Έντονος ανταγωνισμός τόσο από άποψη τιμολογιακής πολιτικής όσο και περιεχομένου, «είσοδος» της συνδρομητικής στην ελεύθερη τηλεόραση, πολλαπλασιασμός των διαθέσιμων πλατφορμών με την δημιουργία θεματικά στοχευμένων παικτών και στροφή των καταναλωτών στην αξιοποίηση του Διαδικτύου για συνδρομητικό περιεχόμενο, είναι τα συστατικά που διαμορφώνουν το πεδίο της PayTV τους τελευταίους μήνες. Ένα πεδίο που άρχισε να αλλάζει αρχής γενομένης της πανδημίας και οι εξελίξεις δεν σταματούν μέχρι και σήμερα.
Μετά την στροφή, λόγω εγκλεισμού, των καταναλωτών στην μικρή οθόνη, καταλύτης των εξελίξεων αποτέλεσε η ένωση των Nova-Wind, υπό την σκέπη της United και η πρόθεσή μητρικής και θυγατρικής να επανέλθει στις επάλξεις μέσα από ένα επενδυτικό πακέτο ύψους 2 δισ. ευρώ, μέρος του οποίου σχεδιαζόταν να κατευθυνθεί και στη τηλεόραση.
Και αυτό, γιατί χάρη στην εν λόγω συγχώνευση, η Nova κατάφερε να αυξήσει για πρώτη φορά μετά από καιρό την συνδρομητική της βάση - προσθέτοντας σε αυτή τους περίπου 80.000 συνδρομητές της Wind - να ανανεώσει την υπηρεσία της μέσω της πλατφόρμας της ΕΟN, να επαναδιεκδικήσει αθλητικό περιεχόμενο και φυσικά να ακολουθήσει μια επιθετική εμπορική πολιτική, τόσο στην απλή συνδρομή ώστε και στο 3play, ώστε να αυξήσει το μερίδιο αγοράς της.
Ρευστή η εικόνα στα μερίδια αγοράς
Οι προαναφερθείσες κινήσεις δείχνουν μέχρι στιγμής να πετυχαίνουν τον στόχο, με την Nova να ανακοινώνει πρόσφατα ότι η συνδρομητική της βάση ξεπέρασε τους 400.000 συνδρομητές την ώρα που η εν γένει συνδρομητική τηλεόραση κατέγραψε την προηγούμενη χρονιά αναιμική ανάπτυξη και ο πρώτος παίκτης άρχισε να ολισθαίνει ελαφρά, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό.
Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΕΤΤ, η συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα, μέσω ευρυζωνικής σύνδεσης, ανερχόταν στα τέλη Ιουνίου του 2022 στις 1,17 εκατομμύριο συνδέσεις, έναντι 1,14 εκατ. στα τέλη του 2021 και 1,11 εκατ. στα τέλη του 2020 παρουσιάζοντας μονοψήφιο ρυθμό ανάπτυξης - 3,1% σε εξαμηνιαία βάση (Ιούνιος 2022 / Δεκέμβριος 2021) και 6% σε ετήσια βάση (Ιούνιος 2022 / Ιούνιος 2021).
Αντίστοιχα οι συνδρομητές της Cosmote TV, που είναι σχεδόν 50% περισσότεροι από αυτούς της Nova, μπορεί να αυξήθηκαν το τελευταίο τρίμηνο του προηγούμενου έτους κατά 3% σε ετήσια βάση, παρουσίασαν όμως οριακή μείωση ( -0,2%) σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο, καταγράφοντας απώλειες 1.089 πελατών για πρώτη φορά μετά από καιρό (από 643.776 το γ’ τρίμηνο του 2022 σε 642.687 το δ’ τρίμηνο του προηγούμενου έτους).
Στον αντίποδα, ανοδική πορεία παρατηρήθηκε και στους συνδρομητές της Vodafone TV, οι οποίοι ξεπέρασαν τις 165.000 με ώθηση από την ενσωμάτωση του Disney+ στην πλατφόρμα της Vodafone και την προσφορά του σε προνομιακή τιμή.
