Με τις τιμές να “φλερτάρουν” πανελλαδικά με τα 2 ευρώ και τη νησιωτική χώρα να “βλέπει” τιμές πάνω από 2,15 ευρώ ανά λίτρο, οι μετακινήσεις γίνονται “ακριβό” σπορ.
Μια ανάσα πριν τα 2 ευρώ/λίτρο βρίσκεται η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης, με βάση τα στοιχεία της 10η Αυγούστου του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του ΥΠΑΝ. Μάλιστα με βάση τις εκτιμήσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), που βασίζεται στην πορεία των τιμών διυλιστηρίων, αναμένεται νέα αύξηση από σήμερα, αλλά και ανάλογη συνέχεια με τις παραδόσεις που θα γίνουν από την ερχόμενη εβδομάδα.
Είναι πρόδηλο ότι η πορεία των τιμών των καυσίμων κίνησης αναγκάζουν όσους και όσες σχεδιάζουν μετακινήσεις, ένεκα της Αυγουστιάτικης άδειας στο να βάλουν “βαθιά το χέρι στην τσέπη”. Έτσι, το επόμενο διάστημα και στην Αττική τα 2 ευρώ αναμένεται να αποτελέσουν βασική τιμή σε πολλά πρατήρια, την ώρα που σήμερα η μέση πανελλαδική τιμή, της βενζίνης 95 οκτανίων, είναι, στα 1,956 ευρώ/ λίτρο (τιμές με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης).
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Αττική, η μέση τιμή, με βάση τα στοιχεία της 30ης Ιουνίου, ενάμιση μήνα πριν, ήταν στα 1,864 ευρώ/ λίτρο για τη βενζίνη 95 οκτανίων, 2,049 ευρώ/λίτρο για τη βενζίνη 100 οκτανίων, 1,580 ευρώ/λίτρο για το ντίζελ κίνησης και 0,796 ευρώ/λίτρο για το υγραέριο. Σήμερα η μέση τιμή στην Αττική για την αμόλυβδη 95 οκτανίων είναι στα 1,91 ευρώ/λίτρο και αντίστοιχα οι λοιποί τύποι καυσίμων είναι στα 2,122 η βενζίνη 100 οκτανίων, 1,696 το ντίζελ κίνησης και 0,783 το υγραέριο.
Η εικόνα αυτή, με βάση και όσα αναφέρει η διοίκηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων βασίζεται, εν πολλοίς και στην διεθνή εικόνα της αγοράς. Δηλαδή, με τιμές εδώ και μέρες πάνω από 85 - 86 δολάρια/βαρέλι το μπρεντ στις διεθνείς αγορές, με άνοδο, δηλαδή, πάνω από 15% σε ένα μήνα, αλλά και ανάλογη αύξηση των τιμών Platts, οι αυξήσεις θεωρούνται αναπόφευκτες.
Ήδη, βέβαια, σε κάποιες περιοχές της χώρας, ειδικά σε τουριστικές περιοχές και νησιά η αμόλυβδη 95 οκτανίων ξεπερνά τα 2 ευρώ φτάνοντας, τα 2,15 σε κάποια πρατήρια φτάνοντας και τα 2,40. Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση τις τιμές της 10ης Αυγούστου η ακριβότερη τιμή βενζίνης 95 οκτανίων είναι 2,21 ευρώ/ λίτρο στις Κυκλάδες και 2,11 ευρώ/ λίτρο στα Δωδεκάνησα.
Και εκεί μέσα σε 15 μέρες περίπου υπήρξε σημαντική αύξηση καθώς βάση τις τιμές της Δευτέρας 31 Ιουλίου του Παρατηρητηρίου Υγρών Καυσίμων, η τιμή βενζίνης στις Κυκλάδες ήταν στα 2,185 ευρώ ανά λίτρο και στα Δωδεκάνησα 2,096 ευρώ το λίτρο.
