Τα φανάρια είναι μια από τις εφευρέσεις που άλλαξαν τον κόσμο. Χωρίς αυτά, και με τον όγκο των αυτοκινήτων που υπερπολλαπλασιάστηκε τα τελευταία 40 χρόνια, θα επικρατούσε χάος στα οδικά δίκτυα, με κάθε οδηγό να θεωρεί ότι έχει αυτός προτεραιότητα, ειδικά σε διασταυρώσεις.
Μάλιστα, η παραβίαση του φωτεινού σηματοδότη θεωρείται μια από τις πιο σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, καθώς αυξάνει κατακόρυφα τον κίνδυνο δυστυχήματος.
Δυστυχώς, όμως, στη χώρα μας παρατηρείται συχνά η συγκεκριμένη παραβίαση, γι' αυτό και ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει ιδιαίτερα αυστηρές ποινές. Ο νόμος αναφέρει ότι όποιος παραβιάζει ερυθρό σηματοδότη τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 700 ευρώ και με αφαίρεση επιτόπου της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.
Εάν κάποιος εντοπιστεί να διαπράττει την ίδια παράβαση τρεις φορές εντός πενταετίας, το δίπλωμα οδήγησής του αφαιρείται για πέντε έτη και για να το επανεκδώσει, θα πρέπει να υποβληθεί σε εκπαίδευση και εξετάσεις.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον νέο Κ.Ο.Κ., εάν η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη προκαλέσει θάνατο, προβλέπεται ποινή κάθειρξης τουλάχιστον δέκα ετών, η οποία μπορεί να φτάσει και τα ισόβια σε περίπτωση θανάτου πολλών ανθρώπων.
Το πρόβλημα της παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη δεν περιορίζεται στην Ελλάδα, αλλά παρατηρείται σε όλες τις χώρες των Βαλκανίων, με τις αρμόδιες αρχές να λαμβάνουν δραστικά μέτρα για την αντιμετώπισή του που δεν αφήνουν περιθώρια «αμφισβήτησης».
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρωτεύουσα της Αλβανίας, τα Τίρανα, όπου οι αρμόδιοι φορείς, για να αντιμετωπίσουν την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, τοποθέτησαν φανάρια με LED λαμπτήρες που φωτίζουν ολόκληρη την κολόνα με το αντίστοιχο χρώμα.
Εκτός από το θέμα της ασφάλειας, η λύση αυτή προσφέρει ένα εντυπωσιακό θέαμα σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, φωτίζοντας σχεδόν όλο τον περιβάλλοντα χώρο. Μήπως τέτοιες ενέργειες θα πρέπει να υιοθετηθούν και από τις ελληνικές αρχές;