωτική εταιρεία (outsourcing) της υποστήριξης των ΝΗ-90 εξετάζει το ΓΕΣ με στόχο την επαναφορά των διαθεσιμοτήτων στα πολύτιμα αλλά ιδιαιτέρως προβληματικά στη χρήση τους ελικόπτερα. Σχεδόν 20 χρόνια από την έναρξη υλοποίησης του προγράμματος, η Αεροπορία Στρατού δεν έχει παραλάβει ακόμη το σύνολο των 20 ελικοπτέρων της παραγγελίας, ενώ τα περισσότερα βρίσκονται καθηλωμένα στα Μέγαρα εξαιτίας της απουσίας σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης (FOS).
Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τη FOS ύψους 50 εκατομμυρίων αναμένεται σύντομα, όμως, αρμόδιες πηγές τονίζουν ότι μέχρι την επαναφορά των ελικοπτέρων σε ικανοποιητικές διαθεσιμότητες θα μεσολαβήσει αρκετά μεγάλο διάστημα. Το στρατιωτικό επιτελείο προσανατολίζεται στην εξεύρεση λύσης μέσω ανάθεσης σε ιδιώτη, ακολουθώντας το παράδειγμα του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας.
kathimerini.gr