Τα συγκοινωνούντα δοχεία της συνδρομητικής με την ελεύθερη τηλεόραση
Οι νέες συνθήκες θα μπορούσαν να αλλάξουν ακόμα περισσότερο στο μέλλον αν σκεφτεί κανείς το άνοιγμα της μητρικής της Nova, United Group, στην ελεύθερη τηλεόραση μετά και την αλλαγή της νομοθεσίας που επιτρέπει σε μια συνδρομητική πλατφόρμα να δραστηριοποιηθεί και στην ελεύθερη TV κατέχοντας μερίδιο ενός καναλιού. Να θυμίσουμε ότι προ ημερών ανακοινώθηκε η εξαγορά από την United Media του 50% της EMSA Media και πλέον η εταιρεία ανοίγεται και στην Ελλάδα τόσο σε ελεύθερα κανάλια (ALPHA, Star) όσο και σε ειδησεογραφικές ιστοσελίδες (sportdog.gr και newpost.gr). Να θυμίσουμε ότι αντίστοιχα συγκοινωνούντα δοχεία έχει δημιουργήσει τον προηγούμενο χρόνο και ο Antenna με το λανσάρισμα της πλατφόρμας του Antenna+.
Παρότι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι τα σχέδια της United για την εν λόγω εξαγορά θα ανακοινωθούν μετά τις εκλογές, πολλοί είναι εκείνοι που επισημαίνουν ότι η συγκεκριμένη κίνηση θα προσφέρει οικονομίες κλίμακας στα συγκοινωνούντα τηλεοπτικά δοχεία του ομίλου, ενδυναμώνοντας το περιεχόμενο εκατέρωθεν. Με ενδιαφέρον αναμένενονται οι κινήσεις της Nova και στην παραγωγή τηλεοπτικού περιεχομένου, στην οποία έχει εγκαταλείψει παρότι έχει το Know How από το παρελθόν. Σημειωτέον ότι στον χώρο της μυθοπλασίας έχει μπει με αξιώσεις η η Cosmote TV με το πρωτότυπο περιεχόμενό της όπως τα «Έτερος Εγώ», «42ο C», «Αόρατοι» να πηγαίνει εξαιρετικά καλά σε τηλεθέαση.
Αυξάνονται και πληθαίνουν οι πλατφόρμες
Σε κάθε περίπτωση το τοπίο παραμένει ρευστό δεδομένης και της αύξηση των διαθέσιμων πλατφορμών επί ελληνικού εδάφους. Να θυμίσουμε ότι πέρα από τον σκληρό ανταγωνισμό του Netflix ο οποίος αυξάνει τα τελευταία 7 χρόνια το μερίδιό του στη χώρα μας, στην αρένα των ανταγωνιστών, που περιλάμβανε το Apple TV+ και το Amazon Prime, προστέθηκε από πέρυσι και το Disney+, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες έχει συγκεντρώσει αρκετούς συνδρομητές, αποσπώντας μερίδιο κυρίως από το Netflix. Το μέλλον των δύο πλατφορμών παραμένει πολλά υποσχόμενo αν σκεφτεί κανείς την σταδιακή, έστω και με αργούς ρυθμούς, απομάκρυνση των συνδρομητών από το δορυφορικό πιάτο και την στροφή τους στο διαδίκτυο για θέαση συνδρομητικού περιεχομένου.
Ανακατατάξεις μπορεί να προκαλέσει και το μενού των συνδρομητικών επιλογών το οποίο εμπλουτίζεται όλο και περισσότερο κι από θεματικές επιλογές, όπως το Cinobo μια ταινιοθήκη με επιλεγμένα «κομμάτια» του ανεξάρτητου και arthouse κινηματογράφου από όλο τον κόσμο, η πλατφόρμα Cinesquare που διαθέτει κινηματογραφικό περιεχόμενο από τα Βαλκάνια και την ευρύτερη Ευρώπη, η πλατφόρμα Mubi με ταινίες από όλο τον κόσμο ή ακόμα και η πιο πρόσφατη Serflix, αφιερωμένη στο κωμικό έργο του δημιουργού της... Μάρκου Σεφερλή.
Πηγή: insider.gr