Στην τριάδα των ακριβότερων χωρών
Έτσι, και πάλι η Ελλάδα, σε μέσους όρους, παραμένει σταθερά μεταξύ των τριών ακριβότερων χωρών της Ευρώπης στα καύσιμα μετά την Ολλανδία και τη Δανία.
Πέρα, από το εποχικό φαινόμενο, λόγω ζήτησης στην Ελλάδα, και η εικόνα διεθνώς είναι δυσμενής, καθώς και οι διεθνείς τιμές ανεβαίνουν αλλά και βέβαια στο βόρειο ημισφαίριο η ζήτηση είναι ανοδική λόγω των διακοπών.
Επίσης, η διεθνής αγορά αντιμετωπίζει ελλείψεις λόγω των απροσδόκητων προβλημάτων σε πολλά διυλιστήρια, καθώς και των μειωμένων αποθεμάτων σε κύρια αποθεματικά κέντρα όπως αυτά του Κόλπου του Μεξικού και της Σιγκαπούρης.
Τα χαμηλά αποθέματα και η αυξημένη ζήτηση σε περιοχές-κλειδιά έχουν οδηγήσει σε αύξηση των τιμών ανά τον κόσμο. Στην Ευρώπη, οι τιμές της βενζίνης αυξάνονται πιο γρήγορα από τις αντίστοιχες του αργού, κάτι που αποτυπώνεται ήδη στις αντλίες των πρατήριων.
Στο μεταξύ όπως προέβλεψε την Παρασκευή ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA), η υψηλή ζήτηση αναμένεται να ασκήσει περαιτέρω ανοδικές πιέσεις στις διεθνείς τιμές.
“Η ζήτηση πετρελαίου κλιμακώνεται σημειώνοντας υψηλά ρεκόρ, ενισχυμένη από τον μεγάλο αριθμό αεροπορικών ταξιδιών το καλοκαίρι, την αυξημένη χρήση πετρελαίου στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και την αυξανόμενη κινεζική πετροχημική δραστηριότητα”, ανέφερε ο IEA. “Τα αποθέματα αργού πετρελαίου και προϊόντων έχουν μειωθεί απότομα” και “τα ισοζύγια πρόκειται να σφίξουν περαιτέρω το φθινόπωρο”, πρόσθεσε.
Τον Ιούνιο, με βάση τα στοιχεία της ΙΕΑ, η παγκόσμια κατανάλωση αυξήθηκε για πρώτη φορά άνω των 103 εκατ. βαρελιών ημερησίων, χωρίς να αποκλείεται και μια νέα αύξηση τον Αύγουστο.
Ενόσω λοιπόν, η ζήτηση βαίνει αυξανόμενη και οι χώρες του OPEC+ μειώνουν σταθερά την παραγωγή, η αγορά πετρελαίου θα γίνεται ολοένα και πιο σφιχτή, εξηγεί ο διεθνής οργανισμός.
Μάλιστα, όπως ανέφερε, αυτήν την εβδομάδα, η τιμή του πετρελαίου Brent άγγιξε τα 88 δολάρια ανά βαρέλι, το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων έξι μηνών, καθώς Σαουδική Αραβία και Ρωσία ανακοίνωσαν ότι θα διατηρήσουν τη μειωμένη παραγωγή και τον Σεπτέμβριο (κατά 1 εκατ. και κατά 300.000 βαρέλια ημερησίως, αντίστοιχα).
Τα στοιχεία της ΙΕΑ δείχνουν ότι, παρά το καμπανάκι κινδύνου για την Κλιματική Αλλαγή, η κατανάλωση του πετρελαίου είναι πιο ισχυρή από ποτέ. Μόνο η Κίνα, για παράδειγμα, ευθύνεται για το 70% της φετινής αύξησης στην παγκόσμια ζήτηση.
Από την άλλη πλευρά, πάντως, ένα “φρένο” αναμένεται να μπει το 2024, με την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης να περιορίζεται στο 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, χάρη στη βελτίωση της αποδοτικότητας των οχημάτων και στη χρήση ηλεκτρικών Ι.Χ.
