Το εξαιρετικό ρεπορτάζ που ακολουθεί περιγράφει με ακρίβεια τις εξελίξεις στο πρόγραμμα αναβάθμισης 84 ελληνικών F-16 στην κορυφαία διαμόρφωση “V” αποδεικνύει μια πραγματικότητα που δεν αναφέρεται. Αυτή της “συνεργασίας” των μαχητικών, πριν καλά καλά επιχειρήσουν στην καινούργια διαμόρφωση, με τα γαλλικά Rafale. Διότι με δεδομένα ότι το πρώτο αεροσκάφος θα επιστρέψει σε έναν χρόνο, το φθινόπωρο του 2022 στην Ελλάδα, θα βρει να περιμένουν έχοντας κάνει την προεργασία, ένα σύνολο 12-14 αεροσκάφη στα υπόστεγα της ΕΑΒ. Αυτά είναι όμως αεροσκάφη που θα λείψουν από τον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας που θα πρέπει με λιγότερα να καλύψει τις επιχειρησιακές της ανάγκες.
Στην ΕΑΒ βρίσκονται ήδη έξι αεροσκάφη F-16 και μάλιστα εκ των πιο σύγχρονων που διαθέτει το ελληνικό οπλοστάσιο. Και από τον προσεχή Οκτώβριο, στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ θα μπαίνει ένα αεροσκάφος τον μήνα. Αυτός είναι ο ρόλος των Rafale.
Γι΄αυτό η έλευση των πρώτων έξι Rafale μέχρι το τέλος του χρόνου είναι κομβικής σημασίας. Μαζί με την αύξηση της διαθεσιμότητας των Mirage (αν χρειαστεί θα επανέλθουμε)… Η απόκτηση των γαλλικών αεροσκαφών 4,5+ γενιάς είναι που επιτρέπει να εξελιχθεί το πρόγραμμα της αναβάθμισης των F-16 σε “V” χωρίς… εκπτώσεις και συμβιβασμούς στις επιχειρησιακές ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας. Κι όταν ενταχθούν όλα στον αεροπορικό στόλο, τότε όλα θα έχουν αλλάξει. Για πολλά πολλά χρόνια.
Εάν μάλιστα δοθεί επιτέλους η απαιτούμενη έμφαση στην προμήθεια βλημάτων ώστε οι εξαιρετικές πλατφόρμες -όχι μόνο- της Πολεμικής Αεροπορίας να απειλούν αξιόπιστα τον αντίπαλο, ότι έχουν τη δυνατότητα να τον στοχοποιήσουν και να τον εξουδετερώσουν από δεκάδες χιλιόμετρα μακριά, αυτό θα αποτελέσει την πραγματική προστιθέμενη αξία στην ελληνική αποτρεπτική αξιοπιστία.
Ο βρυχηθμός του Pratt & Whitney F-100 PW, με την ώση των 29100 λιβρών, του ισχυρού κινητήρα δηλαδή του «005» της 335 Μοίρας «Τίγρης», εδώ και λίγες ώρες ακούγεται στην αεροπορική βάση της USAF στο Edwards της Καλιφόρνια. Εκεί τόσο οι δοκιμαστές της Lockheed Martin όσο και εκείνοι της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας ξεκινούν τον τρίτο κύκλο δοκιμών, πριν την επιστροφή του πρωτότυπου Ελληνικού VIPER στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Τέξας κι από εκεί πίσω στο FIR Αθηνών.
Πάνω από την αεροπορική βάση Edwards, το αεροσκάφος της 335 Μοίρας θα συμπληρώσει αρκετές ώρες πτήσης, με πολλές από αυτές το after burner να μην σταματά να δίνει ταχύτητα, η οποία αγγίζει τα 2173 χλμ ή αλλιώς 2,05 mach. Σύμφωνα με πληροφορίες η USAF θέλει να ελέγξει κυριολεκτικά τα πάντα στο Fly Test Aircraft της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας το οποίο «περνά εξετάσεις» εδώ και αρκετό καιρό στις Ηνωμένες Πολιτείες, μέχρι να πιστοποιηθεί στο 100% η μετατροπή του σε VIPER.
Αυτό όπως επισημαίνουν πηγές μας μεταφράζεται σε περίπου 40 έως 60 πτήσεις για το «005» της 335 Μοίρας. Και γράφουμε 40 έως 60 διότι παρά το γεγονός ότι ήδη έχουν εγκατασταθεί νέοι αισθητήρες σε μαχητικά F-16 Viper άλλων δυο χωρών κι έχει φανεί ότι λειτουργούν ακριβώς όπως προβλέπεται, η USAF θέλει επανέλεγχο σε αυτά τα συστήματα και για το πρωτότυπο της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Για παράδειγμα το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης αποφυγής εδάφους (GCAS) ήδη έχει δοκιμαστεί σε Viper άλλων χωρών που έχουν προηγηθεί της Ελληνικής αναβάθμισης. Παρ’ όλα αυτά η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία επιμένει ότι χρειάζεται η εξέτασή του και πάλι στο Ελληνικό πρωτότυπο που δοκιμάζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι ίδιες πηγές λένε επίσης ότι εφόσον η USAF φτάσει στο ανώτατο σημείο πτήσεων (σ.σ. 60 απογειώσεις) για το «005», αυτό μεταφράζεται χρονικά σε έξι έως οκτώ μήνες παραμονής στην αεροπορική βάση Edwards της Καλιφόρνια.