Το έγραφα προχθές, σε ετούτη εδώ τη στήλη ότι οι «ισχυροί διαμορφώνουν την τύχη τους, οι ανίσχυροι ποντάρουν στην τύχη τους». Είναι δύο διαφορετικά μοντέλα. Γιατί, παρότι το ποδόσφαιρο είναι το παιχνίδι των λαθών, μία καλά οργανωμένη ομάδα, που έχει ισχυρό ρόστερ μπαίνει στο γήπεδο με περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας, απ’ ότι μία άλλη που είναι σκορποχώρι και έχει σχεδόν το 40% του μπάτζετ του αντιπάλου. Όσοι «κολυμπούν» μέσα στην τοξικότητα και τρέφονται απ’ αυτή μπορεί να έχουν διαφορετικά αφηγήματα, αλλά είναι για την δική τους ικανοποίηση. Όπως και η «κατασκευή» εχθρών που είναι για λαϊκή κατανάλωση.
Όλα είναι θέμα κουλτούρας και αθλητικής παιδείας. Κι όταν το ακροατήριο είναι απαίδευτο, παρουσιάζεται πρόθυμο να «ρουφήξει» όπως το σφουγγάρι το νερό, όλες τις λαϊκίστικες θέσεις παραγόντων, προπονητών και λοιπών δυνάμεων των ομάδων. Αυτή είναι η εγχώρια ποδοσφαιρική πραγματικότητα. Αντιθέτως ο Κλοπ, πήρε το μικρόφωνο στο Ανφιλντ και ξεκίνησε να φωνάζει "Αρνε Σλοτ, λαλαλαλα", παρακινώντας όλους τους οπαδούς της Λίβερπουλ στον τελευταίο αγώνα να φωνάξουν το όνομα του νέου προπονητή της ομάδας. Ο απόλυτος αθλητικός πολιτισμός, από έναν άνθρωπο που οδήγησε την Λίβερπουλ σε τίτλους, κέρδισε τον σεβασμό της ευρωπαϊκής κοινωνίας του ποδοσφαίρου και ήξερε ότι δεν μειώνεται η προπονητική του αξία από μία ήττα της ομάδας του.
Στην Ελλάδα είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε φέτος το συναρπαστικότερο Πρωτάθλημα, όλων των εποχών. Ο Πρωταθλητής αναδείχθηκε στον τελευταίο αγώνα και μέχρι το τελευταίο σφύριγμα δεν είχαν «κλειδώσει» τα ευρωπαϊκά εισιτήρια. Εξέλιξη, ικανή θέλω να πιστεύω, για να μειώσει την τοξικότητα, καθώς κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τη δίκαιη κατάκτηση του Πρωταθλήματος της Stoiximan Super League, από τον ΠΑΟΚ.
Μπορεί να είναι αυτή η αρχή, ώστε να αλλάξει η εικόνα του ελληνικού ποδοσφαίρου; Είναι νωρίς για μία ασφαλή εκτίμηση. Είδαμε όμως την αγωνιστική περίοδο που τελείωσε, περισσότερο κόσμο στα γήπεδα, με καλύτερες συμπεριφορές. Διαπιστώσαμε ότι πολλοί ήταν εκείνοι οι οποίοι τάχθηκαν υπέρ του ανταγωνιστικού Πρωταθλήματος και είπαν δύο καλές κουβέντες για τους αντιπάλους τους.
Ο ΠΑΟΚ έφτασε μέχρι τους προημιτελικούς του Conference League, το οποίο σήμερα θα διεκδικήσει επί ελληνικού εδάφους ο Ολυμπιακός. Ενδεχόμενη κατάκτηση του τροπαίου θα έχει αντανάκλαση σε όλο το σώμα του ελληνικού ποδοσφαίρου. Κι έτσι το βλέπουν όλοι εκείνοι οι οποίοι δεν τυφλώνονται από το οπαδικό πάθος.
Ο Ολυμπιακός με την πορεία του στην Ευρώπη, γέμισε τα ταμεία του μέχρι σήμερα με περισσότερα από 15 εκ. ευρώ, ενώ λίγα λιγότερα εισέπραξε και ο ΠΑΟΚ. Συγχρόνως η Ελλάδα ανέβηκε στο ranking της ΟΥΕΦΑ, κάτι που ενδιαφέρει όλους του ελληνικούς συλλόγους.
Ο ανταγωνισμός στον αθλητισμό συμφέρει όλους. Τις ομάδες, τους τηλεοπτικούς παρόχους, τους χορηγούς. Ο επαγγελματικός αθλητισμός έχει έξοδα, άρα οι Αθλητικές Εταιρείες θα πρέπει να έχουν έσοδα προκειμένου να αυξάνουν το μπάτζετ του σχεδιασμού. Γιατί μόνο έτσι μπορούν να γίνονται ανταγωνιστικές οι ομάδες και στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις.
Στο μπάσκετ, για παράδειγμα, ο Πρωταθλητής Ευρώπης Παναθηναϊκός επένδυσε 35 εκ. ευρώ, αλλά του επέστρεψαν συνολικά 45 εκατ. Τίποτε λοιπόν δεν είναι τυχαίο.
Η Ευρωλίγκα, η πορεία του ΠΑΟΚ και του Ολυμπιακού στο Conference League και ο ανταγωνισμός στη Stoiximan Super League, έχουν μερίδιο στην αύξηση των συνδρομητών της Cosmote TV και της ΝΟVA.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τόσο η Cosmote TV όσο και η Nova κατάφεραν να αυξήσουν τον αριθμό των συνδέσεών τους κατά περίπου 40 χιλιάδες, παρότι παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν, εδώ και καιρό, ότι η συνολική συνδρομητική βάση της χώρας είχε φτάσει στα όριά της.
Για την ακρίβεια, η πορεία του Ολυμπιακού μέχρι τον τελικό του Europa Conference League, αλλά και του ΠΑΟΚ μέχρι τα προημιτελικά της ίδιας διοργάνωσης, φέρεται να οδήγησε την συνδρομητική βάση της Cosmote TV στους 687.691 συνδρομητές το α’ τρίμηνο του 2024, από 648.531 που είχε έναν χρόνο νωρίτερα, μια αύξηση δηλαδή της τάξης του 6%.
Αύξηση της συνδρομητικής της βάσης είδε το τελευταίο διάστημα και η NOVA, η οποία έκλεισε το 2023 με περισσότερες από 435 χιλιάδες συνδέσεις στην EON πλατφόρμα της. Δηλαδή προστέθηκαν 43 χιλιάδες συνδρομητές σε έναν χρόνο.
Η εξίσωση στον επαγγελματικό αθλητισμό είναι αλάνθαστη. Ο ανταγωνισμός γεννάει έσοδα και οι επενδύσεις επιτυχίες. Όλα τ’ άλλα είναι παραμύθια για μικρά παιδιά.