Οι παθογένειες
Στο μεταξύ, με τις τιμές στα ύψη, τις επιβαρύνσεις στους φόρους να είναι υπέρμετρες αναπόφευκτα στο “κάδρο” μπαίνει το θέμα του λαθρεμπορίου αλλά και της δημοσιονομικής πολιτικής. Πριν λίγες εβδομάδες μιλώντας, μιλώντας στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας ΕΛΙΝΟΙΛ ο Γιάννης Αληγιζάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος έθεσε μια σειρά από κομβικά ζητήματα για τον κλάδο.
“Το Κράτος οφείλει να παρεμβαίνει στα φαινόμενα της παραβατικότητας. Δυστυχώς παρεμβαίνει μόνο στην επιχειρηματικότητα”, σημείωσε αντιπαραβάλλοντας, τις πολιτικές παράτασης του πλαφόν στο ποσοστό κέρδους στην αγορά καυσίμων, αλλά και στο τι συμβαίνει με την παραβατικότητα στον κλάδο. Μάλιστα, ο κ. Αληγιζάκης απαντώντας σε σχετική δημοσιογραφική ερώτηση για τη λειτουργία του συστήματος εισροών - εκροών, σε όλη την αλυσίδα των καυσίμων ήταν αποκαλυπτικός.
“Αν ψάξουμε σε φακέλους στο γραφείο μας θα δούμε πολλούς για την παραβατικότητα. Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα. Νομοθετική κάλυψη υπάρχει αλλά το θέμα στην Ελλάδα είναι η εφαρμογή. Το σύστημα εισροών - εκροών δεν είναι πανάκεια αλλά εάν δεν έχεις ένα τέτοιο σύστημα δεν μπορείς να ελέγξεις την παραβατικότητα. Θες, επιπλέον, π.χ. ιχνηθέτες και άλλα”, τόνισε ο κ. Αληγιζάκης και ανέφερε ότι επενδύσεις του κλάδου ύψους 200 εκατ, ευρώ έχουν, προς ώρας, πάει “στράφι”.
“Επενδύθηκαν 200 εκ από όλη την αλυσίδα. Δε λειτουργεί όμως το σύστημα εισροών - εκροών, μια και το λογισμικό, που χρησιμοποιείται στα πρατήρια δεν είναι πιστοποιημένο κι έτσι τα πρατήρια δε μεταφέρουν σωστά τα στοιχεία” ανέφερε και έκρουσε τον “κώδωνα του κινδύνου”.
“Η παραβατικότητα καταστρέφει τον κλάδο. Ο κλάδος έχει κάνει παρεμβάσεις έχουμε συμφωνήσει με την ΑΑΔΕ και παρείχαμε λύσεις αλλά μας πήγε πίσω το τελευταίο εξάμηνο. Πιστεύω η νέα κυβέρνηση να αξιολογήσει την πρόταση που έχουμε καταθέσει και σε ένα λογικό διάστημα, σε ένα χρόνο να λειτουργήσει το σύστημα. Εάν δε γίνει τα πρατήρια θα περάσουν σε παραβατικούς και σιγά σιγά πολλοί επαγγελματίες θα εγκαταλείψουν τα πρατήριά τους”, ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης αποτυπώνοντας τη σκληρή πραγματικότητα με τη διόγκωση μιας ολόκληρης γκρίζας οικονομίας πέριξ των καυσίμων, κι όχι μόνο, που απειλεί να “καταπιεί” έναν ολόκληρο κλάδο, όπως έχει καταδειχθεί από πολλές περιπτώσεις που έχουν απασχολήσει πρόσφατα τις αρχές” τόνισε ο CEO της ΕΛΙΝΟΙΛ.
“Ο αριθμός των παραβατικών πρατηρίων στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη ξεπερνά τα 130 κατά τις εκτιμήσεις τόσο της ΟΒΕ όσο και της ΠΟΠΕΚ. Η ΑΑΔΕ έχει ανακοινώσει ότι από πέρυσι έκλεισε 66 πρατήρια. Τα περισσότερα στην Αθήνα” προσέθεσε.